یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در ادامه حملات تند خود علیه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به خاطر مواضع این کشور در قبال اوکراین، این بار مسکو را عامل بی ثباتی شرق اروپا معرفی کرد.

مرکل روسیه را عامل بی ثباتی شرق اروپا دانست

به گزارش ايرنا، آنگلا مرکل در مصاحبه با ویژه نامه یکشنبه روزنامه دی ولت ( ولت ام زونتاگ) گفت: ولادیمیر پوتین نه تنها برای اوکراین بلکه برای همسایگان ما در اروپای شرقی نیز مشکل آفرین شده است.

صدراعظم آلمان درحالی که این روزها به خاطر استفاده از عبارات تند و غیر دیپلماتیک علیه رییس جمهوری روسیه از سوی فرانک والتر اشتاین مایر و زیلگمار گابریل وزیران امور خارجه و اقتصاد در کابینه خود با انتقاداتی مواجه است، در ادامه حملات علیه سیاست های دولت روسیه، تاکید کرد: مسکو حتی در مواردی تمامیت ارضی برخی از کشورهای اروپای شرقی را نیز نقض کرده است.

مرکل الحاق کریمه به خاک روسیه را تنها یک مورد از سیاست های ضد اروپایی پوتین خواند و افزود: کشورهای مولداوی، گرجستان و اوکراین که در همسایگی شرقی ما هستند برپایه تصمیم خودشان خواهان همکاری با اتحادیه اروپا بودند اما مسکو امروز برای این کشورها مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: پوتین هیچ ابایی از اینکه تمامیت ارضی این کشورها را نقض کند ندارد و حتی بدنبال این است تا در ادامه سیاست های توسعه طلبانه خود برخی از کشورهای بالکان غربی از جمله صربستان و بوسنی را نیز از نظر اقتصادی و سیاسی به خود وابسته کند.

مرکل همچنین خاطرنشان کرد: درصورت لزوم آلمان در قالب سازمان ناتو از کشورهای حوزه بالتیک همچون استونی،لتونی و لیتوانی در برابر تهدیدات مسکو حمایت خواهد کرد.

صدراعظم آلمان با بیان اینکه درحال حاضر مسئله جنگ در منطقه بالتیک مطرح نیست، گفت:با این وجود ما برپایه بند 5 قرارداد ناتو موظف به کمک به همپیمانان خود هستیم.

مرکل این روزها با انتقادهای برخی از سیاستمداران همچون هلموت اشمیت، هلموت کهل و گرهارد شرودر صدراعظم های سابق این کشور مواجه است و در پاسخ به این انتقادات گفت: من اعتقاد راسخ دارم که اقدامات اروپا در قبال مسکو درست بوده است.

مرکل افزود: براساس قرارداد سال 1994 بوداپست،روسیه خود را موظف به احترام به تمامیت ارضی اوکراین کرده است و امروز که این تعهد نقض شده، مسکو مستحق چنین برخوردی است و باید تبعات آن را بپذیرد.

کد خبر 280379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha