محمد باریکانی: پیش‌نویس گزارش قطور سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به دولت ارائه شده و آنطور که خبرنگار همشهری اطلاع یافته

مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی در روزهای پایانی هفته گذشته در جلسه‌ای با همکارانش در دولت و برخی نمایندگان مجلس به دفاع از پیش‌نویس گزارش تنظیم شده این سازمان در برنامه ششم توسعه پرداخته است.

پيش‌نويس گزارش برنامه ششم توسعه در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري البته براساس برخي اطلاعات رسيده به خبرنگار همشهري حتي در اختيار نمايندگان مجلس نيز قرار گرفته تا بدين‌ترتيب سازمان ميراث فرهنگي نخستين سازمان دولتي باشد كه گزارش خود را براي حضور در برنامه ششم توسعه تقديم مجلس كرده باشد.

بي‌اطلاعي از جزئيات برنامه ششم توسعه ميراث

متن پيش‌نويس گزارش برنامه ششم توسعه سازمان ميراث فرهنگي كه به‌صورت كتابچه‌اي قطور و با اعداد و ارقام تدوين شده است، البته هنوز به‌صورت كامل در اختيار خبرنگاران قرار نگرفته و سازمان ميراث فرهنگي نيز اين پيش‌نويس را در سكوت خبري تقديم دولت و مجلس كرده است.نگاه اجمالي به اين پيش‌نويس اما مشخص مي‌كند كه سازمان ميراث فرهنگي جزئيات بخش‌هاي مختلف حوزه كاري اين سازمان در برنامه ششم توسعه را در اختيار مجلس قرار داده است. اين نخستين بار در تاريخ تنظيم برنامه‌هاي توسعه در كشور است كه بخشي از برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي، ‌فرهنگي و سياسي كشور به موضوع ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و نقش آن در بخش‌هاي مختلف توسعه كشور پرداخته است.

گزارش برنامه ششم توسعه در حوزه سازمان ميراث فرهنگي كه با عنوان برنامه 1+5تنظيم شده است و در عنوان اين پيش‌نويس، از ميراث فرهنگي با عنوان حافظ هويت ملي و وفاق اجتماعي نام برده شده و صنايع‌دستي نيز با عنوان صنعت اشتغال‌زا و ارزآور معرفي شده است. پيش‌نويس گزارش برنامه ششم توسعه سازمان ميراث فرهنگي كه تحويل دولت شده و پس از آن براي تصويب به مجلس تقديم مي‌شود نيز تلاش اين سازمان در بخش گردشگري را در جذب گردشگر به كشور و سودآوري اين صنعت عنوان كرده است. گفته مي‌شود كه مسعود سلطاني‌فر هم‌اكنون در رايزني با اعضاي دولت و نمايندگان مجلس تلاش دارد تا گزارش برنامه ششم توسعه سازمان ميراث فرهنگي به تصويب برسد.

صبح ديروز نيز مسعود سلطاني‌فر در مراسم امضاي تفاهمنامه توسعه همكاري‌هاي مشترك بين سازمان ميراث فرهنگي و وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه داراي 2‌ استراتژي در موضوع گردشگري با عنوان گردشگري داخلي و خارجي است كه به گفته وي، در موضوع گردشگري داخلي به ساماندهي مكاني و زماني سفر داخلي پرداخته مي‌شود و در استراتژي گردشگري خارجي نيز جذب گردشگران بيشتر به كشور به‌منظور افزايش درآمدهاي ارزي و اقتصادي و توسعه تعاملات فرهنگي مورد توجه است.اين گفته درست همان چيزي است كه بر جلد پيش‌نويس گزارش برنامه ششم توسعه سازمان ميراث فرهنگي درج شده است. معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي نيز به ايسنا گفته است كه بررسي‌ها درباره پيش‌نويس گزارش برنامه ششم توسعه همچنان ادامه دارد.

تلاش براي افزايش بودجه و تحقق سند چشم‌انداز

برنامه ششم توسعه، مختص سال‌هاي 95تا 99 تنظيم شده است و آنطور كه خبرنگار همشهري اطلاع يافته در اين پيش‌نويس حتي سعي شده است تا بخشي از اهداف سند چشم انداز 20 ساله كه جذب 20ميليون گردشگر به ايران است در برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي كشور محقق شود.

نخستين بار كه قرار گرفتن موضوع ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در برنامه توسعه كشور مطرح شد بيش از 2‌ماه پيش و زماني بود كه مسعود سلطاني‌فر در حاشيه نشست با فعالان سازمان ميراث فرهنگي از تهيه برنامه 1+5 اين سازمان براي قرار گرفتن در برنامه ششم توسعه كشور خبر داد.پس از آن بار ديگر رئيس سازمان ميراث فرهنگي در نشست تقدير از سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري كه با حضور چند نماينده مجلس برگزار شد از قرار گرفتن نام سازمان ميراث فرهنگي در برنامه ششم توسعه سخن گفت و اعلام كرد كه پيش‌نويس برنامه ششم توسعه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در حال نهايي شدن است و به‌زودي در اختيار مجلس قرار مي‌گيرد. اين نخستين بار است كه 3 بخش ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در توسعه كشور حائز اهميت شناخته شده و يك بخش از برنامه 29بندي ششم توسعه كشور به تعيين نقش اين سه حوزه در توسعه پرداخته است. پيش‌نويس گزارش برنامه ششم توسعه به افزايش بودجه سازمان ميراث فرهنگي نيز توجه جدي داشته است.

کد خبر 278791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha