مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

شهردار تهران با تأکید بر ضرورت اجرای عدالت اجتماعی، فضایی و کاهش فاصله طبقاتی در فضاهای شهری گفت: همه مابه ساختن شهری برای زندگی بهتر، امن و برخوردار از لحاظ اقتصادی برای تعالی بشر معتقدیم.

شهرداران -اجلاس اسیا

از اين‌رو لازم است راه‌حل‌هاي بومي مبتني بر مشخصه‌ اقتصادهاي ملي و ساختارهاي فرهنگي آسيا را بيابيم.محمدباقر قاليباف، صبح ديروز در مراسم افتتاحيه چهارمين دوره مجمع شهرداران آسيايي كه در شهر هايكو چين برگزار شد، ضمن ابراز نگراني و تاثر از خشونت‌هايي كه در برخي از شهرهاي منطقه به نام دين صورت مي‌گيرد، تصريح كرد:

امروز شهرهايي كه به گواهي تاريخ مهد اديان الهي بوده‌اند به نام دين آسيب مي‌بينند. از اين‌رو اميدوارم كارگروه‌هاي ويژه‌اي براي بررسي راهكارهاي ايجاد «شهر دوستدار مذهب» با هدف بهره‌گيري از پتانسيل تنوع فرهنگي و مذهبي اين قاره كهن در ظرف مكان شهرها براي گسترش صلح پايدار تشكيل شود.

china

وي با تأكيد بر اينكه در جهان امروز شهرها بار اصلي رقابت‌هاي اقتصادي و ژئوپولتيك بازيگران بين‌المللي را بر دوش مي‌كشند و از سوي ديگر ظرف شكل‌گيري پيشرفت جامعه بشري هستند، گفت: در روزگاري كه رشد اقتصادي بيش از جهت ‌گيري‌هاي مديران ملي به تصميمات مديران شهري وابسته است و در منطقه‌اي كه برخي از كشورها، 20 سال مستمر است كه رشد اقتصادي بالايي را تجربه مي‌كنند، مديريت و توسعه كلانشهرها مسئوليت سنگيني را بر دوش رهبران اين شهرها نهاده است چرا كه كلانشهرها مكان اصلي خلاقيت، ارتباطات، نوآوري و موتور محركه اصلي اين تغيير هستند.

قاليباف هدف از اين گردهمايي را ارائه دستاوردها و به اشتراك‌گذاري راه‌حل‌ها در مقابل مشكلات مشترك عنوان كرد و گفت: هم‌انديشي شهرها فرصتي است كه اميدوارم با ايجاد يك شبكه همكاري در راستاي توسعه پايدار شهرها، رشد و ارتقا را در جهان رقابتي مدرن به ارمغان بياورد.

شهردار تهران در ادامه انتقال تجارب و همكاري‌هاي گسترده ميان شهري در عرصه‌هاي فراملي را سبب حفظ و حراست از تمدن جهاني و جلوگيري از چالش‌هاي مخرب به‌ويژه چالش‌هاي زيست‌محيطي در مقياس جهاني دانست و تأكيد كرد كه راهبرد توسعه پايدار جهاني از مسير همكاري‌هاي ميان شهري در «عصرشهرها» مي‌تواند راهبرد اصلي پيش روي شهرهاي عضو مجمع شهرداران آسيايي ‌باشد.

شهردار پايتخت با طرح اين پرسش كه «چرا برخي شهرها با سرعت بيشتري توسعه مي‌يابند و پتانسيل بيشتري را نسبت به ساير شهرها آشكار مي‌كنند؟» تصريح كرد: اين موارد ازجمله مسائلي است كه با توسعه شهري و همچنين رونق و افول اقتصادي در بستر رقابت جهاني مرتبط است.

قاليباف ادامه داد: بي‌گمان آسيايي كه ويژگي‌هاي فرهنگي، اجتماعي، تاريخي و مذهبي خود را دارد، مي‌تواند راهكارهاي خلاقانه بومي متناسب با مختصات فرهنگي خود را براي رونق اقتصادي و ارتقاي زندگي شهروندان داشته باشد. شهردار تهران در ادامه با بيان اينكه همه ما به ساختن شهري براي زندگي بهتر، امن و برخوردار از لحاظ اقتصادي براي تعالي بشر معتقديم، بر ضرورت يافتن راه‌حل‌هاي بومي مبتني بر مشخصه‌ اقتصادهاي ملي و ساختارهاي فرهنگي آسيا تأكيد كرد.

بنيانگذار مجمع شهرداران آسيايي همچنين بر ضرورت اجراي عدالت اجتماعي، عدالت فضايي و كاهش فاصله طبقاتي در فضاهاي شهري تأكيد كرد و اظهار داشت: مسئله فقر شهري بسياري از شهرهاي عضو را مي‌آزارد و مناطق حاشيه‌اي و فقير نيز چهره بسياري از شهرها را تحت‌تأثير قرار داده است. شهردار تهران ادامه داد: شرايط ناپايدار، آسيب‌پذيري و ناتواني در مقابل آسيب‌‌ها شهروندان ما را در معرض مسائل جدي قرار داده است، تا جايي كه مي‌توان منشا برخي از خشونت‌ها را در عدم‌توانمندي توزيع كارآمد جريان سرمايه در شهرها و عدم‌بهره‌گيري از مولفه‌هاي اقتصاد شهري در بهبود وضعيت شهرها و كاهش فاصله‌ها دانست.

محمدباقر قاليباف عدم‌شناخت دقيق «نظام توليد» شهرهاي آسيايي را يكي از كاستي‌هاي موجود عنوان كرد و گفت: مجمع شهرداران آسيايي پس از 4 دوره به اين بلوغ رسيده است كه به مسائل جدي‌‌تري از اين دست ورود كند. وي در ادامه پيشنهاد داد تا راهكارهاي مقابله با فقر شهري با تأكيد بر ارائه راهكارهاي عملياتي مختص قاره آسيا مورد بررسي قرار گرفته و در اين راستا مواردي همچون ايجاد درآمدهاي پايدار شهري، اصلاح الگوهاي قيمت‌گذاري خدمات ‌شهري، آسان‌سازي‌ دسترسي دولت‌هاي محلي به بازار سرمايه و مشاركت بخش خصوصي در دستور كار كميسيون چالش‌هاي مشترك مجمع شهرداران آسيايي قرار گيرد.

بنيانگذار مجمع شهرداران آسيايي يادآور شد: مديريت دوران‌گذار در كلانشهرهاي آسيايي ناگزير از بهره‌گيري از پتانسيل وجود تنوع نژادي، تفاوت‌هاي فرهنگي درون آسيايي به‌عنوان منبع نوآوري و خلاقيت در بهبود وضعيت شهرهاست. شهردار تهران در بخش ديگري از اظهارات خود تأكيد كرد: مديريت محلي در كلانشهر تهران تجارب ارزنده‌اي در حوزه اقتصاد شهري و بهبود فضاي كسب و كار در اختيار دارد كه با هدف ارتقاي شاخص‌هاي كيفيت زندگي صورت گرفته است.

ما در سال‌هاي گذشته براساس رويكرد شهر انسان محور و برقراري عدالت در ابعاد مختلف، تجارب مهمي داشته‌ايم. قاليباف بهره‌گيري از راهكارهاي نوين مديريت مالي پروژه‌هاي شهري مانند ايجاد بانك شهر در ميان شهرداري‌هاي ايران و تأمين مالي همزمان پروژه‌هاي عظيم شهري در دوران تحريم جمهوري اسلامي ايران را ازجمله مهم‌ترين اين تجارب عنوان كرد. وي در ادامه خطاب به شهرداران شهرهاي آسيايي گفت: با ايجاد رابطه نزديك‌تر با ذي نفعان جامعه محلي و كسب شناخت و درك عميق‌تر نسبت به جايگاه بسيار حياتي كلانشهرها در شكل‌گيري و توسعه پايدار اقتصادهاي ملي و جهاني نقش فعال‌تر و ماندگار‌تري را بازي كنيد. اين ايفاي نقش نيز مي‌تواند از طريق تبادل دانش و اطلاعات، تجارب بومي و نيز تسهيل همكاري‌هاي دو و چند جانبه‌صورت گيرد.

  • ديدار شهردار تهران با شهرداران آسيايي

شهردار تهران با تعدادي از شهرداران و شخصيت‌هاي حاضر در اين اجلاس نيز ديدار و گفت‌وگو كرد. محمدباقر قاليباف در ديدار با تعدادي از شهرداران و اعضاي شوراي شهر شهرهاي فلسطين و لبنان بر ضرورت وجود وحدت بيشتر ميان شهرهاي آسيايي مسلمان تأكيد كرد. شهردار تهران در ديدار سوخوم باند پارابيترا، فرماندار بانكوك نيز ضمن دعوت از فرماندار بانكوك براي بازديد از فضاي تهران خواستار افزايش همكاري‌ها در مجمع شهرداران آسيايي شد.

  • آغاز به كار روساي جديد مجمع شهرداران

مجمع شهرداران آسيايي ديروز با اهداي لوح يادبودي از محمدباقر قاليباف به‌عنوان بنيانگذار اين مجمع و به‌دليل تلاش‌هاي وي در راستاي تقويت جايگاه شهرهاي آسيايي تقدير كرد. در جريان مراسم افتتاحيه، سوخوم باند پارابيترا، فرماندار بانكوك و رئيس پيشين مجمع شهرداران آسيايي و همچنين ني چيانگ، شهردار هايكو و رئيس جديد اين مجمع به نمايندگي از شهرداران كلانشهرها و پايتخت‌هاي آسيايي از دكتر قاليباف تقدير كردند.

براساس اين گزارش لوح يادبود مجمع شهرداران آسيايي به‌دليل كمك‌هاي شهردار تهران در مسير حركت اين مجمع و همچنين تلاش‌هاي وي در تقويت جايگاه شهرهاي آسيايي به قاليباف اعطا شد. همچنين در جريان اين مراسم ني چيانگ، شهردار هايكو با حضور شهردار تهران، فرماندار بانكوك و دبير كل مجمع شهرهاي آسيايي، به‌صورت رسمي رياست اين مجمع را براي چهارمين دوره بر عهده گرفت.

کد خبر 279158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha