شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوش‌های باستان‌شناسی در «تپه سبز» یا «تل سوز» در جنوب غرب شهر مرودشت به کشف آثار ارزشمندی مربوط به دوره پیش از تاریخ شد.

کاوش‌های باستان‌شناسی در محدوده باستانی «تُل آجری»، در سه کیلومتری تخت‌جمشید و در شهرستان مرودشت، آبان ماه امسال به نتایج جالبی رسید.

پیش از این باستان‌شناسان در اين محوطه، آجرهایی لعابی با اندود قیر پیدا کرده بودند که نقوش مختلفی روی آنها وجود داشته است؛ نقوش متنوعی از لوتوس گرفته تا گاو و موشخوشو (جانوری افسانه‌ای مربوط به ايزد بابل).

به‌دلیل شباهت این آجرها و نقوش‌شان به آثار بابلی، باستان‌شناسان این نظریه را مطرح کردند که این محدوده بنایی یادمانی شبیه دروازه «ایشتار» در شهر بابل است.

کاوش‌های تازه باستان‌شناسان، این گمانه‌‌ها را تایید کرده است. همان‌طور که «محمدحسن طالبیان»، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، پس از بازدید اخیرش از این محوطه به خبرگزاری میراث فرهنگی می‌گوید: «تل آجری یکی از چند محوطه باستانی مربوط به دوره هخامنشی است که قدمت آن به پیش از زمان داریوش و برپایی تخت جمشید بر می‌گردد.

شیوه آجرکاری، نوع و آرایش آجرها این موضوع را تایید می‌کند.» علاوه بر این، کاوش‌های اخیر منجر به کشفیات تازه هم شده است. مطابق کاوش‌های تازه احتمالا این بنای آجری تازه کشف شده که شبیه دروازه ایشتار بابل است، دروازه‌ای برای کاخ فیروزی پنج بوده است.

کاخی که تنها چند پایه ستون از آن به جا مانده و هنوز مشخص نیست این کاخ، سکونتگاه کدام پادشاه هخامنشی بوده است، اما شباهت‌هایی به پاسارگاد دارد و قدمتش به پیش از تخت جمشید بازمی‌گردد.

علاوه بر این، در آبان‌ماه امسال نتایج دیگری هم در محوطه‌های باستان‌شناسی کشور به دست آمد. کاوش‌های باستان‌شناسی در «تپه سبز» یا «تل سوز» در جنوب غرب شهر مرودشت به کشف آثار ارزشمندی مربوط به دوره پیش از تاریخ شد.

در محوطه باستان‌شناسی «تپه چلو» در شهرستان جاجرم خراسان شمالی تدفین‌هایی مربوط به عصر مفرغ به دست آمد و در تعریض جاده‌ای در 12 کیلومتری شهرستان «پل‌دختر» استان لرستان، سازه‌های معماری همین دوره به دست آمد.

در همین استان، در محدوده باستانی فرودگاه خرم‌آباد یک گور سه هزار و 200 ساله هم کشف شد.

منبع:همشهري‌سرزمين من

کد خبر 281359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha