پس از آنکه هفته گذشته اعلام شد روغن پالم هنوز به‌طور کامل از محصولات لبنی حذف نشده است، روز گذشته نیز مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با تأیید این موضوع گفت: با بررسی‌هایی که انجام دادیم در حال حاضر بیش از ۹۵درصد از کارخانه‌ها استفاده از روغن پالم را در کشور متوقف کرده‌اند ولی برخی تخلفات هنوز وجود دارد که باید با پیگیری‌های مداوم این تخلفات را نیز از بین ببریم.

مرغ

 


مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع كنترل غذا و دارو از رتبه‌بندي آب‌هاي آشاميدني و بطري شده و وجود عسل و زعفران تقلبي در بازار خبر داد و درباره صدور مجوز خمير مرغ گفت: از نظر وزارت بهداشت استفاده از خمير مرغ ممنوع است اما سازمان دامپزشكي بدون توجه به اين ممنوعيت مجوز خمير مرغ صادر مي‌كند. به گزارش ‌ فارس، حسين رستگار با اعلام اينكه تقلبات در حوزه مواد غذايي و سلامت روزبه‌روز پيچيده‌تر مي‌شود، گفت: ‌به‌عنوان مثال در چاي و زعفران مواد تقلبي اضافه مي‌كنند يا در عسل شاهد وجود تقلباتي هستيم كه بايد بررسي شوند. فلزات سنگين موجود در ميوه‌ها و سبزي‌ها قبلاً با دستگاه‌هاي معمولي قابل بررسي بودند اما اكنون شناسايي آنها بسيار سخت شده و هزينه دستگاه‌هاي جديد 5هزار ميليارد تومان است.

البته تعدادي از اين دستگاه‌ها در كشور موجود است اما نمي‌توانيم همه آزمايشگاه‌ها را به آنها مجهز كنيم. همچنين بيش از 100برند مجوز توليد آب معدني داده‌ايم البته برخي از آنها مجوز دارند اما توليد نشده‌اند و از سطح بازار فقط 20تا 30برند پرمصرف را بررسي كرده‌ايم با اين حال تقلب در آب معدني هم وجود دارد اما در نمونه‌هاي ما بسيار كم بوده است. وي همچنين با بيان اينكه مصرف سوسيس و كالباس مجوزدار و استاندارد هرچند ارزش غذايي ندارد اما ضرري هم ندارد، در مورد خمير مرغ توضيح داد: خمير مرغ قبلاً مجوز داشته اما به‌تازگي در بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد بعضي از خمير مرغ‌هاي توليدي طبق شرايط استاندارد توليد نمي‌شوند؛ گاهي استخوان مرغ در آن له مي‌شود كه آلايندگي ايجاد مي‌كند و گاهي بافت‌هاي غيرگوشت مثل غضروف در آن وجود دارد بنابراين خمير مرغ از نظر ارزش غذايي و كيفيت اجازه توليد ندارد. هر چند كه سازمان دامپزشكي اعلام كرده كه مجوز خمير مرغ به همه مي‌دهد اما از سوي سازمان غذا و دارو مجوز جديدي داده نمي‌شود و مجوزهاي قبلي هم بايد اصلاح شوند.مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع كنترل غذا و دارو همچنين چند توصيه بهداشتي نيز براي مردم داشت و گفت: پفك و چيپس در جلوي مغازه‌ها نگهداري مي‌شود كه در معرض نور مستقيم آفتاب قرار مي‌گيرد و روغن موجود در آن تجزيه شده و به مواد مضر تبديل مي‌شود يا گاهي به هنگام بارش باران در فصل پاييز و زمستان خوراكي‌هايي كه جلوي مغازه‌ها نگهداري مي‌شوند، رطوبت جذب كرده و باعث رشد مواد ميكروبي و قارچي مي‌شوند. ظروف آب معدني را هم نبايد در فريزر نگهداري كرد چرا كه با يخ زدن آب معدني باعث مي‌شود پليمر كه يك ماده مضر و خطرناك است روي سطح آب بيايد.

سابقه يك طرح

مرداد‌ماه بود كه وزير بهداشت ضمن هشدار به مردم در مورد مصرف شيرهاي پرچرب گفت: وجود روغن پالم در شير به اثبات رسيده و گزارش آن نيز به رئيس‌جمهور داده شده است. او به مردم توصيه كرد تا به جاي استفاده از شير پرچرب از شير كم‌چرب استفاده كرده و گفت: بايد اين تخلف در صنايع لبني به‌صورت تدريجي اصلاح شود چرا كه نمي‌توان صنايع لبنيات را يكباره تعطيل كرد. او گفت كه اسامي شركت‌هاي متخلف استفاده از روغن پالم را به مسئولان ذيربط اعلام مي‌كند و اين كار را هم كرد.بعد از پالم نوبت به خمير مرغ رسيد؛ خميري كه در تهيه كالباس و سوسيس از آن استفاده مي‌شد و اين بار اين موضوع را ديناروند اعلام كرد. او براي حفظ سلامت مردم از ممنوع‌شدن ورود خميرمرغ به چرخه توليد سوسيس و كالباس خبر داد و گفت: اين موضوع از نيمه دوم امسال اجرايي مي‌شود و بخشنامه مربوطه ابلاغ شده و در 6‌ماه دوم امسال عملياتي مي‌شود. خمير مرغ، گوشت‌هاي مازادي است كه پس از تميز كردن مرغ، توسط دستگاهي جدا شده و به چرخه مصرف وارد مي‌شود.

 

کد خبر 279046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha