همشهری‌آنلاین: سی و ششمین تهرانگردی احمد مسجد جامعی و گروه تهرانگردان در حالی برگزار شد که با مناسبت‌های مهمی چون هفته پژوهش، هفته وقف و آغاز سال نو میلادی تناسب داشت.

 

مسجدجامعی و تهرانگردان به مناسبت آغاز سال نو مسیحی، تهرانگردی این هفته را از قدیمی‌ترین محل عبادت هموطنان ارمنی در حوالی میدان شاپور آغاز کردند.

  • نخستین محراب روستایی ارامنه

گروه تهرانگردان در ابتدا از کلیسای گئورک مقدس که قدمت اولیه آن به دوره فتحعلی‌شاه قاجار برمی‌گردد دیدن کردند. این محل ابتدا به محراب روستایی شهرت داشته است و تعدادی از ارامنه در حاشیه آن ساکن شده بودند.
در حال حاضر ساختمان تاریخی کلیسا به دلیل نفوذ رطوبت حال و روز خوبی ندارد و بخش‌هایی از آن در حال تخریب است. تابلوهای بسیار زیبای این کلیسا نیز به دلیل تخریب بخش‌هایی از ساختمان در شرایط دشواری نگهداری می‌شوند.
مسجد جامعی و تهرانگردان همچنین به دیدن سالمندانی که در آسایشگاه کلیسا نگهداری می‌شدند رفتند و به هریک از آنها شاخه گلی تقدیم کردند و پای خاطرات چندتن از آنها نشستند.

  • چنار نهصدساله امامزاده یحیی و موزه مردم‌شناسی سرای کاظمی

مقصد بعدی تهرانگردان محله عودلاجان و زیارت امامزاده یحیی در دل بافت تاریخی منطقه 12 بود. تهرانگردان پس از زیارت امامزاده و آشنایی با ویژگی‌ها و قدمت تاریخی بنای آن و چنار 900 ساله حیاط امامزاده در سرای کاظمی از بناهای تاریخی مرمت شده این محل حاضر شدند و پس از صرف صبحانه از موزه مردم‌شناسی واقع در سرداب سرای کاظمی دیدن کردند.

  • نخستین موزه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی در حسینیه اول مظلوم عالم

مسجدجامعی و تهرانگردان سپس به سوی بهارستان رفتند و در حسینیه اول مظلوم عالم و موزه ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای حضور یافتند. بانی حسینیه اول مظلوم عالم تعدادی از پهلوانان پیشکسوتان ورزش باستانی هستند که با ذوق و سلیقه آنها مکانی در جوار حسینیه به موزه ورزش‌های باستانی و پهلوانی اختصاص یافته است. در این مکان علاوه بر برخی ادوات ورزش زورخانه‌ای، تصاویر پهلوانان نامی ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. بانیان حسینیه قصد دارند در حیاط حسینیه زورخانه‌ای دایر کنند که شهرداری منطقه در این باره قول همکاری داد. از نکات قابل توجه در این حسینیه پخت سمنوی نذری مشهوری در نوزدهم فروردین ماه هر سال به یاد حضرت ام البنین است که تعداد زیادی از تهرانی‌ها را در این محل جمع می‌کند.

  • قدیمی‌ترین هنرستان هنرهای زیبا

مسجدجامعی و تهرانگردان سپس با حضور در هنرستان هنرهای زیبای پسران و هنرستان کمال‌الملک از آثار هنرجویان و اساتید این مراکز آموزشی دیدن کردند. این هنرستان قدیمی ترین هنرستان هنرهای زیبا در ایران است و در سالهای دور میزبان بسیاری از هنرمندان بزرگ کشور در کسوت شاگرد و استاد بوده که تصاویر تعدادی از آنها بر دیوار هنرستان نقش بسته ایت. هنرمندان بزرگی چون محمود فرشچیان، سهراب سپهری، آیدن آغداشلو، سیمین دانشور و جلال آل احمد در این مرکز آموزشی تحصیل یا تدریس کرده اند. تهرانگردان پس از دیدن از گنجینه آثار هنری هنرستان به سوی معبد سیک های هند رهسپار شدند.

  • معبد سیک‌های هندی

این معبد 45 ساله در منطقه 12 واقع شده و محل عبادت و برگزاری آیین‌های سیک‌های مقیم ایران است. زنان و مردان هندی به گرمی از تهرانگردان استقبال کردند و در حین بازدید گوشه‌ای از آیین های این مذهب را برای تهرانگردان بازگو کردند. شرط ورد به این عبادتگاه بستن پارچه‌ای رنگی بر سر بود که این کار بازار عکاسی را داغ کرده بود.

  • از باغ تاریخی نگارستان تا خانه پروین اعتصامی

باغ تاریخی نگارستان مقصد بعدی تهرانگردان بود. مجموعه‌ای که امروز تنها یک سوم از وسعت اولیه آن حفظ شده و ارزش‌های تاریخی ویژه‌ای دارد. نخستین بار دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در این محل برپا شده و پروین اعتصامی معاون کتابخانه دانشسرای عالی در همین مکان بوده است. امروز در بخش از این باغ، موزه‌ای از آثار سبک کمال‌المک برپاست و آثار زیبایی از هنرمندان معاصر را دربر می‌گیرد.
در ادامه، مسجد‌جامعی و تهرانگردان به خانه پروین اعتصامی، شاعره پرآوازه معاصر، رفتند. تنها خانه‌ای از محله عودلاجان که به سبک معماری رومی ساخته و خوشبختانه هنوز حفظ شده است.

  • از بازارچه تاریخی عودلاجان تا رونمایی از کتاب عودلاجان

تهرانگردان سپس از بازارچه تاریخی عودلاجان دیدن کردند و در همین‌جا و در یکی از قهوه‌خانه‌های بازارچه از کتاب عودلاجان، نوشته دکتر تکمیل همایون، رونمایی شد. رونمایی از این اثر ارزشمند در فضایی ساده و سنتی و متفاوت از آیین‌های معمول رونمایی، برگزار شد. به پیشنهاد مسجدجامعی قرار شد به منظور تقویت اطلاعات محلی دانش‌آموزان عودلاجان، کتاب مذکور در اختیار آنها نیز قرار گیرد.

تهرانگردان پس از بازدید از مسجد شیخ عبدالنبی، از مساجد تاریخی عودلاجان، در آخرین ایستگاه تهرانگردی این هفته به کاخ گلستان رفتند. برای نخستین‌بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درب سمت خیابان ناصرخسرو (درب ساختمان شمس‌العماره کاخ گلستان) بازگشایی و مسجدجامعی و تهرانگردان از این درب وارد محوطه کاخ گلستان شدند. این همان دری است که مستقیماً به داخل عمارت شمس‌العماره راه دارد و به نقلی جنازه ناصرالدین شاه را نیز از همین در انتقال داده‌اند. در این مراسم که مدیرکل میراث فرهنگی تهران، مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی و قائم مقام شهردار منطقه 12 نیز حضور داشتند، مسجدجامعی ابراز امیدواری کرد با تمهیدات سازمان میراث و شهرداری منطقه و استقرار کیوسک کنترل ورود و خروج، از این پس تردد بازدیدکنندگان از این محل نیز انجام پذیرد تا این خیابان و اطراف آن رونقی دوباره یابد.

  • نخستین بازار ماهی‌فروشان در تهران

مسجدجامعی و تهرانگردان همچنین به ماهی‌فروشان سرچشمه هم سری زدند. به گفته یکی از ماهی‌فروشان، اولین بار حدود 90 سال پیش 5 نفر از اهالی اردبیل در این مکان ماهی‌فروشی برپا کردند و به تدریج این راسته به راسته ماهی‌فروشان سرچشمه مشهور شد و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مراکز ماهی خوراکی در تهران به شمار می‌آید.
بدین‌ترتیب سی و ششمین تهرانگردی مسجدجامعی و گروه تهرانگردان در هفته آغازین زمستان به بافت تاریخی تهران اختصاص داشت و با رضایت خبرنگاران و عکاسان از این همه داشته‌های فرهنگی تاریخی در قلب پایتخت ایران، روز پرباری رقم خورد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰