مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست شیوه سازمان حفاظت محیط‌زیست را برای جلوگیری از صید غیرمجاز در منطقه فریدونکنار تشریح کرد.

نسخه سازمان محیط‌زیست برای مقابله با صید غیرمجاز پرندگان در فریدونکنار


محمد درويش با بيان اينكه رويكرد اين سازمان براي جلوگيري از صيد غيرمجاز پرندگان در فريدونكنار كاملا تعاملي و فرهنگي است، گفت: ترويج جاذبه گردشگري «پرنده‌نگري» به جاي صيد پرندگان براي مردم محلي مزاياي بسياري در پي خواهد داشت.

مديركل دفتر آموزش و مشاركت مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي از ترويج جاذبه گردشگري پرنده‌نگري به جاي صيد پرندگان براي حفاظت از پرندگان خبر مي‌دهد كه طي سال‌هاي اخير هزاران هزار پرنده مهاجردر فصل زمستان‌گذراني قرباني صيد غيرمجاز شده‌اند و در اين ميان، تشكل‌هاي زيست‌محيطي مردم‌نهاد بيشترين سهم را در محافظت از اين پرندگان ايفا كرده‌اند. به‌نظر مي‌رسد سازمان حفاظت محيط‌زيست پيش از هر چيز بايد ضمن آسيب‌شناسي اين روند، با اقدامات بازدارنده اجرايي، مانع قتل‌عام پرندگان شود و در كنار اين اقدامات بازدارنده، با فرهنگسازي و تعامل زمينه را براي پرنده‌نگري فراهم كند.محمد درويش اما در اين‌باره به ايلنا گفت: افزايش چشمگير تعداد شكارچيان و كاهش تعداد پرندگان مهاجر 2عامل ايجاد احساس نياز به تغيير رويكرد در زمينه صيد پرندگان در فريدونكنار هستند.

وي ادامه داد: در گذشته اين نوع شكار تنها محدود به منطقه سرخرود و فريدونكنار بود اما اكنون صيد پرندگان تا سمت شهرستان نور نيز گسترش پيدا كرده و بيم آن مي‌رود كه اگر سازمان حفاظت محيط‌زيست با اين موضوع خردمندانه، هوشمندانه و قاطعانه برخورد نكند، اين مسئله به 3استان گيلان، مازندران و گلستان تسري پيدا كرده و تبعات جبران ناپذيري را بر جاي بگذارد.

مديركل دفتر آموزش و مشاركت مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: جوامع محلي بايد بدانند كه نياز است تا در روش‌هاي سنتي و تعداد صيد خود تجديدنظر كنند، در عين حال ما نيز به سنت‌هاي محلي مردم احترام مي‌‌گذاريم و تلاش مي‌كنيم اين رويكرد به‌صورت كاملا مسالمت‌آميز تغيير كند و همراه با اقداماتي باشد كه به افزايش درآمد مردم منطقه كمك كند. درويش با اشاره به نقش مهم سازمان‌هاي مردم‌نهاد در اين مسئله گفت: ما با كمك تشكل‌‌ها تلاش مي‌كنيم به مردم بگوييم كه ترويج تماشاي پرندگان در آسمان فريدونكنار يا‌‌ همان پرنده‌نگري «Bird watching» مي‌تواند به‌عنوان يك جاذبه گردشگري در اين منطقه مطرح شود.

وي با بيان اينكه «پرنده‌نگري» گردشگران بيشتري را به منطقه جذب مي‌كند، گفت: اين مسئله مزاياي بسياري را به همراه دارد كه خود مردم منطقه را بيش از هر فرد ديگري بهره‌مند مي‌سازد.

درويش در پاسخ به اين سؤال كه چه راهكاري وجود دارد تا ممنوعيت شكار در اين منطقه منجر به افزايش شكار غيرمجاز نشود؟ گفت: اگر بخواهيم كاملا سختگيرانه و بدون توجه به ملاحظات محلي اقدام كنيم، حتما شاهد افزايش شكار غيرمجاز خواهيم بود؛ به همين دليل درصدد هستيم كه كارگاه‌هاي آموزشي را با همكاري سازمان‌هاي مردم‌نهاد برگزار كنيم تا خود مردم محلي نيز متوجه لزوم تغيير رويكرد باشند.

کد خبر 278794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha