همشهری آنلاین: باستان شناسان استرالیایی موفق شده‌اند کتابچه‌ای متعلق به مصریان باستان را رمزگشایی کرده و مجموعه‌ای از جادو‌ها و نیایش‌های ثبت شده در آن را آشکار سازند.

براساس گزارش MSNBC، كتابچه قدرت آئيني به خوانندگان خود مي‌آموزد چگونه ارواح شيطاني را برانند، طلسم عشق بسازند و يرقان سياه،‌نوعي باكتري عفوني كه هنوز در جهان وجود داشته و مي‌تواند مرگبار باشد، را درمان كنند.

قدمت اين كتاب به هزار و 300 سال پيش بازمي‌گردد و به زبان قبطي، زباني متعلق به  مصريان، نگاشته شده‌است. اين كتابچه از صفحاتي پوستي ساخته شده‌است و دانشمندان آن را كتابچه خطي يا دفترنامه مي‌نامند.

به گفته محققان دانشگاه سيدني، اين يك دفترنامه كامل 20 صفحه‌اي شامل آئين‌هاي طبي است. دانشمندان اين كتابچه را كتابچه خطي قدرت آئيني ناميده‌اند.

دانشمندان مي‌گويند اين كتابچه حاوي مجموعه‌اي از طلسم و جادوها براي دفع شر ارواح و حيوانات، موفقيت در عشق و تجارت است. براي مثال اين كتابچه مي‌گويد اگر فردي بخواهد فردي ديگر را مطيع خود سازد بايد وردي خاص را روي دو ميخ خوانده و آن را به ورودي در خانه آن فرد بكوبد.

محققان معتقدند اين كتاب به قرن هفتم و هشتم ميلادي اختصاص دارد، دوراني كه بسياري از مصري‌ها مسيحي شده‌بودند. اين كتابچه همچنين حاوي نيايش‌هايي است كه به مسيح نسبت داده شده‌است. با اين‌همه به نظر مي‌آيد برخي از نيايش‌ها به فرقه‌اي اختصاص دارد كه در زمان آغاز مسيحيت در مصر ايجاد شد كه در آن شيث، فرزند سوم آدم و حوا بسيار تكريم مي‌شده‌است.

در مقدمه اين كتابچه خطي به چهره‌اي الهي و مقدس به‌نام باكتيوثا اشاره شده‌است كه هويت او ناشناخته‌است، اما مورد شكر و سپاس فراوان قرار گرفته‌است. خاستگاه و نويسنده اين كتابچه نامشخص است،‌اما شيوه نگارش آن نشان مي‌دهد منشا اين كتاب مصر عليا بوده‌است.

کد خبر 278843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha