همشهری آنلاین: تالار انجمن زرتشتیان در خیابان میرزا کوچک خان تهران جمعه ۵ دی سالروز درگذشت زرتشت، میزبان پیروان آیین زرتشت بود که به مناسبت سالروز درگذشت زرتشت پیامبر گرد هم آمده و برای وی سوگواری می‌کردند.

زرتشتیان در سوگ زرتشت پیامبر

به گزارش ایسنا، در این مراسم یکی از موبدان زرتشتی بخش‌هایی از اوستا را خواند و زرتشتیان به صورت دسته‌جمعی دعا و نیایش کردند. یکی از سنت‌های این مراسم دود کردن عود و اسپند و به گفته خودشان ریختن بوی خوش در آتش برای شادی ارواح در گذشتگان است.

همچنین در پایان مراسم دعا و نیایش، به رسم تبرک بسته‌های آجیل و تنقلات بین زرتشتیان توزیع شد. پیروان دین زرتشت پس از این مراسم به نیایشگاه آدریان تهران (آتشکده زرتشتیان) رفتند تا در این مکان نیز به نیایش بپردازند.

درست روبروی نیایشگاه زرتشتیان جایی که پیروان زرتشت در سال‌مرگ وی به سوگ نشسته بودند، درب‌های کلیسای حضرت مریم (ع) به روی پیروان مسیح باز بود؛ جایی که به مناسبت سالروز تولد عیسی مسیح کاج‌های تزیین شده و سبدهای گل به چشم می‌خورد.

در سنت زرتشتیان بانوان باید در آتشکده پوشش سر داشته باشند و مردان نیز به محض ورود کلاه‌های سفیدی بر سر می اندازند. همچنین اغلب خانم‌های زرتشتی روسری سفید بر سر می‌کنند.

با ورود زرتشتیان به آتشکده، موبد به عنوان تنها شخصی که می‌تواند وارد محوطه آتشگاه شود، آتش را شعله‌ورتر می‌کند تا هم‌کیشانش از نیایش خود بهره بیشتری ببرند. زرتشتیان نماز و نیایش خود را رو به آتش، نور، آفتاب، مهتاب، چراغ و حتی یک شمع روشن انجام می‌دهند.

آن‌ها با حضور در آتشکده خرده اوستا می‌خوانند و یک نوبت از 5 نوبت نماز روزانه شان را به جا می‌آورند.

پیروان زرتشت در ادامه مراسم سالروز درگذشت پیامبر خود به قبرستان قصر فیروزه رفتند تا دقایقی بر مزار درگذشتگان‌شان حاضر شوند.

در آیین زرتشتی آب، خاک، آتش و باد ،‌عناصر مقدسی هستند و نباید آلوده شوند، به این جهت در سال‌های بسیار دور زرتشتیان اجساد در گذشتگان‌شان را در دخمه‌ها رها می‌کردند، چرا که تدفین اموات را موجب آلوده شدن خاک می‌دانستند، اما از حدود 60 سال پیش این روش تغییر کرده و دفن پیکر درگذشتگان آیین زرتشتی مرسوم شده است.

زرتشتیان با حضور بر مزار در گذشتگان‌شان برای آن‌ها طلب بخشش و مغفرت می‌کنند، برای آن‌ها اوستا می‌خوانند و عود روشن می‌کنند و چند نوع خوراکی اعم از میوه و تنقلات بر سر مزار می‌گذارند. موبدان زرتشتی نیز در قبرستان برای درگذشتگان اوستا می‌خوانند.

زرتشتیان همچنین در صف‌های طولانی منتظر دریافت آش نذری مخصوص مراسم سالروز درگذشت زرتشت می‌مانند که پخت آن از 2 روز گذشته آغاز شده است، آن‌ها این آش را تبرک می‌دانند و حتی برخی آن را بسته‌بندی کرده و برای بستگان خود در خارج از کشور ارسال می‌کنند.

یک بانوی سالخورده زرتشتی می‌گوید که این آش همچون غذاهای نذری مسلمانان در ایام محرم و صفر است. به گفته او زرتشتیان احترام ویژه‌ای برای امام حسین (ع) قائل هستند و به جهت ازدواج ایشان با بی بی شهربانو ،ایشان را داماد خود می‌دانند.

او حتی می‌گوید که در ایام محرم برای امام حسین (ع) شله زرد نذری می‌پزد و اتفاقا از این نذر خود حاجت هم گرفته است.

اسلام دین زرتشت را از ادیان آسمانی و پیروان زرتشت را اهل کتاب می‌داند ، همچنان‌که درآیه 17 سوره حج آمده است : «ان الذین امنوا و الذین هادوا والصائبین و النصاری و المجوس و الذین اشرکو ان الله یفصل بنهیم یوم القیامة» مسلماً‌ کسانی که ایمان آورده‌اند و یهود و صائبان و نصاری و مجوس و مشرکان،‌ خداوند در میان آنان روز قیامت داوری می‌کند خداوند بر هر چیز گواه است.

کد خبر 282061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha