شنبه 31 شهریور 1397 | به روز شده: 7 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 2 دی 1393 - 05:13:00 | کد مطلب: 281430 چاپ

«کربوهیدرات‌های بد» ممکن است آنقدرها هم بد نباشند

زندگی > تغذیه - همشهری آنلاین:
اگر به طور کلی رژیم غذایی‌ مصرف می‌کنید که برای قلب‌تان سالم است، ممکن است باید به یک عامل دیگر هم توجه داشته باشید: «ضریب گلیسمیک» کربوهیدرات‌هایی که می‌خورید.

پژوهشگران در تحقیق جدید با استفاده از یک معیار مربوط به کربوهیدرات‌‌ها به نام «ضریب گلیسمیک» بررسی این موضوع پرداختند که چگونه سلامت افراد تحت تاثیر نوع کربوهیدرات‌هایی قرار می‌گیرد که می‌خورند.

این ضریب شماره‌ای میان یک و ۱۰۰ است که نشان می‌دهند یک کربوهیدرات معین چه‌ اندازه قند خون شما را بالا می‌برد. برای مثال کربوهیدرات‌های موجود در سیب و جو دو سر ضریب گلیسمیک پایینی دارند، به این معنا که قند خون را کمتر از کربوهیدرات‌های با ضریب گلیسمیک بالا مانند نان و کورن فلیکس افزایش می‌دهند.

پژوهشگران در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز و دانشکده پزشکی هاروارد به بررسی این موضوع پرداختند که آیا رژیم غذایی سالم با ضریب گلیسمیک پایین در مقایسه با رژیم غذایی‌های مشابه سالم که ضریب گلیسمیک بالاتر دارند، از لحاظ سلامت قلب مزیت بیشتری دارند یا نه؟

پژوهشگران برای پنج هفته رژیم‌های غذایی ویژه‌ای به ۱۶۳ مرد و زن دارای اضافه وزن دادند و فشار خون، میزان کلسترول و حساسیت آنها به انسولین را اندازه گرفتند.

نتایج این تحقیق نشان داد که ضریب گلیسمیک رژیم غذایی اهمیتی ندارد. بر اساس یافته‌های این بررسی که روز ۱۶ دسامبر در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شد افرادی که بر روی رژیم غذایی با ضریب گلیسمیک پایین قرار داشتند، بهبودی از لحاظ حساسیت به انسولین، میزان‌های کلسترول یا فشار خون در طول مدت این بررسی نشان ندادند.

دکتر لاورنس اپل، استاد پزشکی در دانشگاه جانز هاپکینز و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «ما واقعا غافلگیر شدیم. ما هیج مزیت آشکاری در رژیم‌های غذایی با ضریب گلیسمیک پایین از لحاظ عوامل خطرساز عمده برای بیماری قلبی شناسایی نکردیم و هیچ شاهدی بر منفعت این نوع رژیم غذایی از لحاظ پیشگیری از دیابت نیافتیم.»

هر چهار نوع رژیم غذایی در این بر اساس رژیم غذایی «رویکردهای غذایی برای جلوگیری از پرفشاری خون» (DASH) بودند. رژیم غذایی DASH با کاستن از دریافت نمک افراد و افزودن غذاهای غنی از مواد مغذیی که به پایین آوردن فشار خون کمک می‌کنند، ماننند پتاسیم، کلسیم و منیزیوم برای کمک به درمان افراد دارای فشار خون بالا طراحی شده است.

دکتر رابرت اکل، استاد پزشکی در دانشگاه کلرادو در ادیتوریالی در همراهی نتایج این بررسی نوشت که «این یافته‌های غیرقابل‌انتظار» بیانگر ان است که ضریب گلیسمیک نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد، اهمیت کمتری دارد.

او گفت: «بنابراین این یافته‌ها باید توجه‌ها را به اهمیت حفظ سبک زندگی کلی سالم برای قلب، از جمله الگوی غذایی هدایت کند.»

به گفته اپل سبک زندگی کلی سالم برای قلب شامل قواعد پایه‌ای می‌شود که اغلب مردم از قبل آن را می‌دانند. او گفت: «نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر را ننوشید. سعی کنید میوه، سبزی و غلات کامل بخورید. از شیرینی‌ها، نمک و غذاهای با میزان بالای چربی‌های اشباع‌شده و ترانس پرهیز کند. افرادی که این اصول را رعایت کنند بیشترین منفعت را خواهند برد.»