همشهری آنلاین: در حالی‌ که گمانه‌زنی‌ها برای شانس‌های برتر رقابت‌های اسکار ۲۰۱۵ شدت گرفته است، برخی بر این عقیده‌اند که فیلم روسی «نهنگ» به خاطر انتقاد از فساد موجود در دولت پوتین، برنده نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان، خواهد بود.

نهنگ ساخته‌ آندری زویاگینتسف

به گزارش فارس؛ آکادمی علوم و هنرهای سینمایی چند روز پیش پیش اسامی 9 فیلم را به عنوان پیش فهرست نامزدهای هشتاد و هفتمین دوره از جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی زبان معرفی کرد. در این میان سینمای روسیه برای اولین بار پس از 9 سال توانست با فیلم نهنگ به این مرحله از رقابت‌ها راه یابد، سينماي روسيه آخرین بار سال 2007 با فیلم سینمایی 12 ساخته نيكيتا ميخالكوف توانسته بود به این بخش راه یابد.

فیلم سینمایی «نهنگ» به کارگردانی «آندری پتروویچ زویاگینتسف»، کارگردان برنده شیر طلای ونیز، داستان مبارزه با یک شهردار فاسد است. این فیلم انتقادی که در جشنواره امسال کن برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد،کنایه‌ای به فساد موجود در دولت پوتین است.

همین مسئله نیز انتخاب این فیلم به عنوان نماینده سینمای روسیه در اسکار را به یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات سینمای جهان در چند ماه اخیر تبدیل کرد. اکنون به نظر می‌رسد که این مسئله نه تنها سازندگان فیلم را با مشکلی روبرو نکرده بلکه به عقیده برخی از منتقدان سینمایی امتیازی مثبت برای آن محسوب می‌شود تا جایی‌که در این مرحله از رقابت‌ها، او را از دیگر رقبای خود خوش‌شانس‌تر نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش، اگرچه در این فیلم به طور مستقیم به «پوتین»، اشاره‌ای نمی‌شود ولی شخصیت اصلی داستان (شهردار فاسد) به گونه‌ای تصویر شده که ناخودآگاه مخاطب را به یاد پوتین می‌اندازد. البته علاوه بر جنبه انتقادی فیلم «نهنگ»، نامزدی این فیلم در بخش فیلم‌های خارجی زبان جوایز گلدن‌گلوب و ایندیپندنت اسپریت مورد دیگری است که شانس این فیلم را برای پیروزی در رقابت‌های اسکار بالا می‌برد. روسیه برای اولین و آخرین بار سال 1994 میلادی با فیلم «آفتاب سوخته» توانست برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شود.

در میان دیگر رقبای اسکار، پس از فیلم «نهنگ»، به نظر می‌رسد که فیلم سیاه و سفید «آیدا» محصول کشور لهستان بیشترین شانس بردن جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را به خود اختصاص داده باشد. این فیلم داستان راهبه جوانی به نام «آیدا» را روایت می‌کند که پی به رازهایی خانوادگی در طول جنگ جهانی دوم می‌برد. این فیلم نیز تاکنون توانسته موفقیت‌های فروانی را از آن خود کند که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه بهترین فیلم اروپا (در رقابت با فیلم روسی «نهنگ») و نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان اشاره کرد.

«آیدا» دهمین فیلم لهستانی است که تاکنون توانسته نامزد این بخش از جوایز اسکار شود ولی در صورت کسب جایزه اسکار، اولین خواهد بود.

بنابراین گزارش، فیلم‌های «حادثه ناگزیر» به کارگردانی «روبن اوستلوند» از کشور سوئد،«قصه‌های وحشی» به کارگردانی «دامیان زیفرون» از آرژانتین،«تیمبوکتو» به کارگردانی «عبدالرحمان سیساکو» از موریتانی، «نارنگی‌ها» به کارگردانی «زازا اوروشادزا» از  استونی، «جزیره ذرت» به کارگردانی «جورج اواشویلی» از گرجستان،«متهم» به کارگردانی «پاولا ون در اوست» از هلند و «ناجی» به کارگردانی «آلبرتو آرولو» از ونزوئلا دیگر فیلم‌های راه یافته به پیش فهرست نامزدهای جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی زبان است.

کد خبر 282062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha