چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
۰ نفر

زمانی مرحوم سیدجلال یحیی‌زاده نماینده سابق تفت و یزد در مجلس نهم که عضو هیأت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت و مجلس بود انتقاد کرد که سفرهای خارجی نمایندگان به اطلاع هیأتی که برای نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت تشکیل شده نمی‌رسد و عملاً قانون اجرا نمی‌شود.

مجلس

حالا برخي نمايندگان هم مي‌گويند سفرهاي خارجي دولت و مجلس چندان سروسامان ندارد. مجلس هشتم ركورددار تعداد سفرهاي خارجي نمايندگان است. تا ابتداي بهمن سال 90يعني 3‌ماه پيش از پايان مجلس هشتم، يك هزار و 522سفر براي اين مجلس به ثبت رسيده است. هزارو 149سفر براي نمايندگان مجلس ششم، و هزارو 118سفر نيز براي مجلس هفتم به ثبت رسيده است. حالا مجلس نهم به مرور ركورد سفرهاي خارجي را مي‌شكند.

در سال‌هاي اخير كه تحريم‌ها و كمبود منابع مالي كشور دامن «حق‌ماموريت» مقامات و كاركنان دولت و مجلس را هم گرفت. در آن مقطع برخي نمايندگان به سراغ كاهش 50درصدي حق ماموريت‌هاي خارجي رفتند اما در نهايت اين طرح در مجلس رأي نياورد. بعد از آن بود كه در مجلس نهم همين چند‌ماه اخير بار ديگر طرح كاهش حق ماموريت‌هاي خارجي از دلار به ريال هم مطرح شد اما مجلسي‌ها اين‌بار هم چندان استقبال نكردند و دست رد بر سينه طرحي زدند كه هدفش كاهش حق ماموريت آنها بود.

حسن كامران نماينده مردم اصفهان از طراحان اصلي 2طرح مذكور بودند. كامران حالا عضو ناظر مجلس در هيأت نظارت بر سفرهاي خارجي كاركنان دولت است و معتقد است برخي سفرهاي خارجي كاركنان دولت «كيلويي» شده است. گفت‌وگوي همشهري با حسن كامران نماينده مردم اصفهان وعضو ناظر مجلس در هيأت رسيدگي به سفرهاي خارجي كاركنان دولت را بخوانيد.

  • در نطق اخير خودتان از سفرهاي كيلويي دستگاه‌هاي اجرايي انتقاد كرديد. منظور از سفرهاي كيلويي چيست؟ چه اتفاقي در دستگاه‌هاي اجرايي رخ داده است؟

سفرهاي خارجي‌اي كه ضروري نباشد مي‌شود كيلويي؛ آنهم با اين وضعيت اقتصادي كه كشور ما دارد. خارجي‌ها كه تازه وضع ماليشان خوب هم هست وقتي به تهران مي‌‌آيند و سؤال مي‌كنيم چرا گروه دوستي با ساير كشورها نداريد مي‌گويند پول نداريم؛ ولي در كشور ما انگار همه جا گل و بلبل است. كساني كه به سفر خارج مي‌روند هم بليت و هم هتلشان رايگان است و حق ماموريت روزانه 540هزار توماني دريافت مي‌كنند؛ اين در حالي است كه به سربازي كه در مرزهاي كشور خدمت مي‌كند هرچند‌ماه يك‌بار حق مامويت ناچيزي داده مي‌شود.

  • چند سال قبل نمايندگان طرحي با قيد 2فوريت به مجلس آورده و خواستار كاهش حق ماموريت سفرهاي خارجي كارمندان دولت شدند؛ مجلس در آن مقطع به اين طرح رأي نداد و بعدها هم طرح ديگري كه مي‌گفت حق ماموريت سفرهاي خارجي از دلار به ريال ارائه شود باز هم رأي نياورد؛ مگر نمايندگان مجلس سفر زياد مي‌روند كه با اين طرح‌ها مخالفت مي‌كنند؟

گاهي وقت‌ها در رأي‌گيري‌ها اشتباهاتي هم رخ مي‌دهد؛ گاهي افراد در زمان رأي‌گيري حواسشان نيست.

  • هيأت نظارت بر سفرهاي خارجي كاركنان دولت چقدر در لغو سفرهاي غيرضروري موفق بوده است؟

در جلسه اخير هيأت، 2ليست از سفرهاي خارجي وزارت نفت را حذف كرديم. قرار بود آنها با سفر به چين و آلمان آموزش‌هايي ببينند كه گفتيم به جاي سفر چند نفر به اين دو كشور، استادان آنها به ايران بيايند تا از اين طريق افراد بيشتري آموزش ببينند. مثلا اگر قرار بود 8نفر بروند و آموزش ببينند حالا 80 نفر آموزش مي‌بينند. با تصميم هيأت نظارت بر سفرهاي خارجي و حذف برخي سفرهاي غيرضروري در چند وقت اخير حدود 4ميليارد تومان به نفع دولت تمام‌شده است.


البته هيأت هم، سفت و سخت گرفته اما وزارتخانه‌ها راهش را پيدا كرده‌اند و بعد از مخالفت با سفرهاي خارجي مدام در خواست تجديد نظر مي‌دهند تا شايد نظر هيأت عوض شوند. جالب است همه بال بال مي‌زنند براي سفر خارجي و استدلال همه اين است گه اگر ما نرويم اسلام در خطر است.

  • هيأت بعد از انجام سفرها نيز نظارتي انجام مي‌دهد؛ اينكه آيا اين سفر خروجي و نتيجه مثبتي براي كشور داشته يا اينكه صرفا يك سفر تفريحي بوده است؟

اخيرا در هيأت تصويب شد كه هر سازماني بعد از انجام سفرخارجي حتما گزارش كاملي از سفر به هيأت ارائه كند. درصورت عدم‌ارائه گزارش كار، با سفرهاي خارجي بعدي آنها مخالفت مي‌شود. اين گزارش‌ها نيز به دقت بررسي مي‌شود كه صوري نباشند. از سويي ديگر طرح جديدي درنظر گرفتيم كه از اين به بعد همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها موظف شوند ليست سفرهاي خارجي خودشان را به‌طور كامل براي هيأت ارسال كنند.

  • مگر تا الان اين كار انجام نمي‌شد؟

برخي جاها مثل شستا تا‌كنون خلاف قانون انجام دادند و ليست سفرهاي خارجي‌شان را ارسال نكردند.

  • آيا برخوردي هم با اينگونه سازمان‌ها انجام شده است؟

در چنين شرايطي ديوان محاسبات وظيفه دارد اگر هيأت سفري را لغو و يا حذف كرده اما توجهي به اين حكم نمي‌شود برخورد كند. البته ما تنها كارمان لغو سفرها نيست بلكه در جايي مثل پرونده بابك زنجاني كه قرار بود تنها يك نفر از سازمان حسابرسي براي بررسي پرونده زنجاني به سوئيس سفر كند ما گفتيم از ديوان محاسبات هم يك نفر برود.

  • ظاهرا طرح جديد ديگري رادر مجلس درخصوص سفرهاي خارجي كاركنان دولت دنبال مي‌كنيد؟ اين طرح در چه مرحله‌اي است و كي به صحن مي‌آيد؟

بله؛ در اين طرح شركت‌هايي كه دولت سهمي در آنها دارد هم بايد ليست سفرهاي خارجي‌شان را به ما بدهند. اين طرح در كميسيون اجتماعي در حال نهايي شدن است و اميدوارم اين‌بار نمايندگان به آن رأي مثبت بدهند.

کد خبر 279268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha