همشهری آنلاین: بررسی علل ناکامی‌تحریم‌ها برعلیه ایران» عنوان پایان‌نامه‌‌ی مایکل لاوی، فارغ‌التحصیل اقتصاد از مدرسه‌ی اقتصاد لئونارد استرن دانشگاه نیویورک ایالات متحده‌ آمریکاست که طی آن سعی دارد تا علل ناکارآمدی تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده از سوی ایالات متحده بر ایران را مورد موشکافی قرار دهد.

تحریم

از جمله اهداف این پایان‌نامه، بررسی و اندازه‌گیری اثرات تحریم‌های نفتی بر اقتصاد ایران و تأثیرات این تحريم بر قیمت نفت و اقتصاد جهانی است.

مایکل لاوی در پیشینه‌ی تحقیقات خود، به ذکر موارد تحریم‌های اعمال‌شده اشاره می‌کند و تبعیت برخی کشورها از تحریم‌های آمریکایی را عنوان می‌نماید و در این بخش به این نتیجه می‌رسد که با توجه به اینکه هشتاد درصد درآمد دولت ایران و بیست درصد تولید ناخالص داخلی آن وابسته به فروش نفت است، از این بابت ایران تحت فشار قرار گرفته است، اما از سوی دیگر، این واقعیت نیز انکارناپذیر است که تقاضای جهانی برای نفت (و گاز) به شکل فزاینده‌ای در حال رشد است؛ چنان‌که قیمت نفت از سال ۲۰۰۸ تاکنون نزدیک به دوبرابر شده است.

اقتصاددان جوان آمریکایی برای ارائه‌ی تعریفی روشن از موفقیت یک تحریم به کتاب «مروری دوباره بر تحریم‌های اقتصادی» (اثر گری‌هافبر و همکارانش) اشاره کرده و می‌نویسند: «زمانی می‌توان گفت که یک تحریم موفق بوده است که کشور تحریم‌گر بتواند به اهداف از پیش تعیین‌شده‌ی تحریم دست یابد.

به‌عنوان نمونه، تحریم آفریقای جنوبی که با پایان آپارتاید و تبعیض نژادی در این کشور همراه بود، از نظر کشورهای تحریم‌گر، تحریم موفقی به شمار می‌آید.»

منبع:همشهري خردنامه

کد خبر 278954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha