چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: وقتی روی یکی از اقوام‌مان تشخیص سرطان گذاشته می‌شود، اولین نکته‌ای که بعد از ناراحتی اولیه برای خود فرد بیمار به ذهن خیلی از ما می‌رسد، این است که «ما با هم فامیلیم، نکند ارثی باشد، نکند من هم سرطان بگیرم؟ یا داشته باشم و خبر نداشته باشم؟»

این فکر شب و روز روی اعصاب ما راه می‌رود و ما را از کار و زندگی می‌اندازد و معلوم نیست عاقبتش چه بشود. اما چقدر از این نگرانی‌ها واقعاً به‌جاست؟

یک بررسی تازه در مرکز بین‌المللی تحقیقات سرطان نشان داده که این نگرانی‌ها فقط مشکل ما ایرانی‌ها نیست، بلکه در کشورهای دیگر، به خصوص وقتی سطح درآمد و بهداشت جامعه بالا می‌رود، عین همین دل‌مشغولی‌ها وجود دارد.

نگرانی و دل‌مشغولی‌هایی که به گفته کارشناسان خیلی هم مورد ندارد و اکثر آنها بی‌جاست و یک محور مهم این گونه نگرانی‌ها، ارثی بودن انتقال بیماری است، اما نگرانی‌های بی‌مورد دیگر هم در این مورد وجود دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این مطالعه نشان می‌دهد که 91 درصد مردم نگرانی‌های بی‌موردی در این باره دارند. طوری که یک‌چهارم از هزار نفر افراد مورد مطالعه، معتقد بوده‌اند که بین 50 تا 100 درصد سرطان‌ها  ارثی است.

این در حالی است که بنا به اعلام مرکز بین‌المللی تحقیقات سرطان،  از بیش از نیمی از سرطان‌ها، می‌توان با انجام تغییراتی در شیوه زندگی پیشگیری کرد؛ تغییراتی مثل ورزش و فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم، پرفیبر، سرخ‌نشده و تازه. نقش استعمال دخانیات هم در بالا بردن خطر برخی سرطان‌ها، مثل سرطان ریه یا حنجره، شناخته شده است.

با این حال در این نظرسنجی مشخص شده که 60 درصد افراد عقیده دارند «وراثت»، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عامل در بروز سرطان است. کارشناسان مجری این طرح تحقیقاتی می‌گویند از هر 10 مورد سرطان، شاید تنها یکی از آنها را واقعاً بتوان به یک عامل شناخته شده منسوب کرد که وراثت، در کنار تغذیه، استرس، ورزش و سیگار، یکی از این عوامل است. اگر نمی‌توانیم عامل وراثت و فامیلی را تغییر بدهیم، شیوه زندگی‌مان که دست خودمان است و می‌توانیم خیلی راحت و بدون صرف هیچ‌گونه هزینه‌ای، تغییرش بدهیم.

یک نکته دیگر این که دوسوم سرطان‌ها در سنین بالای 65 سال رخ می‌دهند، در حالی که تنها 15 درصد مردمی که در این باره از آنها سؤال شده بود، این حقیقت را می‌دانستند و بقیه آنها گمان می‌کردند در هر سنی به شدت در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

این افراد دقت نکرده بودند که فهرست کردن عوامل خطر ابتلا به سرطان، از جمله وراثت، تنها برای پیگیری علائم مشکوک و  در حد چک‌آپ  توصیه شده است، نه برای نگران شدن بیش از حد. این پیگیری‌ها کمک می‌کند سرطان‌ها به موقع تشخیص داده شوند و اقدامات لازم برای درمان آنها انجام شود.

همچنین، این فهرست برای یادآوری و تاکید بیشتر بر این نکته است که اگر از سرطان می‌ترسید و نگران آن هستید، باید شیوه زندگی خود را اصلاح کنید.

کد خبر 27974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز