یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

برگزاری چهارمین همایش کشوری مسئولان انتظامی سازمان نظام پزشکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی زمینه‌ای شد برای اظهارنظر چهره‌های زیادی درباره طرح تحول نظام سلامت و مشخصا دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان.

زیرمیزی پزشکان

 در مهم‌ترين مورد اين وزير بهداشت بود كه يك‌بار ديگر با قاطعيت درباره اين موضوع اظهارنظر كرد و در پاسخ به گفته‌هاي برخي پزشكان كه ادعا كرده بودند براي طبابت به خارج از كشور خواهند رفت، گفت: بيش از 20سال است در اين حوزه مشغول كار هستم و اين جور صبحت‌ها بيشتر شبيه توهم است. هم مردم ايران خيلي فهيم هستند، هم آن دوره‌اي كه ما فكر مي‌كرديم منحصر به فرد هستيم و افراد ديگري نيستند كار ما را انجام بدهند، سپري شده است.

وزير بهداشت با تأكيد بر اينكه چنين اتفاقي نخواهد افتاد، گفت:قبلا بعضي‌ها فكر كردند كه اگر در برخي از كشورهاي حاشيه خليج‌فارس يا منطقه حضور پيدا كنند، با چارتر براي آنها مريض مي‌رود و برمي‌گردد. بهتر است همه برگرديم به‌خودمان و ببينيم از كجا آمده‌ايم و خدا چه لطفي در حق ما كرده كه در اين مسير قرار گرفتيم.

همزمان معاون اول قوه قضاييه نيز بر حمايت از كليات طرح تحول سلامت تأكيد كرد و آن را در جهت صيانت و خدمت به مردم دانست و گفت: بحث پزشكي و طبابت في نفسه امري مقدس است كه عقلا و شرع انور نيز به سختي كار و پرخطر بودن و استرسي كه در آن نهفته است اذعان دارند و آحاد جامعه بايد‌شأن جامعه پزشكي را رعايت كرده و از آن صيانت كنند. سازمان نظام پزشكي بايد در چارچوب قانون و حمايت از حق بيمار و پزشك و در راستاي احقاق حق واقعي آنها كار كند.

دكتر هاشمي با بيان اينكه تخلفات در هر صنفي از جامعه ازجمله صنف پزشكان ممكن است وجود داشته باشد خطاب به مسئولان انتظامي سازمان نظام پزشكي گفت: مسير تعرفه‌ها همين راهي است كه آغاز كرده‌ايد. راه را گم نكنيد، حاشيه ايجاد نكنيد و به حاشيه‌ساز‌ها توجه نكنيد چرا كه بسياري خواهان بر هم زدن قواعد بازي هستند. مطمئن باشيد اين كارها راه به جايي نخواهد برد.

معاون اول قوه قضاييه در ادامه به حفظ‌شأن و جايگاه پزشكان در نظام سلامت اشاره كرد و گفت: ابتدا بايد خود پزشكان از حرمت و جايگاه خود صيانت كنند و سازمان نظام پزشكي نيز به لحاظ وظيفه ذاتي و مشورتي كه مي‌تواند به ساير سازمان‌هاي ذيربط بدهد در جهت ارتقاي سلامت، پيشرفت امور پزشكي و تدوين لوايح و مقررات و آيين‌نامه‌هاي بهتر با ساير مجموعه‌هاي مرتبط با پزشكي كوشا باشد.

حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي با اشاره به اينكه، 2مطلب از نگاه آحاد جامعه درخصوص پزشكان مغفول مانده است كه يكي ميزان ساعات كاري پزشكان و ديگري سرپا بودن آنها و نداشتن زمان استراحت است، گفت: اگر پزشكان پركارترين افراد نباشند يكي از گروه‌هايي هستند كه ساعت كاري آنها در طول شبانه روز زياد بوده و زمان استراحت مشخصي حتي در هنگام مسافرت خود ندارند.

از سويي وزير كار و رفاه اجتماعي نيز با تأكيد بر اينكه بحث زيرميزي و تعميم آن به كل جامعه پزشكي يك آسيب جدي براي اين طرح بزرگ اجتماعي است و بايد مراقب باشيم كه همه را متهم نكنيم، گفت: غيراخلاقي‌ترين كار اين است كه در مواقع اضطرار؛پزشك زياده‌خواهي كند و براي ارجاع درست بيمار نيز بايد به سمت كنترل و فرهنگ‌سازي حركت كنيم.

دكتر علي ربيعي با بيان اينكه طرح تحول سلامت بزرگ‌ترين پروژه اجتماعي براي مبارزه با فقر سلامت است، گفت:عملياتي شدن اين طرح تأثيرات شگرفي دارد كه آثار مثبت آن به جاي خواهدماند اما به‌دليل چند وجهي بودن سلامت تحولات در اين طرح با پيچيدگي همراه است.

 

کد خبر 278804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha