آمارهای رسمی از معاملات زمین و مسکن در تابستان سال‌جاری نشان می‌دهد که قیمت فروش مسکن در شهر تهران نسبت به فصل بهار با کاهش مواجه شده است. با وجود این اجاره‌بها در مسیر رشد گام برداشته است.

مسکن

براساس گزارش مركز آمار ايران متوسط قيمت ﻓﺮوش ﻫﺮ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ زﻣﯿﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ‌ﺷﺪه از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎي ﻣﻌﺎﻣﻼت ﻣﻠﮑﯽ در ﺗﻬﺮان 4ميليون‌و206 هزار تومان بوده است كه نسبت به فصل بهار4.6درصد كاهش را نشان مي‌دهد. بهاي هر متر زمين در تهران نسبت به تابستان سال گذشته نيز كاهش 13درصدي را تجربه كرده است.

ميانگين قيمت فروش يك متر آپارتمان مسكوني در تهران در طول فصل تابستان 3ميليون‌و782هزار تومان بوده است كه نسبت به بهار امسال كاهش3.5درصدي و نسبت به تابستان سال گذشته افزايش0.8درصدي را نشان مي‌دهد.

كمترين قيمت آپارتمان معامله شده در بنگاه‌هاي تهران در هر متر 686هزار تومان و بيشترين قيمت هر متر آپارتمان فروخته‌شده 22ميليون‌و301 هزار تومان برآورد شده است. تعداد معاملات آپارتمان در فصل تابستان نسبت به بهار كاهش 13.3درصدي و نسبت به تابستان سال گذشته افزايش 80درصدي را نشان مي‌دهد.

براساس اعلام مركز آمار ايران متوسط اجاره‌بهاي مسكن در تهران به علاوه 3درصد وديعه پرداختي براي هر مترمربع 18هزارو343 تومان بوده است كه نسبت به فصل بهار افزايش 8درصدي و نسبت به تابستان سال گذشته افزايش8.3درصدي را تجربه كرده است. بيشترين مبلغ اجاره به علاوه 3درصد وديعه پرداختي در تهران براي هر مترمربع، 89هزارو987 تومان و كمترين آن 2هزارو208 تومان برآورد شده است. تعداد معاملات اجاره مسكن در تهران نسبت به بهار امسال35.1درصد و نسبت به تابستان سال گذشته 23.1درصد افزايش يافته است.

بانك مركزي نيز هفته گذشته گزارشي از وضعيت بازار اجاره مسكن در كل كشور ارائه داد. براساس اين گزارش اجاره‌بهاي مسكن در ۱۲‌ماه منتهي به شهريور امسال در كل مناطق شهري ۱۹درصد، شهر‌هاي بزرگ 19.3درصد، شهر‌هاي متوسط17.2درصد و شهر‌هاي كوچك 21.2درصد افزايش داشته است. شاخص بهاي مسكن اجاري در مناطق شهري ايران در تابستان امسال نسبت به فصل بهار نيز معادل4.1درصد و نسبت به تابستان سال قبل 14.9درصد افزايش يافته است.

کد خبر 279401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha