همشهری آنلاین: کتاب «فرهنگ وقف، مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» اثر دکتر حسن بشیر عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) روانه بازار نشر شد.

كتاب «فرهنگ وقف، مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» در هشت فصل تهیه و تنظیم شده و دربردارنده موضوعاتی مانند معناشناسی، تحولات گفتمانی و تبیین ارتباطی وقف، وقف به مثابه رسانه، جایگاه وقف در فرهنگ اسلامی، کارکردهای حقوقی، اقتصادی و اجتماعی وقف، کارکردهای فرهنگی و ارتباطی وقف، وقف و واقفان و آسیب شناسی وقف است.

فصل اول، با عنوان «معناشناسی، تحولات گفتمانی و تبیین ارتباطی وقف» به مباحث معناشناسی، تحولات گفتمانی و تبیین ارتباطی وقف پرداخته و تعاریف لغوی و اصطلاحی و نیز معنای وقف در ادیان دیگر مورد بحث قرار گرفته‌اند. در فصل دوم نیز که «وقف به مثابه رسانه» نام دارد، به وقف به عنوان یک رسانه تمام عیار نگاه شده و کارکردهای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند و یکی از مسائل مهم در این زمینه همگرایی میان رسانه و وقف برای انتقال پیام بوده که مورد مطالعه قرار گرفته است.

سومین فصل این کتاب با عنوان «جایگاه وقف در فرهنگ اسلامی» به جایگاه وقف در فرهنگ اسلامی به ویژه در آیات و روایات مختلف می‌پردازد و در همین زمینه «شبکه معنایی مفاهیم وقف»‌ در قران کریم مشخص و اخلاق شناسی وقف در این زمینه تبیین شده است.

«کارکردهای حقوقی، اقتصادی و اجتماعی وقف» چهارمین فصل کتاب به شمار می‌آید که در آن کارکردهای حقوقی، اقتصادی و اجتماعی وقف از ديدگاهي تحليلي بررسی شده است. در فصل پنجم کتاب با عنوان «کارکردهای فرهنگی و ارتباطی وقف» نیز به کارکردهای فرهنگی و ارتباطی وقف پرداخته شده و کارکردهای ارتباطی و فرهنگی وقف از یک سو با معنای آن مرتبط است که در تحول گفتمانی مفهوم آن از حبس و صدقه تا جعل و وقف نشان داده شده است.

فصل ششم کتاب با عنوان «کارکردهای آموزشی، علمی، و هنری وقف» نیز کارکردهای مختلف آموزشی، علمی و هنری وقف در بررسی كرده است. در فصل هفتم نیز که «وقف و واقفان: مطالعات موردی» نام دارد، برخی از موقوفات و وقف نامه‌ها به عنوان مطالعات موردی بررسی شده‌اند و در همین زمینه تاکید شده است که نهاد وقف، کارکردهای مختلفی دارد که نیازمند مطالعات گوناگونی است و یکی از همین مطالعات، بررسی موقوفات و واقفان است، در این فصل تلاش شده به برخی از موقوفات و کارکردهای آن‌ها اشاره شود.

در فصل هشتم نیز آخرین فصل کتاب به شمار می‌آید به موضوع آسیب شناسی وقف با دو رویکرد مهم «آسیب شناسی ایجابی» و «آسیب شناسی سلبی» پرداخته شده است.

اين كتاب در 326 صفحه توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی، در شمارگان 1500 نسخه منتشر شده است.

دكتر حسن بشير مولف كتاب «فرهنگ وقف، مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» مي‌گويد: در این کتاب تلاش شده وقف به عنوان یک حوزه مهم علمی از منظر اسلامی و سایر علوم مختلف اجتماعی به ویژه ارتباطی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، زیرا وقف علاوه بر این که یک اقدام خیرخواهانه و احسان ماندگار است، رسانه‌ای کامل به شمار می‌آید که پیام اسلامی را به جامعه منتقل می‌سازد.

به گفته بشیر، کتاب «فرهنگ وقف، مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی»، چهارمین کتابی است که در حوزه مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی یا علوم انسانی اسلامی توسط وي تألیف شده است.

كتاب «فرهنگ وقف، مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» همزمان با ششمین همایش وقف و رسانه در تالار وحدت، رونمایی شد و از سوي علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سيد محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مورد تقدير قرار گرفت.

کد خبر 281648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha