دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطبوعات فرانسوی، آمار بالای بیکاری، بروز اختلاف در میان حزب سوسیالیست و ادامه یافتن بحران اقتصادی در کنار مشکلات خانوادگی را از نشانه‌های سال سیاه ۲۰۱۴ میلادی برای فرانسوا اولاند رییس جمهوری این کشور عنوان کردند.

 ۲۰۱۴، سال سیاه رییس جمهوری فرانسه

به گزارش ايرنا، مطبوعات فرانسه روز دوشنبه سال 2014 میلادی را 'سال سیاه اولاند' و سال 'شکست او در برابر منحنی بیکاری' خوانده و تصویر معنی داری از رییس جمهوری کشورشان را در حالی که زیر باران کاملا خیس شده است ،به گزارش های روزهای پایانی سال خود ضمیمه کردند.

هر چند که فرانسوآ اولاند در آخرین سخنرانی رسمی خود در سال 2014 میلادی تلاش کرد خود را به سال آینده میلادی خوشبین نشان دهد، اما گزارش های پایان سال مطبوعات بر مشکلاتی که رییس جمهوری با آن مواجه بود، تمرکز کردند.

اولاند در ژانویه سال 2014 پس از افشای رابطه پنهانی اش با 'ژولی گایه' بازیگر، بطور رسمی پایان زندگی مشترک خود را با 'ولری تریرویلر' روزنامه نگار فرانسوی اعلام کرد. به رغم تاکید رییس جمهوری فرانسه به جدا بودن مسائل زندگی خصوصی و سیاسی اش از یکدیگر، این مسئله کاهش محبوبیت وی را در پی داشت. پس از مدتی سکوت در این باره، والری تریرویلر در ماه سپتامبر کتابی را با عنوان 'برای این لحظه سپاسگزارم: یک داستان عاشقانه، قدرت و خیانت' روانه بازار کرد.

وی با روایت زندگی هجده ماهه اش در الیزه، از فرانسوا اولاند شدیدا انتقاد کرده است. این امر نیز به سایر مشکلاتی که اولاند در این سال با آن مواجه بود، افزوده شد.

ناکامی حزب سوسیالیست در جریان انتخابات شوراها و شهرداری ها در ماه مارس (فروردین ماه) اولاند را به تغییر نخست وزیر واداشت و به این ترتیب، 'مانوئل والس' جایگزین 'ژان مارک ارو' شد.

این مسئله نیز وضعیت بهتری را ایجاد نکرد و شکست سوسیالیست ها در دو انتخابات مهم دیگر پارلمان اروپا در ماه مه و مجلس سنا در ماه سپتامبر نیز تکرار شد.

در این مدت همچنین، اقدامات نخست وزیر جدید، جدا شدن حزب سبزها و نیز تعدادی از سوسیالیست ها را از بدنه دولت، در پی داشت.

همچنان که والس در جریان ترمیم کابینه در ماه اوت، سه وزیر سوسیالیست اما مخالف سیاست های اقتصادی دولت را شامل 'آرنو مونتبورگ' وزیر اقتصاد، 'بنوآ آمون' وزیر آموزش ملی و ' اورلی فیلیپتی' وزیر فرهنگ، برکنار کرد.

هر چند که اطرافیان اولاند سال 2014 میلادی را سال میانی پنجساله دوره ریاست جمهوری اولاند و سال گذار می دانند و معتقدند که هنوز اصلاحات متعدد صورت گرفته در زمیه اقتصادی به ثمر نرسیده است، اما فرانسویان به آینده این اصلاحات خوشبین نیستند. همین امر سبب شد تا اولاند در این سال پایین ترین میزان محبوبیت یک رییس جمهوری را در تاریخ جمهوری پنجم کشورش تجربه کند.

رسانه های فرانسوی در سال 2014 میلادی بارها اخباری را مبنی بر کاهش محبوبیت اولاند در میان مردم، بی اعتمادی فرانسویان به سیاست های اولاند و نیز افزایش نارضایتی از عملکرد وی را منتشر کردند.

دولت اولاند همچنین در اواخر سال 2014 میلادی با انتقاد حزب 'اروپ اکولوژیست- سبزها' مواجه شد که بی تدبیری دولت در مدیریت بحران و تبدیل آن را از بحران اجتماعی محیط زیستی مسئله سد 'سیوان' به مرگ یک جوان فرانسوی به باد انتقاد گرفت.

دولت اولاند امسال با تکرار مشکل کسری بودجه و تایید بودجه سال 2015 میلادی توسط اتحادیه اروپا نیز مواجه شد. پاریس میزان رشد اقتصادی را در سال 2014 میلادی چهار دهم درصد و میزان کسری بودجه را 4.4 درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده است.

فرانسه به رغم صرفه جویی 21 میلیارد یورویی در بودجه 2015 میلادی خود میزان کسری بودجه را 4.3 درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده بود که به دلیل فاصله قابل توجه این رقم با تعهداتش در قبال اتحادیه اروپا مجبور شد این میزان را به 4.1برساند.

دولت فرانسه اول اکتبر ( 9 مهر ماه) همزمان با ارائه لایحه بودجه سال 2015 میلادی به مجلس به شکست تازه اش در کاهش کسری بودجه اذعان کرد. همچنین دولت با اعلام ناکامی در بازگرداندن تعادل بودجه تا سال 2017 میلادی که پیشتر وعده آن را داده بود، تاریخ 2019 میلادی را برای حل مشکل کسری بودجه تعیین کرد.

'میشل ساپن' وزیر دارایی فرانسه به تازگی اعلام کرده است که دولت در نظر دارد با بکار گیری اقدامات و دستور العمل های جدید میزان بدهی عمومی را در 2015 به سه میلیارد و 600 میلیون یورو برساند .برآورد اولیه دولت برای بدهی عمومی در سال 2015 میلادی، سه میلیارد و 700 میلیون یورو اعلام شده بود.

آخرین خبر بد برای اولاند که در سال 2012 میلادی با وعده وارونه کردن منحنی رشد نرخ بیکاری در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، انتشار آمار بیکاری ماه سپتامبر بود که بار دیگر رکورد شکست.

وزارت کار فرانسه هفته گذشته اعلام کرد: تعداد بیکاران رده 'آ ' شامل افرادی که هیچگونه فعالیت درآمدزا ندارند در ماه نوامبر 27 هزار و 400 نفر افزایش یافته است. به این ترتیب بیکاری در این کشور اروپایی هشت دهم(0.8) درصد در یک ماه و 5.4 درصد در یک سال، افزایش یافته و تعداد جمعیت بیکار را به سه میلیون و 400 هزار نفر رسانده است.

اولاند پیشتر اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2017 میلادی را به تحقق وعده هایش در مورد کاهش نرخ بیکاری مشروط کرده بود. همین امر در کنار قوی تر شدن احتمال حضور 'نیکلا سارکوزی' رییس جمهوری سابق در انتخابات آتی ریاست جمهوری، حزب سوسیالیست را به فکر برگزاری انتخابات میان دوره ای برای مشخص شدن نامزد این حزب واداشته است. به این ترتیب با کم تر شدن احتمال حضور اولاند در انتخابات آتی، احتمال حضور والس یا 'مارتین اوبری' از چهره های مطرح حزب سوسیالیست در انتخابات تقویت شده است.

کد خبر 282432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha