همشهری آنلاین: گروهی از بیماران مبتلا به سرطان تیروئید در کره جنوبی که در نزدیکی نیروگاه‌های هسته‌ای زندگی می‌کنند، پس از آنکه در ماه اکتبر دادگاهی به نفع طرح دادخواهی که مدعی وجود رابطه میان پرتوتابی ناشی از نیروگاه‌ها و ابتلای این افراد به سرطان بود، رای داد، برای نخستین بار در این کشور در شکایتی جمعی بر ضد شرکت دولتی اداره‌کننده این نیروگاه‌ها خواستار پرداخت غرامت شده‌اند.

به گزارش رویترز نگرانی‌ها درباره ایمنی انرژی هسته‌ای در کره جنوبی- پنجمین مصرف‌کننده این منبع انرژی در جهان- پس از یک رسوایی در سال ۲۰۱۲ بر سر تهیه قطعات رآکتور با تاییدیه ایمنی تقلبی و نیز حادثه مصیبت‌بار نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ بالا گرفته است.

شمار کلی ۱۳۳۶ شاکی شامل ۳۰۱ بیمار مبتلا به سرطان که در نزدیکی چهار نیروگاه هسته‌ای زندگی می‌کنند، و خانواده‌های‌شان شکایتی برای پرداخت غرامت را بر ضد شرکت نیروی هسته‌ای و هیدروالکتریک کره (KNHP) که بخشی از شرکت دولتی نیروی برق کره است- تسلیم دادگاهی در شهر جنوب‌شرقی بوسان کرده‌اند.

سئو اون- کیونگ، وکیلی که هدایت این دعوای حقوقی را به عهده دارد- گفت: «ما امیدواریم که رابطه میان سرطان تیروئید و نیروگاه‌های برق هسته‌ای در دادگاه ثابت شود، تا دولت واداشته شود نیروگاه‌های هسته‌ای مورد بازرسی تمام‌عیاری قرار دهد.»

به گفته یکی از مسئولان یک گروه زیست‌محیطی این شکایت خواستار پرداخت غرامتی ۱۵ میلیون وونی (۱۳۸۰۰ دلاری) برای هر بیمار و بین ۱ تا ۳ میلیون وون برای هر عضو خانواده بیمار می‌شود.

سخنگوی گروه KNHP گفت به اعتقاد این شرکت رابطه‌ای میان پرتوتابی به میزان پایین ناشی از تولید برق هسته‌ای که در حد مجاز تعیین‌شده بر اساس اصول راهنمای دولت است و سرطان تیروئید وجود ندارد، و افزود این شکایت‌ها باید در انتظار بمانند تا یک دادگاه عالی‌تر درباره حکم قبلی که از آن تقاضای استیناف شده است، داوری کند.

یک دادگاه بخش در ماه اکتبر حکم کرد که KHNP پانزده میلیون وون به پارک گئوم- سون - زنی که برای بیش از ۲۰ سال در فاصله ۷/۷ کیلومتری یک مجتمع هسته‌ای زندگی می‌کرد- برای غرامت ابتلای او به سرطان تیروئید بپردازد.

نظرات درباره رابطه میان پرتوتابی هسته‌ای و سرطان ناهمخوان است. سازمان جهانی بهداشت بر روی وب‌سایتش یک گزارش سازمان ملل درباره حادثه چرنوبیل را ذکر می‌کند که نتیجه گرفته است شاهدی وجود ندارد که زندگی کردن در مناطق با پرتوتابی پس‌زمینه‌ای بالا در جهان خطر بهداشتی ایجاد کند

یه بو- هائه، یک شالیکار ۶۹ ساله که در فاصله کمتر از پنج کیلومتری از نیروگاه هسته‌ای کوری زندگی می‌کند، روز سه‌شنبه ۱۶ دسامبر به همراه ۶۶ بیمار دیگر مبتلا به سرطان تیروئید در دهکده‌اش که ۳۰۰۰ نفر ساکن آن هستند، به شکایتی جمعی پیوست.

یه که همسرش به علت سرطان تیروئید تحت عمل جراحی قرار گرفته است، گفت: «پس از آنکه موارد بیش از حدی از سرطان تیروئید پس از حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دنبال سونامی رخ داد، ترس ما بیشتر و بیشتر شده است. اقدام ما به خاطر نسل بعدی است.»

کره جنوبی ۲۳ نیروگاه هسته‌ای دارد که یک سوم نیروی برق آن را تامین می‌کنند و برای ساخت یازده نیروگاه دیگر تا سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی می‌کند.

کد خبر 281313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha