شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

مرضیه موسوی: این روز‌ها مدارک و اسناد هم به سمت الکترونیک و هوشمند شدن پیش می‌روند. نمونه‌اش کارت‌های معافیت یا پایان خدمت سربازی است که چند سالی می‌شود زمزمه هوشمند شدن آن به گوش می‌رسد.

زمانی برای هوشمند شدن کارت‌ها

در مراحل نخست افراد شاغل در نيروهاي مسلح كه از انجام خدمت در اين ارگان‌ها معاف يا بازنشسته شده‌اند به تعويض كارت‌هاي قديمي خود دعوت شدند. بعد از آن نوبت به ساير شهروندان رسيد تا با مراجعه به دفا‌تر پليس الكترونيك براي هوشمند كردن كارت پايان خدمت خود اقدام كنند. اگر هنوز اين كار را انجام نداده‌ايد، اين راهنما را بخوانيد و هرچه سريع‌تر دست‌به‌كار شويد.

گام اول
داشتن شرايط تعويض

تعويض كارت پايان خدمت سربازي شرايط سني خاصي ندارد. در حال حاضر تنها شرط لازم اين است كه اين كارت پايان خدمت بعد از اول فروردين ‌ماه سال ۱۳۶۰ صادر شده باشد؛ يعني افرادي بايد براي تعويض كارت پايان خدمت خود مراجعه ‌كنند كه از اين تاريخ به بعد خدمت سربازي آنها به پايان رسيده باشد. طبق قانون افراد بالاي ۵۰‌سال كه خدمت سربازي را ازسر نگذرانده باشند از رفتن به سربازي معاف هستند. براي همين هم شناسنامه اين افراد كارت پايان خدمت به‌حساب مي‌آيد؛ يعني افرادي كه خدمت سربازي آنها بعد از يكم فروردين سال ۱۳۶۰ به پايان رسيده است و بالاي ۵۰‌سال سن دارند نيازي به تعويض كارت پايان خدمت ندارند. سازمان وظيفه عمومي ناجا صدور كارت پايان خدمت هوشمند براي اين افراد را بلامانع اعلام كرده است اما از آنها خواسته تا فرصت باقي مانده را به كساني بدهند كه كمتر از اين سال سن دارند و داشتن كارت پايان خدمت هوشمند براي آنها ضروري است.

گام دوم
مراجعه به دفا‌تر پليس +۱۰

تعويض كارت‌هاي هوشمند پايان خدمت سربازي در دفا‌تر پليس+۱۰ انجام مي‌شود. براي اين كار بايد به يكي از دفا‌تر پليس الكترونيك مراجعه كنيد و مدارك لازم را هم به همراه داشته باشيد. اگر كارت پايان خدمت خود را گم كرده باشيد بايد اين موضوع را در‌‌ همان بدو ورود اعلام كنيد تا براي شما كارت جديد با ويژگي «المثني» صادر شود. در‌‌ همان نخستين مرحله وقتي كارت پايان خدمت خود را به‌عنوان بخشي از مدارك مورد نياز به دفا‌تر پليس الكترونيك تحويل مي‌دهيد، رسيدي دريافت مي‌كنيد مبني بر اينكه كارت پايان خدمت شما در اختيار پليس الكترونيك قرار گرفته است. اين رسيد تا مدت يك‌ماه براي شما حكم‌‌ همان كارت پايان خدمت را دارد.

گام سوم
مدارك بررسي مي‌شود

متصدي باجه مربوطه مدارك شما را دريافت و با تطبيق آنها با يكديگر، صحت آن را بررسي مي‌كند. برگه درخواست تعويض كارت پايان خدمت توسط شما تكميل شده و اطلاعات درج شده در آن با اطلاعات موجود در مداركتان مطابقت داده مي‌شود. متصدي باجه اطلاعات شما را در سامانه ناجا ثبت مي‌كند. اين اطلاعات شامل اطلاعات هويتي و شناسنامه‌اي، نشاني محل سكونت، اطلاعات مربوط به كارت پايان خدمت و اسكن عكس‌هاي شما در سامانه است. پرونده شما در اين مرحله تشكيل شده است. افرادي كه كارت پايان خدمت يا معافيت خود را گم كرده و تاكنون اعلام مفقودي نكرده‌اند بايد در اين مرحله راه خود را از ديگر متقاضيان جدا كنند و براي صدور كارت المثني درخواست ارائه دهند. مراحل كار صدور اين كارت هم مشابه مراحل صدور كارت هوشمند است، البته در ارائه مدارك تفاوت‌هايي وجود دارد.

گام چهارم
ارسال پرونده به مجري

پرونده شما تكميل شده است. از اينجا ديگر نوبت پليس +۱۰ است كه اقدامات مربوط به هوشمند شدن كارت پايان خدمت شما را پيگيري كند. مدارك مربوط به پرونده شما در پاكت‌هاي مخصوص قرار مي‌گيرد و به ستاد طرح تعويض كارت‌هاي پايان خدمت ارسال مي‌شود. در ‌‌نهايت اين پرونده به‌دست حوزه وظيفه عمومي ذي‌ربط مي‌رسد. دفا‌تر خدمات پليس الكترونيك وظيفه اين ارسال را بر عهده دارند. مدت زمان مشخصي براي ارسال اين پرونده به حوزه وظيفه عمومي مربوطه تعيين شده است. اين زمان نبايد بيش از ۳ روز طول بكشد. در زمان تكميل فرم‌ها شماره تماسي از شما دريافت مي‌شود. از اين مرحله به بعد شما را از طريق پيامك در جريان روند كار پرونده قرار مي‌دهند.

گام پنجم
صدور كارت پايان خدمت

كارت پايان خدمت هوشمند صادر مي‌شود. اگر روند طي كردن مراحل با مشكلي مواجه نشود و تمام مدارك و استعلام‌هاي لازم وجود داشته باشد اين روند حدود يك‌ماه به طول مي‌انجامد. كارت هوشمند جديد توسط پست به‌دست متقاضي مي‌رسد. اگر در اين ميان بخش و يا بخش‌هايي از پرونده ناقص بوده باشد و استعلام‌ها و گواهي‌هايي به جز آنچه در مدارك اصلي آمده مورد نياز باشد، روند صدور كارت معافيت با تأخير بيشتري انجام مي‌شود. متقاضيان كارت پايان خدمت هوشمند تا پايان سال۱۳۹۳ فرصت دارند تا با ارائه مدارك خود به دفا‌تر پليس الكترونيك و تشكيل پرونده، كارت‌هاي معافيت و يا پايان خدمت وظيفه عمومي خود را هوشمند كنند. اين مهلت پيش از اين هم تمديد شده بود و به‌نظر مي‌رسد تاريخ اعلام شده آخرين فرصت براي تعويض كارت‌هاي قديمي و دريافت كارت‌هاي هوشمند باشد.

چرا كارت‌ها هوشمند شوند؟

كارت‌هاي معافيت از خدمت سربازي و يا كارت‌هاي پايان دوره وظيفه عمومي از سال۱۳۹۱ غيرمعتبر شناخته شده‌اند و به متقاضيان بار‌ها اعلام شده تا براي دريافت كارت‌هاي جديد هوشمند به دفا‌تر پليس+۱۰ مراجعه كنند. بعد از پايان مهلت هوشمند شدن كارت‌هاي پايان خدمت، كارت‌هاي قديمي ديگر از درجه اعتبار ساقط مي‌شود و به‌عنوان مدارك معتبر شناخته شده نيستند؛ فردي كه بعد از تاريخ اعلام شده هنوز كارت پايان خدمت هوشمند خود را دريافت نكرده باشد از بسياري از خدمات محروم مي‌ماند؛ ازجمله دريافت گواهينامه رانندگي و يا گذرنامه. بد نيست بدانيد تمديد اين مدارك هم نياز به ارائه كارت‌هاي پايان خدمت و يا معافيت هوشمند دارد و بدون اين مدرك هوشمند، گذرنامه و گواهينامه تمديد نخواهد شد. كاهش ضريب جعل كارت‌هاي پايان خدمت يكي از اهداف اجراي اين طرح به‌حساب مي‌آيد. قرار است با اجراي طرح هوشمندسازي كارت‌هاي پايان خدمت وظيفه عمومي، تمامي كارت‌ها يكسان و يك شكل شود و ظاهر اين مدارك اتحادي به‌خود بگيرد. با هوشمند شدن كارت‌هاي پايان خدمت سربازي و يا معافيت، تمام اطلاعات مربوط به سربازان وظيفه عمومي و افراد داراي معافيت در سامانه‌اي به‌صورت يكجا جمع‌آوري و دسترسي به اين اطلاعات براي ارگان‌هاي مختلف راحت‌تر و سريع‌تر انجام مي‌شود. دسترسي راحت‌تر ارگان‌ها و سازمان‌ها به اطلاعات مربوط به سربازاني كه دوره خدمت خود را به پايان رسانده‌اند، باعث سرعت بخشيدن به ارائه خدمات مختلف اداري و سازماني به شهروندان مي‌شود.

چقدر خرج دارد؟

دفا‌تر پليس الكترونيك براي انجام خدمات مربوط به تعويض كارت پايان خدمت وظيفه عمومي مبلغ ۱۵ هزار تومان از هر متقاضي دريافت مي‌كنند. علاوه بر آن بايد مبلغ ۱۲ هزار تومان به‌حساب خزانه‌داري كل در بانك ملي پرداخت شود. دفاتري كه دستگاه‌هاي پرداخت الكترونيك در اختيار دارند كار شما را از اين بابت راحت كرده‌اند و ديگر نيازي به رفتن به بانك و دريافت فيش واريز اين مبلغ نيست. در غيراين صورت بايد به نزديك‌ترين بانك ملي مراجعه و اين مبلغ را پرداخت كنيد.

چه مداركي با خودمان ببريم؟

وقتي به مركز پليس+۱۰ مراجعه مي‌كنيد بايد اين مدارك را به همراه داشته باشيد؛ اول از همه اصل كارت ملي و كپي پشت و روي آن. شناسنامه عكسدار را فراموش نكنيد. يك كپي از صفحه اول و صفحه توضيحات شناسنامه هم بايد به همراه شما باشد. 2‌قطعه عكس 4×3 رنگي با پس‌زمينه سفيد. اين عكس بايد تمام رخ باشد و در آن هيچ‌گونه زيورآلات، پيرايش مو و محاسن و كراوات به‌كار نرفته باشد. درصورتي كه وضعيت تحصيلي متقاضي تغيير كرده باشد اصل و كپي آخرين مدرك تحصيلي هم ازجمله مدارك مورد نياز است. اگر اين مدرك هنوز به‌دست شما نرسيده مي‌توانيد از گواهي معتبر از مرجع صدور مدرك تحصيلي استفاده كنيد. مهم‌ترين مدرك مورد نياز هم اصل كارت پايان خدمت قبلي است كه بايد مهر طلاكوب داشته و شماره سريال آن مشخص باشد. اطلاعات درج شده در كارت پايان خدمت بايد با اطلاعاتي كه متقاضي ارائه مي‌دهد مطابق باشد. اين مداركي است كه متقاضي بايد به همراه خود داشته باشد. علاوه بر اين مدارك، به فيش‌هاي پرداخت هزينه انجام خدمات و فيش مربوط به خزانه داري كل هم نياز است. همچنين فرم‌هايي كه متقاضي به‌صورت دستي يا الكترونيك در دفا‌تر پليس +۱۰ پر مي‌كند ضميمه اين اطلاعات و مدارك خواهد بود.

کد خبر 279448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha