همشهری آنلاین: برای تجلیل از ویم وندرس کارگردان آلمانی، ۱۰ فیلم وی که در فاصله ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ ساخته شده‌اند در جشنواره فیلم برلین به نمایش درخواهند آمد.

ویم وندرس

به گزارش مهر؛ به نقل از هالیوود ریپورتر، فستیوال فیلم برلین پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد در مراسم بعدی خود از ویم وندرس کارگردان شناخته شده سینما تجلیل کند و حالا جزییات بیشتری را از این تجلیل منتشر کرده است. این فستیوال قصد دارد 10 فیلم این کارگردان آلمانی را به نشانه تقدیر از یک عمر تلاش حرفه‌ای او به نمایش بگذارد. او همچنین روز دوازدهم ماه فوریه خرس طلایی افتخاری برلیناله را دریافت خواهد کرد.

این مراسم ویژه، آثار وندرس را ازروزهای سینمای نوی آلمان در دهه 1970 تا فیلم‌های آمریکایی مورد تحسین‌اش و بازگشت دوباره او به آلمان با فیلم 3بعدی نامزد دریافت جایزه اسکار «پینا» دنبال می‌کند. از کارهای اولیه او که نام وندرز را در حلقه فستیوال برلین مطرح کردند و به عنوان سنگ محک‌های جنبش سینمای نوی آلمان شناخته می‌شوند، می‌توان به «اضطراب دروازه‌بان هنگام ضربه پنالتی» سال 1972، «آلیس در شهرها» محصول 1974 و «پادشاهان جاده‌ها» محصول سال 1976 اشاره کرد که قرار است در این جشنواره نیز به نمایش درآیند.

فیلم کلاسیک سال 1977 وندرس یعنی «دوست آمریکایی» که نام او را در عرصه بین‌المللی مطرح کرد هم بعد از مراسم اهدای جایزه خرس طلایی روز دوازهم فوریه پخش خواهد شد. این فیلم که اقتباسی از «آقای ریپلی با استعداد» پاتریشیا های‌اسمیت است، از برونو گانز و دنیس هاپر در نقش‌های اصلی استفاده ‌کرده است.

دیتر کوسلیک مدیر فستیوال برلین گفت: «دوست آمریکایی» ویم وندرس فیلمی بود که او را در عرصه بین‌المللی مطرح کرد و ما تحت تأثیر کیفیت نسخه جدید بازسازی شده دیجیتالی آن تصمیم گرفتیم که آن را به عنوان بخشی از مراسم اهدای جایزه خرس طلایی افتخاری به نمایش بگذاریم.

این مراسم تجلیل، تصاویری از مسیر حرفه‌ای کاری وندرس را نیز نمایش می‌دهد که از آن‌ها می‌توان به بهترین فیلمش یعنی «پاریس‌، تگزاس» سال 1984 که برنده نخل طلای کن نیز شد و همچنین «توکیو-گا» فیلم مستند او که نگاهی به یاسوجیرو اوزو کارگردان ژاپنی دارد، اشاره کرد. «بال‌های اشتیاق» محصول سال 1987 که در برلین جداشده اتفاق می‌افتد و در همانجا هم فیلمبرداری شده و همچنین نسخه کات کارگردان 280 دقیقه‌ای شاهکار سال 1991 او یعنی «تا پایان دنیا» هم به نمایش درخواهند آمد. فیلم «هتل میلیون دلاری» او که درامی است که در هالیوود فیلمبرداری شده و جرمی دیویز، میلا یوویچ و مل گیبسون در آن نقش‌آفرینی می‌کنند نیز در همین مجموعه نشان داده می‌شود. این فیلم آخر فیلم افتتاحیه فستیوال برلین در سال 2000 بود.

مراسم شصت و پنجمین فستیوال فیلم بین‌المللی برلین از روز پنجم ماه فوریه سال 2015 آغاز می‌شود و تا 10 روز یعنی روز پانزدهم فوریه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 279374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha