تأمین مالی برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام مسکن مهر به دغدغه اصلی وزارت راه و شهرسازی در این طرح تبدیل شده است.

طرحي كه عباس آخوندي انتقادهاي زيادي به آن وارد كرده، قرار است تا پايان سال آينده به اتمام برسد تا تمامي 2ميليون‌و300 هزار واحد طراحي شده، به سرانجام برسد. در اين راه اما كمبود منابع مالي با توجه به ايستادگي بانك مركزي در برابر انتشار پول بدون پشتوانه، مشكل اصلي تلقي مي‌شود.

وزارت راه و شهرسازي براي حل اين مشكل 2راهكار را ارائه كرده است كه يكي افزايش مبلغ وام مسكن از 25ميليون تومان به 30ميليون تومان است و دومي افزايش آورده متقاضيان. پيشنهاد اول در شوراي پول و اعتبار قرار دارد و هنوز مهر تأييد بانك مركزي پاي آن نخورده است.

افزايش آورده متقاضيان اما اين روزها بار ديگر بر سر زبان‌ها افتاده است.چندي پيش تعدادي از متقاضيان مسكن مهر خود را به بهارستان رساندند تا با تجمع در مقابل ساختمان هرمي مجلس، اعتراض خود را نسبت به وضعيت واحدهاي نيمه‌تمام اين طرح نشان داده باشند. افزايش قيمتي كه در ماه‌هاي ابتدايي امسال مورد تصويب قرار گرفت، به تازگي به متقاضيان ابلاغ شده است تا آورده خود را افزايش دهند. اين موضوع موجب بروز نارضايتي در ميان متقاضيان شده است.

  • افزايش قيمت، جديد نيست

معاون شهرسازي و توسعه مسكن شركت عمران شهرهاي جديد به همشهري گفت: اين افزايش قيمت جديد نيست. چند‌ماه قبل مصوبه آن اعلام شد كه در اين فاصله محاسبات براي طرح‌هاي مختلف با توجه به جرايم پيمانكار و ساير موارد صورت گرفته است. در حال حاضر همين مبالغ از متقاضيان درخواست شده است. حبيب‌الله طاهرخاني ادامه داد: تاكنون 3بار تعديل قيمت در قراردادهاي مسكن مهر اعمال شده است كه 2تعديل در زمان دولت قبل اعمال شد و يك تعديل هم در ماه‌هاي گذشته تصويب و در حال اجراست. اين مقام مسئول تأكيد كرد: از همان ابتدا 2راه براي تأمين مالي مسكن مهر پيش‌بيني شده است: تسهيلات بانكي و آورده متقاضيان.

اگر پيشنهاد افزايش 5ميليون توماني تسهيلات مسكن مهر مورد تأييد قرار گيرد، بخشي از اين افزايش قيمت پوشش داده مي‌شود و آورده متقاضيان كمتر خواهد شد. طاهرخاني ادامه داد:‌ تعديل قيمت سوم حداكثر به ازاي هر متر 100هزار تومان است كه ميانگين آن در كشور به حدود متري 50هزار تومان مي‌رسد. قرارداد ما با پيمانكاران براي ارائه اين مبالغ به آنها منوط به تكميل پروژه‌هاست تا ديگر تعديل قيمتي به واحدها تعلق نگيرد. مسئولان وزارت راه و شهرسازي در حالي از افزايش 100هزار توماني در هر مترمربع سخن مي‌گويند كه يكي از متقاضيان واحد 80متري در فاز 11پرديس به همشهري گفت: 12ميليون تومان از ما طلب كرده‌اند درحالي‌كه اگر افزايش قيمت متري 100هزار تومان باشد بايد 8ميليون تومان پرداخت كنيم.

حسن ولي‌پور، مديرعامل شهر جديد پرديس در اين خصوص مي‌گويد: ‌متقاضياني كه مبالغي در بخشنامه اول و دوم معادل 40هزار تومان و 15هزار تومان در هر متر پرداخت كرده‌اند، ميزان مبلغ پرداختي از آنها كسر مي‌شود به‌طوري كه اگر متقاضي 40هزار تومان براي هر متر پرداخت كرده در مرحله سوم اين 40هزار تومان از 100هزار تومان كه ميانگين افزايش قيمت محسوب مي‌شود، كاسته مي‌شود و بايد متري 60هزار تومان بپردازد.

کد خبر 281021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha