پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، گفت: نگرانی مردم در زمینه سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی بی‌مورد است و ۹۵ درصد محصولات کشور پاک هستند.

fruit

به گزارش واحد مرکزی خبر، باغستانی در بوشهر گفت: امکان دارد مواردی به صورت لکه ای از حدمجاز در محصولات تولیدی وجود داشته باشد ولی نگرانی هایی که در رسانه ها شاهد عنوان شدن آنها هستیم ، صحت ندارند.

وی افزود: علت مهم داشتن محصولات پاک در کشور برگشت نخوردن محصولات صادراتی ما به سایرکشورها است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: "میزان مصرف سم"، در کشور در محصولات کشاورزی 21 هزار تن در سال است که برخی به صورت مایع و برخی جامد هستند.

باغستانی افزود: براساس سطح کشت در کشور که حدود 17 میلیون هکتار است به طور متوسط 560 گرم ماده موثر سم در هر هکتار استفاده می شود در حالی که متوسط جهانی حدود هزار گرم سم در هکتار است که مجموع میزان مصرف سم در کشور نسبت به میانگین جهانی خیلی پایین تراست.

وی با بیان اینکه راهکار سازمان حفظ نباتات کشور ، جایگزینی سموم کم خطراست گفت: در سه سال گذشته 6 قلم سم پر خطر در کشور حذف شد و علت حذف این سموم سرطان زایی و غیر بهداشتی بودن آنهاست.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین در بازدید از مزارع دشتستان گفت: استفاده از واکس برای نگهداری بیشتر مرکبات از جمله سیب صورت می گیرد که آن را وزارت بهداشت و درمان تایید کرده است .

باغستانی افزود: در کشورهای دنیا نیز برای افزایش طول دوره انبارداری و نگهداری محصول ، از واکس استفاده می کنند.

واکس ها بیشتر برای میوه های صادراتی با توجه به افزایش طول دوره انبارداری مورد استفاده قرار می گیرد ولی برای تولید و مصرف داخلی استفاده ازآن ضرورتی ندارد اما مطابق نمونه برداری هایی که وزرات بهداشت و درمان از میدان های میوه و تره بار تهران انجام داد، مشکل خاصی در میوه هایی که از واکس استفاده کردند، وجود ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین گفت: محصولات کشاورزی در کشور شناسنامه دار می شوند و در این طرح محصولات از لحظه کشت تا سرسفره مردم نظارت می شود و اگر محصولی مشکل سلامت داشته باشد از ورود این محصول به چرخه مصرف جلوگیری می شود.

کد خبر 281981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha