مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان موفق شدندبااستفاده‌ازفلش های‌نوری به موش‌ها شوک دهند‌وحافظه‌آنها‌رادستکاری وپاک کنند.

محققان دانشگاه کاليفرنيا شيوه جديدي براي مطالعه سلول‌هاي عصبي و مغز به نام اپتوژنتيک ابداع کرده‌اند. در اين شيوه آنها موفق شده‌اند با استفاده از نور‌هاي تند و قطعي که به آن «فلش‌های نوري» گفته می‌شود حافظه موش‌ها را دستکاري و پاک کنند.

اين موفقيت يک امکان تئوريک براي دستکاري مغز انسان و بازيابي خاطرات دور دست به کمک نور ايجاد می‌کند. در اين مطالعه «کارل ديسوت» از دانشگاه استنفورد کالفرنيا و همکارانش از موش‌هايي استفاده کرده بودند که به لحاظ ژنتيکي دستکاري شده بودند.

اين موش‌ها طوري دستکاري شده بودند که سلول‌هاي عصبي فعال‌شان به رنگ سبز فلورسنت در می‌آمد و پروتئيني در آنها فعال می‌شد که سيستم عصبي را در مقابل نور از کار می‌انداخت. به اين ترتيب محققان با رديابي سلول‌هاي فعال در سيستم عصبي مغز موش توانستند با استفاده از فلش‌هاي نوري آنها را از کار بيندازند.

موش‌ها در محيط‌هاي جديد بلافاصله شروع به جست‌وجو می‌کنند. محققان در اين محيط به موش‌ها شوک داده و سپس آنها را دوباره در همان محيط قرار دادند. موش‌ها با يادآوري آن خاطره دست از جست‌وجو می‌کشيدند.

سپس آنها خاطره شوک را با استفاده از روش نوري پاک کردند و مشخص شد موش‌ها دوباره در همان محيط قبلي دست به جست‌وجو می‌زنند بي‌آنکه چيزي از شوک به خاطر داشته باشند.

منبع:همشهري‌دانستنيها

کد خبر 281212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha