همشهری‌آنلاین: آی سی سی ان (ICCN) یا شبکه همکاری بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی ناملموس* تنها سازمان بین‌المللی حکومت‌‌های محلی و نهاد‌های فرهنگی است که هدف آن حفظ میراث فرهنگی ناملموس ج‌هان است.

ICCN

ايده تشكيل اين سازمان در اولين ميزگرد بين‌المللي شهرداران كه سال ۲۰۰۴ در گانگ نئونگ كره‌جنوبي برگزار گرديد، مطرح شد. متعاقباً طي سال‌هاي ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ كارگروه‌هايي مرتبط با موضوع محافظت از ميراث فرهنگي ناملموس در همين شهر برگزار شد.

سال ۲۰۰۷ نيز شهر پچ مجارستان ميزبان برگزاري نشستي بود كه در آن بحث تشكيل شبكه همكاري بين شهري براي محافظت از ميراث فرهنگي ناملموس پيگيري شد. نهايتاً در دومين ميزگرد بين‌المللي شهرداران (قاهره، ۲۰۰۸) كه به موضوع نقش زنان در محافظت از فرهنگ سنتي و تنوع فرهنگي اختصاص داشت، شهرداران حاضر در اين رويداد به اتفاق آراء رآي به تأسيس اين سازمان دادند.

فعاليت و تلاشهاي اين سازمان معطوف به بررسي راهكارهاي خلاق و كارامد براي محافظت از ميراث فرهنگي ناملموس و ارتباط جدايي ناپذير آن با توسعه پايدار محلي مي باشد. علاوه بر اين، يكي ديگر از اهداف اصلي ICCN اين است كه از طريق گفتمان بين فرهنگي نسبت به ايجاد و پي ريزي صلح فرهنگي مبتني بر تفاهم و درك مشترك اقدام نمايد. در حال حاضر اين سازمان داراي ۴۰ عضو اصلي (۴۰ تا از دولت­هاي محلي در ۲۸ ايالت (كشور) و ۲۵ عضو وابسته (۲۵ موسسه در ۲۱ ايالت (كشور)) مي‌باشد.

  • اهداف:

آي سي سي ان با اعتقاد به نقش حياتي ميراث فرهنگي ناملموس در توسعه پايدار محلي و صلح فرهنگي با اتخاذ تدابير عملگرايانه سعي در دستيابي به اهداف ذيل دارد:

۱. تدوين و اجراي سياست‌هاي توسعه اي و فرهنگي متوازن كه در آن توسعه پايدار و حفظ ميراث فرهنگي ناملموس به عنوان مهمترين اولويت‌هاي كاري حكومت‌هاي محلي محسوب گردد.

۲. ارتقاء روابط بين حكومت‌هاي محلي در خصوص محافظت از ميراث فرهنگي معنوي و افزايش آگاهي نسبت به لزوم وجود چنين روابطي مواجهه با چالش‌هاي ناشي از پديده جهاني‌سازي.

۳. تلاش براي حفظ تنوع فرهنگي

۴. توسعه پايدار محلي (اقتصاد خلاق): فستيوال فرهنگي معنوي جهاني (ICCN)(اولين در گنگ نئونگ، كره، ۲۰۱۲ / دومين در اصفهان، ايران، ۲۰۱۴)

۵. فعاليت جوانان (افزايش سطح آگاهي و انتقال به نسل جوان): جشنواره بين­المللي جوانان ICCN :

۶. ايجاد ظرفيت يگانگي و وحدت

۷. سازگاري فرهنگي (صلح فرهنگي)

  • ساختار:

مجمع عمومي، متشكل از نمايندگان شهرهاي عضو، نهاد تصميم گيرنده و مهمترين بخش ICCN است كه هر دو سال يكبار تشكيل جلسه مي‌دهد. شوراي اجرايي بخش ديگري از سازمان است كه نمايندگان منتخب ۶ شهر اعضاي آن را تشكيل مي‌دهند و نقش تعيين كننده‌اي در تدوين راهبردها، تهيه دستور كار و برنامه هاي عملي سازمان و در واقع مديريت و اداره سازمان دارد. هم اكنون شهرهاي گنت (فرانسه)، استان قليوبيه (مصر)، كينگستون (جامائيكا)، مونرئال (ايتاليا) و ولكنوف (جمهوري چك) اعضاي اين شورا هستند كه سالي يكبار تشكيل جلسه مي دهد.

علاوه بر اين يك كميته مشورتي بين‌المللي متشكل از ۵ تا ۱۰ نفر كه نفرات آن با نظر شوراي اجرايي و پس از رايزني با ساير اعضاء سازمان انتخاب مي شوند، با ارائه نظرات كارشناسي خود ICCN را در دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده ياري مي رسانند.

دبيرخانه سازمان نيز كه به عنوان هماهنگ كننده اصلي ايفاي نقش مي نمايد، در گانگ نئونگ كره‌جنوبي مستقر مي باشد. تمامي هزينه هاي دبيرخانه توسط شهر ميزبان تأمين مي گردد. ساير اعضاء نيز به شرط تقبل هزينه اداره دبيرخانه مي توانند مسئوليت دبيرخانه را عهده دار شوند. دبير كل، حق حضور در تمامي نشست‌هاي سازمان برخوردار بوده، تصميمات مجمع عمومي و شوراي اجرايي را عملي نموده و وظيفه مديريت دبيرخانه را بر عهده دارد.

دوره‌هاي پيشين:

۲۰۱۳ - ششمين كارگروه موضوعي / سومين گردهمايي بين­المللي جوانان در دوبروونيك (كرواسي).
درون مايه: جوانان در محافظت ميراث فرهنگي ناملموس

۲۰۱۲- دومين مجمع عمومي ICCN / سومين نشست بين­المللي جوانان در گنگ نئونگ، كره

۲۰۱۲ اعتبار نامه به مثابه NGO مشورتي به كميته درون حكومتي UNESCO(۷ ژوئن).

۲۰۱۱ پنجمين كارگاه موضوعي، دومين نشست بين‌المللي جوانان در گانات، فرانسه.
درون مايه: چگونگي همكاري مشترك داوطلبين، NGO ها، دولت‌هاي محلي و تأثير مثبت آن روي فعاليت هاي محافظتي ICH و توسعه محلي؟

۲۰۰۹ چهارمين كارگاه موضوعي درKingston ، جامائيكا
درون مايه: حكومت محلي جلودار و پيشقدم دوره محافظت ميراث فرهنگي معنوي

۲۰۰۸ دومين ميزگرد بين‌المللي شهرداران در قاهره، مصر(پايه ريزي رسمي ICCN(
درون مايه: نقش زنان در حفاظت فرهنگ هاي سنتي و نگهداري تنوع فرهنگي

۲۰۰۷ سومين كارگاه موضوعي در PECS، مجارستان
درون مايه: محافظت از ميراث فرهنگي معنوي توسط ساختار شبكه اي

۲۰۰۶ كارگاه موضوعي در Gangneung، كره‌جنوبي
درون مايه: محافظت از ميراث فرهنگي ناملموس و مشاركت جوانان.

۲۰۰۵ اولين كارگاه موضوعي در گانگ نئونگ، كره‌جنوبي
درون مايه: توسعه پايدار، محافظت از ميراث فرهنگي ناملموس و ارتقاء شبكه درون شهري

۲۰۰۴ اولين ميزگرد بين‌المللي شهرداران در گانگ نئونگ كره‌جنوبي

درون مايه: وضعيت جاري پياده ­سازي نوآوري ۲۰۰۳ UNESCO در سطح حكومت محلي و بسط آن براي توسعه پايدار محلي.
اولين فستيوال فرهنگ معنوي جهاني (گانگ نئونگ، كره)

Inter-City Intangible Cultural Cooperation Network *

منبع: دبیرخانه اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس

کد خبر 281144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha