همشهری آنلاین: برگزاری رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «محمد رسول الله(ص)» از مدار ۱۰ درجه در شمال اقیانوس هند تا شرق تنگه هرمز در دریا، در استان‌های سیستان - بلوچستان و هرمزگان در خشکی و پهنه ۱۶۲هزار کیلومتری آسمان تبلوری از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.

رزمایش

به گزارش ایسنا، رزمایش بزرگ محمد رسول الله(ص) در منطقه‌ای به وسعت دو میلیون و200هزار کیلومتر مربع و معادل 850هزار مایل مربع با حضور یگان‌های نیروی دریایی، نیروی زمینی، نیروی هوایی، پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء و یگان‌های احتیاط بسیج و پایگاه‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران مستقر در محدوده رزمایش و طرح ریزی قرارگاه ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی با شعار"نمایش اقتدار، صلح و دوستی پایدار در سایه‌ وحدت اسلامی و منطقه‌ای" طی روزهای چهارم تا دهم دیماه 93 برگزار می‌شود.

  • امیر موسوی: پیام رزمایش برای کشورهای دوست، صلح و آرامش و تداوم دوستی است

جانشین فرمانده کل ارتش در نشست خبری که به منظور تشریح جزئیات این رزمایش برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا، در مورد پیام این رزمایش به کشورهای دوست و همسایه و کشورهای معاند با جمهوری اسلامی گفت: پیام این رزمایش برای کشورهای دوست، صلح و آرامش و تداوم دوستی است. اما برای کشورهایی که احیانا هنوز در فکرهای خود خوی استکباری علیه منافع جمهوری اسلامی دارند، این رزمایش حاوی این پیام است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پیشاپیش ملت مقاوم و بزرگ ایران با قدرت و توان بالای دفاعی از کیان جمهوری اسلامی ایران و منافع آن حمایت و دفاع خواهند کرد.

  • امیرسیاری: شناورهایی که در حال ماموریت در آب‌های بین‌المللی هستند تحت پوشش این رزمایش قرار خواهند گرفت

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران در مناطق عملیاتی و در مدار 10 درجه در بخش دریایی انجام خواهد شد. پیام‌هایی در خصوص این رزمایش به سایر کشورهای حاضر در محدوده رزمایش ابلاغ شده که به دلیل استفاده از تجهیزات و انواع موشک‌ها و اژدرها لازم است منطقه عملیاتی رزمایش را ترک کنند و این پیام مستمرا به آنها ابلاغ خواهد شد. در غیر این صورت مسئولیت هر گونه اتفاق بر عهده‌ی آنهاست.

سیاری خاطرنشان کرد: طبق قوانین بین‌المللی، کشورها مجاز به حضور در آب‌های جهان هستند. همچنان که جمهوری اسلامی ایران در این مناطق حضور دارند و در این مانور نیز همانطور که گفته شد در مدار 10 درجه و از شاخص سومالی و جنوب هندوستان را تحت پوشش قرار می‌دهد و به نوعی همه نیروهایی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در حال ماموریت در آب‌های بین‌المللی هستند تحت پوشش این رزمایش قرار خواهند گرفت و در آن شرکت خواهند کرد و در زمان‌بندی و برنامه‌های مدون و از پیش تعیین شده در صحنه رزمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

  • امیر اسماعیلی: آسمان ایران امن‌ترین آسمان پروازی در خاورمیانه است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش تاکید کرد: طبق اعلام سازمان‌های بین‌المللی حریم هوایی و آسمان جمهوری اسامی ایران امن‌ترین آسمان پروازی در خاورمیانه است و تمام پروازها در آسمان جمهوری اسلامی ایران تحت نظارت و رصد نیروهای جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش است.

وی ادامه داد: در طول رزمایش و نظر به استفاده از تجهیزات مختلف و موشک‌های هوا به هوا، زمین به هوا، و هوا به زمین در آن قرارگاه پدافند هوایی ارتش مسئولیت حفظ امنیت پروازهای عبوری از آسمان کشورمان را بر عهده دارد.

  • امیرحیدری: طراحی تاکتیک‌های جدید برای مقابله با تهدیدهای جدید توسط هوانیروز

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به پرسشی درباره‌ی نحوه حضور نیروی زمینی در این رزمایش اظهار کرد: ما تلاش داریم چابک‌سازی نیروی زمینی را در این همایش به نمایش بگذاریم. همچنین تلاش می‌کنیم دستاوردهای صنعتی نیروی زمینی در این رزمایش مورد آزمایش قرار گیرد. نیروی زمینی با 27 رسته و تخصص در این رزمایش حضور یافته که این رسته‌ها در قالب یک فرماندهی مقتدر توانمندی‌های خود را به منصه ظهور می‌رساند.

امیر حیدری همچنین با بیان این‌که «در هر دفاعی انتقال سریع نیرو به محل اهمیت زیادی دارد» خاطرنشان کرد:‌ تیپ 55 هوابرد را در کوتاه‌ترین زمان توسط ناوگان هوایی پای کار می‌آوریم. یگان‌های کلاه سبز و رسته‌های زرهی مطابق به تهدیدهای پیش رو همایش اقتدار خواهند داشت. همچنین نیروی زمینی رزمایش از پهپادهای بومی نیز استفاده می‌کند. هوانیروز در این رزمایش در فضای تهدیدات جدید تاکتیک‌های جدیدی را اجرا خواهد کرد.

  • امیر چیت فروش: حضور انواع جنگنده‌های نیروی هوایی و انواع موشک‌ها در رزمایش

سخنگوی نیروی هوایی ارتش اظهار کرد: بیش از 9 نوع هواپیمای شکاری، شکاری بمب افکن و انواع موشک‌ها را نیروی هوایی در این رزمایش آزمایش می‌کند.

وی در ادامه با بیان این‌که «کلیه پایگاه‌های نیروی هوایی در این رزمایش درگیر هستند» خاطرنشان کرد: این پایگاه‌ها به پشتیبانی از نیروهای رزمایش می‌پردازند. همچنین هواپیمای نیروی هوایی نقش نیروهای تهاجمی را نیز به عهده می‌گیرند تا پدافند هوایی آنها را شناسایی کند.

به گزارش ایسنا، ویژگی‌های رزمایش محمد رسول‌الله(ص) عبارت است از مشترک بودن و اقدام ارتش به عنوان یک مشت واحد، وسعت و گستردگی منطقه رزمایش، حضور تا مدار 10 درجه، تحکیم پیوند ارتش و مردم، انطباق عملیات با تهدیدات پیش بینی شده و رصد تهدیدها و تشکیل قرارگاه و رده‌های جوانان در کنار سایرقرارگاه‌ها.

ارزیابی کفایت طرح‌های پیش بینی شده، ارتقاء توان رزمی، تمرین اقدامات فرماندهی مشترک و ستادی، بررسی و نحوه‌ی عملکرد یگان‌های حاضر در رزمایش، شناسایی قوت‌ و ضعف‌های تاکتیک‌ها، آزمایش سامانه‌ها و تجهیزات و سلاح‌های جدید و انتقال واقعی‌تر تجربه به جوانان را می‌توان از اهداف برگزاری این رزمایش برشمرد.

رزمایش مشترک ارتش که به فرماندهی امیر عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش برگزار می‌شود، پیام صلح و دوستی ایران به کشورهای دوست و پیام اقتدار نظامی ایران را به کسانی مخابره می‌کند که همچنان چشم طمع به کیان ایران اسلامی دارند.

کد خبر 281451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha