همشهری آنلاین: مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اختصاص ۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای احیای جنگل‌های زاگرس در سال جاری خبر داد.

به گزارش ايرنا، "رضا احمدی" گفت: بعد از بازدید رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی برای احیای مناطقی از جنگل‌های زاگرس که براثر خشکیدگی خسارت دیده‌اند، چهار پروژه در قالب 107 هزار هکتار تعریف شده است.

وی با بیان این که روند آسیب‌دیدگی گونه‌های این جنگل‌ها با اقدامات صورت گرفته، کند شده است، افزود: علت این آسیب را تنش‌های ناشی از سرما و خشکسالی دانست.

وی اظهار داشت: بیش از یک میلیون و 131 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس بر اثر این عوامل دچار خسارت شده است.

احمدی، وسعت جنگل‌های زاگرس را حدود شش میلیون هکتار و گسترده آن را در 12 استان بیان کرد و افزود: پدیده خشکیدگی در هفت استان کشور رخ داده و باید این امر پیگیری و با اتخاذ تمهیداتی مانع از گسترش آن به سایر مناطق شویم.

وی یادآور شد: در منطقه زاگرس اقدامات فوریتی، بهداشتی و پرورشی در خصوص درختان خشک شده و آلوده در دست انجام است و برنامه بعدی احیای مناطق آسیب‌دیده است که به ازای هر درخت خشک شده پنج نهال کاشته می‌شود.

مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص برنامه مهار آفت ارس واش تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به دنبال تهیه نقشه الگوی پراکندگی این بیماری است تا عاملی که بیش‌ترین تأثیر را در بیماری جنگل‌های ارس داشته‌ است، شناسایی شود.

استان سمنان دارای بیش از 150 هزار هکتار جنگل ارس است که به گفته احمدی این جنگل‌ها بسیار کم‌تر از استان زنجان در معرض آفت ارس واش قرار داشته‌اند.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال تصریح کرد: بهره‌برداری‌های بیش از حد درختان ارس، خشکسالی‌های اخیر و مسائل اکولوژیکی سبب شده است تا این گونه با ارزش جنگلی کشور به ویژه در استان‌های زنجان و سمنان در معرض تهدید جدی آفت ارس واش قرار گیرد.

کد خبر 278955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha