سیده فاطمه مطهری: با شروع فصل سرما، سروکله لباس‌های گرم و پشمی به جای لباس‌های خنک و نخی در کمد لباس‌ها پیدا می‌شود. ولی این لباس‌ها به مراقبت بیشتری برای دوام طولانی‌تر احتیاج دارند.

لباس بافتنی


بهتر است لباس‌هاي پشمي‌تان را تا كنيد و در كمد لباس بچينيد. اگر لباسي مثل پلوور يا ژاكت احتياج به آويزان‌كردن داشت، از جالباسي فلزي يا چوبي استفاده نكنيد زيرا ممكن است به بافت لباس‌تان آسيب برساند. توصيه ما، آويزهاي ابري و لايه‌دار است.

موقع درآوردن لباس، يقه و آستين لباس‌تان را با قدرت نكشيد، چون لباس‌هاي پشمي با كشيدن گشاد مي‌شوند و كش مي‌آيند و به مرور زمان زيبايي خود را از دست مي‌دهند. مي‌توانيد به آهستگي دستان‌تان را از آستين‌ها خارج كنيد و اگر لباس‌تان بدون دكمه است، آن را از ناحيه يقه خارج كنيد.

براي شستن لباس‌هايتان اگر اتيكت مخصوص شست‌وشو دارند، حتما طبق آن عمل كنيد ولي اگر ندارند، اينگونه عمل كنيد: لباس‌‌هاي پشمي يا بافت ظريف و حساسي دارند و يا بافت كلفت و ضخيم؛ آنهايي كه بافت ضخيم دارند را مي‌توانيد با ماشين لباسشويي بشوييد ولي يادتان باشد دماي ماشين را روي درجه پايين تنظيم كنيد و با آب سرد لباس‌ها را بشوييد. حتما لباس‌ها را برگردانيد و از روي چپه و پشت لباس بشوييد. لباس‌هاي بافت ظريف را حتما با دست بشوييد. درون يك تشت، آب سرد و كمي پودر يا مايع شست‌وشو و نرم‌كننده بريزيد و مدت كمي بگذاريد لباس‌ها خيس بخورند و بعد آرام با دست آنها را بماليد و سپس آبكشي كنيد.

براي خشك‌كردن لباس‌ها اگر كاملا خيس هستند، اصلا آنها را آويزان نكنيد زيرا ممكن است لباس‌ها گشاد شوند. مي‌توانيد آنها را در يك سبد بگذاريد تا آب‌شان گرفته شود يا روي يك سطح صاف پهن كنيد تا خشك شوند. بهتر است اگر لباس‌هايتان رنگي هستند آنها را در نور مستقيم خورشيد قرار ندهيد تا رنگ‌شان ثابت بماند.

لباس‌هاي بافتني‌تان را هيچ‌گاه اتو نكنيد ولي اگر لباسي به اتو احتياج داشت، يك پارچه مرطوب روي لباس‌تان قرار دهيد و بعد آن را اتو كنيد تا حرارت مستقيم اتو به بافت لباس‌تان آسيب نرساند.

بعد از تمام شدن فصل زمستان و جمع كردن لباس‌هاي بافتني‌ فراموش نكنيد بين آنها صابون يا نفتالين قرار دهيد. مي‌توانيد از چند شاخه اسطوخودوس يا روغن آن هم كمك بگيريد، به طوري كه چند قطره روغن اسطوخودوس روي پنبه بريزيد و لاي لباس‌هايتان بگذاريد تا علاوه بر فراري دادن بيد‌ها، لباس‌هايتان خوشبو شوند.

 

کد خبر 279200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha