همشهری‌آنلاین: کتاب استراتژی خوب، استراتژی بد، نوشته ریچارد روملت با ترجمه بابک وطن‌‌دوست توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شد.

کتاب استراتژی خوب / استراتژی

به گفته ناشر، این کتاب تمامیِ خرافات و تفکراتِ در هم و بر همی که اساسِ بسیاری از استراتژی‌هاست را کنار زده و راهی روشن برای خلق و پیاده‌سازی استراتژی قدرتمند اقدام‌محور در جهانِ واقعی را فراهم می‌سازد.

ریچارد روملت يكي از تاثيرگذارترين متفكران جهان در حوزه استراتژي و مديريت است. مجله اكونوميست او را در فهرست بيست و پنج فرد در قيد حياتي كه بيشترين تاثير را بر روي مفاهيم مديريت و بنگاه مادر داشته‌اند قرار داده است.

وي نشان می‌دهد که تمایلِ رو به رشدی برای یکسان فرض کردنِ اهدافِ سنتی، شعارهای پُر‌ طمطراق، تکیه‌کلام‌های انگیزشی و اهدافِ مالی با استراتژی وجود داشته و دارد. او ما را از این عناصرِ استراتژیِ بد آگاه ساخته و چشمانِ ما را به روی قدرتِ استراتژیِ خوب می‌گشاید.

استراتژیِ خوب، پاسخی ویژه و منسجم به- و رویکردی برای غلبه بر- موانعِ پیشروی است. استراتژیِ خوب، قدرت را مهار کرده و آن را در جایی به کار می‌برد که بیشترین تأثیر را بر چالش‌ها خواهد گذاشت، چه این چالش‌ها پیاده کردنِ انسان بر روی کره‌ی ماه باشد، جنگیدن در نبرد باشد، ارائه‌ی محصولِ جدید باشد، پاسخ به پویایی‌های متغیر بازار باشد، راه‎اندازیِ مدرسه‌ باشد، یا اجرای برنامه‌ی دولت باشد.

استراتژیِ خوب به‌ نحو شگفت‌انگیزی، اغلب غیرِمنتظره است، چرا که بیشتر سازمان‌ها فاقدِ آن هستند. سازمان ها اهدافِ مالی را با استراتژی اشتباه می‌گیرند و ملغمه‌ای از سیاست‌ها و اقداماتِ متعارض را دنبال می‌کنند.

روملت استدلال می‌کند که بینش، قلبِ استراتژیِ خوب است (بینش نسبت به ذاتِ واقعیِ موقعیت، به قدرتِ نهفته در موقعیت و نسبت به پاسخِ مناسب). او به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید با استفاده از انواعِ ابزارهایی که برای هدایتِ تفکرتان فراهم شده‌اند، به بینش برسید.

كتاب استراتژي خوب استراتژي بد داراي 3 بخش و در 18 فصل تنظيم شده است.

بخش اول كتاب با نام استراتژي خوب و بد، به بررسی دقیق چیزهایی می‌پردازد که در دنیای امروز به اشتباه آنها را استراتژی می‌خوانیم و آنها را در قالب‌هایی طبقه‌بندی می‌کند تا بتوانیم بهتر تشخیص دهیم که در خطر دام کدام شبه‌استراتژی‌ها قرار گرفته‌ایم. سپس با آسیب‌شناسی استراتژی‌های بد نشان می‌دهد که آنها از کجا سر بر می‌آورند. در نهایت ساختار یک استراتژی خوب که پایه‌های این کتاب بر اساس آن قرار گرفته است، معرفی می‌شود.

بخش دوم کتاب با نام منابع قدرت، به معرفی تقویت‌کننده‌هایی می‌پردازد که اثربخشی اقدامات استراتژی خوب را چندین برابر می‌نمایند. منابع قدرت در واقع همچون تسهیل‌گرهایی عمل می‌کنند که استراتژی خوب را می‌توان در کنار آنها سریع‌تر و بهتر به نتیجه رساند. سومین منبع قدرت که در فصل هشتم کتاب مذکور بدان پرداخته شده است، سیستم‌های زنجیروار است. اگر تاکنون با استراتژی سروکار داشته‌اید، احتمالاً نام رویکرد یا روش BSC برای پیاده‌سازی و ارزیابی استراتژی را شنیده‌اید. پس از مطالعه این فصل درخواهید یافت که این روش بر مبنای منبع سیستم‌های زنجیروار قرار دارد و با تفکر درخواهید یافت که چرا هر BSCای نمی‌تواند موفق واقع شود، چرا که هر استراتژی‌ای لزوماً در شرایط منطق زنجیرواری قرار ندارد که بتواند از قدرت آن بهره ببرد. با مطالعه این فصل به مواردی پی خواهید برد که پیاده‌سازی BSC احتمالاً در آنها موفقیت‌آمیز خواهند بود.

و بخش سوم كتاب بنام انديشيدن همچون يك استراتژيست، به تعدادي از راه‌هاي انديشيدن درباره‌ي انديشه را ارائه مي‌نمايد كه مي‌توان گفت كه در خلق استراتژي‌هاي بهتر به مخاطبان كمك مي‌كند. در فصل شانزدهم علم استراتژي به مقايسه بين استراتژي و فرضيه علمي مي‌پردازد. و فصل هفدهم به ارائه تكنيك‌هاي خاص كه مي‌تواند در توسعه محدودي انديشه مخاطب در خصوص استراتژي و در معرض انتقاد عميق‌تر قرار دادن ايده‌ها مفيد باشد.

و در انتها در فصل هجدهم داستان‌هايي از سرنگوني گلوبال كراسينك و بحران مالي 2008 ذكر شده است تا نشان دهد كه چگونه بسياري از رهبران و تحليلگران قضاوت‌هاي خودشان را رها كرده و به دنبال هيجانات عامه مردم به راه افتادند.

كتاب استراتژی خوب استراتژی بد در قطع وزيري در 400 صفحه به بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات آریانا قلم سال 93 منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب می‌توانند به فروشگاه اینترنتی انتشارات آریانا قلم به آدرس www.aryanaghalam.com مراجعه و یا با شماره تلفن 88342910 - 88342900-021 داخلی 227 از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:15 تا 17تماس بگیرند.

کد خبر 280284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha