سازمان خصوصی‌سازی به‌صورت محرمانه درحال قـیـمـت‌گذاری سهـام پرسپولیس و استقلال است، قرار است قیمت این دو باشگاه شنبه هفته آینده روشن شود.

بورس

امير رضا خادم برخلاف شايعات به‌وجود آمده مي‌گويد: وزارت ورزش 100درصد با واگذاري سهام پرسپوليس و استقلال موافق است اما نحوه قيمت‌گذار سهام اين دو باشگاه برايش سؤال است. به گزارش همشهري، 4سال پيش وقتي اسناد مربوط به قيمت‌گذاري سهام پرسپوليس و استقلال به رسانه‌ها راه يافت، ظرف كمتر از چند‌ماه 2معاون سازمان خصوصي‌سازي‌ مجبور به استعفا شدند.

اكنون سازمان خصوصي‌سازي‌ به‌طور محرمانه قيمت سهام پرسپوليس را به پيش مي‌برد حتي سال گذشته وقتي قرار شد شركت تأمين سرمايه سپهر سهام 2باشگاه را قيمت‌گذاري كند در ميانه راه بنا به دلايل نامعلومي كار قيمت‌گذاري از طريق شركت تأمين سرمايه سپهر گرفته شد و به شركت ديگري سپرده شد. اكنون كسي نمي‌داند كدام شركت در حال قيمت‌گذاري سهام پرسپوليس و استقلال است.

قيمت‌گذاري سهام باشگاه‌ها در ايران بسيار ناشناخته است و تا به حال هيچ مرجع كارشناسي اين كار را انجام نداده است. شركت‌هاي تأمين سرمايه مرجع تخصصي و اصلي قيمت‌گذاري شركت‌ها در ايران هستند اما كار قيمت‌گذاري سهام باشگاه‌ها با توجه به آنكه بازيكنان مهم‌ترين دارايي باشگاه‌ها تلقي مي‌شوند كار دشواري است، در چنين شرايطي زيان‌ده بودن هر دو باشگاه كار قيمت‌گذاري را دشوار كرده است. روند قيمت‌گذاري سهام 2باشگاه بايد يا ازطريق محاسبه دارايي‌ها و يا ارزيابي برند 2باشگاه انجام شود، اما مشخص نيست قيمت‌گذاري سهام اين دو باشگاه به چه صورت انجام شده است و سازمان خصوصي‌سازي‌ نيز با توجه به سوابق گذشته كار قيمت‌گذاري اين دو باشگاه را به‌صورت كاملا محرمانه انجام مي‌دهد.

اين در حالي است كه امير رضا خادم معاون حقوقي و پارلماني وزارت ورزش هم به همشهري گفت:اينكه نحوه قيمت‌گذاري سهام پرسپوليس و استقلال چگونه انجام مي‌شود براي من هم جاي سؤال است اما وزارت ورزش در مورد نحوه قيمت‌گذاري سهام اين دو باشگاه كاملا از وزارت اقتصاد، سازمان خصوصي‌سازي‌ و هيأت عالي واگذاري تبعيت مي‌كند. 4سال پيش سهام پرسپوليس 42ميليارد تومان و استقلال 40ميليارد تومان قيمت‌گذاري شده بود اما اين قيمت‌گذاري جنجال‌هاي زيادي توليد كرد و در نهايت منجر به استعفاي هر دو معاون سازمان خصوصي‌سازي‌ شد.

اين قيمت‌گذاري با روش برند انجام شده بود، تا روز شنبه كه هيأت عالي واگذاري تشكيل جلسه خواهد داد قيمت‌گذاري جديد سهام 2باشگاه مشخص مي‌شود. مير علي اشرف پوري حسيني پيش از اين به همشهري گفته بود سهام اين دوباشگاه تا پايان سال قطعا واگذار مي‌شود. او اكنون در تازه‌ترين اظهاراتش گفت: با حضور علي طيب نيا وزير اقتصاد قيمت‌گذاري 2باشگاه استقلال و پرسپوليس شنبه آينده در دستور جلسه هيأت واگذاري قرار مي‌گيرد. پوري حسيني در مورد قيمت پايه 2باشگاه استقلال و پرسپوليس گفت: در اين مورد هيأت واگذاري است كه تصميم مي‌گيرد. هنوز در اين خصوص تصميم گرفته نشده و پيش از تصويب هيأت، هرگونه اظهارنظر غيرموجه و غيرمستند است. رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ در مورد چگونگي شركت در مزايده 2باشگاه بزرگ پايتخت گفت: مزايده در سازمان خصوصي‌سازي‌ برگزار مي‌شود. پيش از برگزاري هم ضمن اعلام زمان مزايده، قيمت پايه را هم اعلام مي‌كنيم. واجدين شرايط مي‌توانند در آن شركت كنند.

  • افزايش شايعات

همزمان با مشخص شدن زمان نهايي قيمت‌گذاري سهام پرسپوليس و استقلال ميزان شايعات در مورد اينكه سهام اين دو باشگاه به چه‌كسي فروخته خواهد شد افزايش يافت. شايعاتي مبني بر اينكه وزارت ورزش در تلاش است از طريق مذاكرات غيررسمي زمينه فروش سهام باشگاه استقلال را به مديرعامل يك شركت پتروشيمي و سهام پرسپوليس را به مديرعامل فعلي اين باشگاه فراهم كندظرف روز‌هاي گذشته شدت گرفت. امير رضا خادم در گفت‌وگو با همشهري خط بطلاني كشيد بر اين شايعات و تأكيد كرد كه اتفاقا قشنگي نحوه واگذاري سهام اين دو باشگاه وجود بحث‌هاي فراوان وشايعاتي است كه پيرامون واگذاري اين دو باشگاه مدام مطرح مي‌شود. علي اشرف‌پوري حسيني مدير عامل سازمان خصوصي‌سازي‌ هم در پاسخ به اين سؤال كه اهليت كساني كه براي مزايده ثبت نام مي‌كنند چگونه مورد بررسي قرار مي‌گيرد، گفت: اين موضوع بستگي به مصوبه هيأت واگذاري دارد اگر اهليت خاصي را تصويب كند مزايده 2مرحله‌اي مي‌شود. در يك مرحله اهليت شناسايي مي‌شود و در يك مرحله پاكت باز مي‌شود ولي اگر اهليت خاصي تصويب نشود يك مرحله‌اي است و هركس مي‌تواند سپرده شركت در مزايده را بدهد، قيمت خود را اعلام كند و پاكتش باز شود.

پوري حسيني تأكيد كرد: اگر در اين نشست روز شنبه 15آذرماه براي قيمت‌گذاري 2باشگاه استقلال و پرسپوليس نتيجه مورد نظر گرفته نشد حتما در نشست ديگر كه 29آذرخواهد بود كار را تمام مي‌كنيم همانطور كه قبلا هم به افكار عمومي اعلام كرديم تا پايان آذر‌ماه هم آگهي خواهيم كرد.

  • پخش تلويزيوني مزايده

رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ در مورد امكان پخش زنده راديو و تلويزيوني مراسم مزايده 2باشگاه استقلال و پرسپوليس گفت: اين موضوع متعارف نبوده و از نظر من اشكالي ندارد كه انجام شود اما ملاحظه كاري‌هايي هم وجود دارد، به اين شكل كه وقتي مزايده در سازمان برگزار مي‌شود اعلام برنده، 2يا 3روز بعد پس از استعلام و تأييد به لحاظ مالي و اعتباري انجام مي‌شود. وي افزود: ما هيچ شناختي از خريدار نداريم، فقط پاكت او را باز مي‌كنيم و ممكن است بنا به دلايلي حق انعقاد قرارداد با او را نداشته باشيم. در اين شرايط به نفر دوم مراجعه مي‌كنيم. ما در برنامه زنده نمي‌توانيم رسما اعلام كنيم كه كداميك از افراد به‌طور قطع برنده مزايده است، ما تنها در جلسه مزايده معمولا صورتجلسه مي‌كنيم نفر اول، دوم و سوم را انتخاب مي‌كنيم.

  • وزارت ورزش كاملا با واگذار موافق است

امير رضا خادم مـعـاون حـقـوقـي، پـارلـمـانـي وزارت ورزش درباره بروز شايعات مختلف در مورد فروش سهام پرسپوليس و استقلال به افراد خاص گفت:فروش سهام در حيطه اختيارات وزارت اقتصاد، سازمان خصوصي‌سازي‌ و هيأت عالي واگذار است و ما در اين‌باره تصميم نمي‌گيريم. طبيعتا فروش سهام از طريق تشريفات قانوني و براساس مصوبات قانوني انجام مي‌شود و اينطور نيست كه بتوان سهام را براساس برنامه از پيش تعيين شده به شخص خاصي فروخت.

او تأكيد كرد:اساسا با توجه به تركيب هيأت عالي واگذاري و نظارت وزارت اقتصاد و اجراي مسئوليت توسط سازمان خصوصي‌سازي‌ امكان چنين كاري وجود ندارد. از خادم پرسيديم آيا وزارت ورزش با فروش سهام پرسپوليس و استقلال موافق است كه او بدون مكث پاسخ داد 100 درصد، وزارت ورزش به‌طور كامل با فروش سهام اين دو باشگاه به بخش خصوصي موافق است و اتفاقا روند وقايع در يك سال گذشته كاملا تأييد مي‌كند كه وزارت ورزش كاملا براي فروش سهام اين دو باشگاه همراهي كرده است.

کد خبر 279813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha