تغییر مسیر ناگهانی و عدم‌حرکت بین خطوط از عمده‌ترین علل بروز حوادث ترافیکی و بی‌‌نظمی در بزرگراه‌ها و معابر پایتخت محسوب می‌شود.

در عين حال احترام رانندگان و عابران پياده به خطوط عابر پياده و خط‌كشي خيابان‌ها، باعث نظم‌بخشي به تردد خودروها و كاهش سوانح ترافيكي مي‌شود. آنگونه كه سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران گفته، عدم‌رعايت رانندگي بين خطوط و فاصله قانوني بين 2خودرو، سرعت غيرمجاز و سبقت‌ خطرناك خودروها، عدم‌استفاده از چراغ راهنما، تغيير مسير ناگهاني، رعايت‌نكردن حق تقدم، عدم‌احترام به خطوط عابر پياده و به‌طور كلي قانون‌گريزي در عبور و مرور، ازجمله رفتارهاي نادرست رانندگي است كه متأسفانه از نظر برخي رانندگان ارزش تلقي مي‌شود، تا آنجا كه اگر راننده‌اي به‌درستي رانندگي كند و به قوانين و مقررات احترام بگذارد، از ديد اينگونه افراد راننده‌اي ناشي تلقي مي‌شود.

به گفته معاون شهردار تهران، رانندگي حق همه كساني است كه قوانين و مقررات را رعايت مي‌كنند و مي‌خواهند سالم به مقصد برسند. درصورتي‌كه رانندگان در مسير خود حركت كنند و به مسير ساير خودروها احترام بگذارند، ديگر نيازي به انجام مانورهاي خطرناك و دردسرآفرين نيست، چرا كه هم خودشان و هم ساير رانندگان سريع‌تر و به سلامت به مقصد مي‌رسند.

به‌منظور نظم بخشيدن به رفت‌وآمد خودروها و پيشگيري از برخورد آنها با يكديگر، بزرگراه‌ها و خيابان‌ها با اختصاص هزينه‌هاي قابل توجه خط‌كشي شده‌اند تا وسايل نقليه از ميان خطوط عبور كنند و مزاحم رفت‌وآمد بقيه خودروها نشوند. وسايل نقليه بايد بين خطوط حركت كنند و از خط خود خارج نشوند و درصورت نياز به خروج و تغيير خط حركت، با احتياط كامل و با استفاده از چراغ راهنما و دادن علامت، رانندگان ديگر وسايل نقليه را از قصد خود آگاه كنند و سپس با رعايت حق‌تقدم وسايل نقليه‌اي كه در خطوط كناري در حركت هستند، وارد خط عبوري ديگر شوند.

  • توجه ويژه به آموزش‌هاي ترافيكي

اصلاح سبك رانندگي و ملزم كردن رانندگان به رعايت قانون و دروني‌كردن فرهنگ صحيح ترافيك با استفاده از روش‌هاي نظري و عملي اين موضوع كه رعايت قانون چه در حضور مجري قانون و چه درصورت عدم‌حضور وي يك اصل اخلاقي و الزام‌آور است. بالا بردن سعه‌صدر، حس مسئوليت‌پذيري و تقويت وجدان فردي ازجمله راهكارهاي عملي براي تغيير سبك رانندگي محسوب مي‌شوند. آموزش به شهروندان به‌منظور نهادينه كردن اصل احترام به خطوط ترافيكي از جايگاه خاصي برخوردار است و رانندگان وسايل نقليه عمومي به‌عنوان خانه‌هاي فرهنگ سيار مي‌توانند به الگوي احترام به قانون براي ساير رانندگان تبديل شوند.

به‌عنوان نمونه، 80 هزار راننده تاكسي در تهران كه روزانه بالغ بر 4.5 ميليون مسافر را جابه‌جا مي‌كنند، مي‌توانند تأثير بسزايي در اشاعه فرهنگ ترافيك داشته باشند و به سفيران ارتقاي فرهنگ ترافيك مبدل شوند. درصورتي‌كه تمامي رانندگان وسايل حمل‌ونقل عمومي با احساس مسئوليت، خود را ملزم به رعايت قانون كرده و احترام به خطوط را سرلوحه فعاليت‌هاي خود قرار دهند، قطعاً در ارتقاي فرهنگ و الگو‌برداري ساير رانندگان از اين قشر، تأثير بسزايي برجاي خواهد گذاشت.

کد خبر 278769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha