کلاهبردار حرفه‌ای وانمود می‌کرد که نفوذ زیادی در سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی دارد و به راحتی می‌تواند ویزای اقامت تهیه کند. او با این ترفند دست به کلاهبرداری‌های میلیونی از چندین نفر زد.

متهم

سفر به آن‌سوي‌آب‌ها و زندگي در اروپا؛ اين آرزوي مشترك تمام كساني بود كه گرفتار مرد كلاهبردار شدند. كسي كه با راه‌اندازي دفتري، طعمه‌هايش را در مقابل آژانس‌هاي هواپيمايي شناسايي مي‌كرد و با وعده گرفتن ويزا براي طعمه‌هايش، دست به كلاهبرداري از آنها مي‌زد.

زندگي رؤيايي در آن‌سوي مرزها آنقدر براي طعمه‌هاي اين مرد شيرين بود كه آنها حاضر مي‌شدند ده‌ها ميليون تومان بابت تهيه ويزا پرداخت كنند غافل از اينكه در دام يك كلاهبردار گرفتار شده‌اند.نخستين شاكي اين پرونده مردي بود كه مي‌خواست همراه خانواده‌اش به فرانسه سفر كند. او كه براي شكايت از مرد كلاهبردار به پايگاه هفتم پليس آگاهي تهران رفته بود، ماجرا را اينطور تعريف كرد: مدتي قبل براي گرفتن بليت به يك آژانس هواپيمايي حوالي خيابان جمهوري رفتم.

در آنجا با مردي حدودا 50ساله روبه‌رو شدم كه ظاهري مرتب و شيك داشت. او مي‌گفت كه در زمينه گرفتن اقامت قانوني براي مهاجرت افراد به اروپا فعاليت دارد. از آنجا كه مدت‌ها در فكر مهاجرت به اروپا بودم، با اين مرد سر صحبت را باز كردم و او مرا به دفترش در خيابان 15خرداد دعوت كرد. وقتي به ديدنش رفتم، گفت كه به‌واسطه ارتباطات و نفوذي كه در برخي از سفارتخانه‌هاي كشورهاي اروپايي دارد، مي‌تواند كاري كند كه روند رسيدگي به درخواست اقامت من و خانواده‌ام خيلي سريع‌تر انجام شود به شرط اينكه مبلغ درخواستي‌اش را پرداخت كنم.

من هم كه منتظر چنين فرصتي بودم، 100ميليون تومان به او دادم تا همه كارها را انجام دهد. روزي كه قرار بود براي پيگيري ويزا با او تماس بگيرم، به تلفن همراهش زنگ زدم اما خاموش بود. او حتي تلفن‌هاي دفترش را هم جواب نمي‌داد. من كه نگران شده بودم، راهي محل دفترش شدم اما وي آنجا را تخليه كرده و متواري شده بود.

  • شكايت‌هاي سريالي

مرد جوان تنها قرباني پرونده نبود؛ چرا كه در مدت كوتاهي چند شكايت ديگر نيز از مرد كلاهبردار در اداره آگاهي ثبت شد. مشخصاتي كه تمامي شاكيان مي‌دادند يكي بود و اين يعني همه آنها در دام همان مردي افتاده‌اند كه وانمود مي‌كرد نفوذ زيادي در سفارتخانه‌ها دارد.كارآگاهان به چهره‌نگاري از كلاهبردار پرداختند و با بررسي آلبوم عكس مجرمان سابقه‌دار، هويت او را شناسايي كردند. اين مرد تبهكاري به نام محمود بود كه 56سال داشت و پيش از اين نيز 2بار به اتهام جعل و كلاهبرداري دستگير و زنداني شده بود.

  • در محاصره پليس

با شناسايي هويت متهم، جست‌وجو براي دستگيري او شروع شد. از آنجا كه احتمال مي‌رفت اين مرد با اجاره دفتري جديد به كلاهبرداري‌هايش ادامه دهد، تحقيقات براي يافتن ردي از او ادامه يافت. در نهايت اين تحقيقات منجر به شناسايي محل كار جديد مرد كلاهبردار شد و مأموران متوجه شدند كه وي با تغيير دفتر كارش، كلاهبرداري‌هايش را از سر گرفته است. با شناسايي آخرين دفتر متهم در خيابان فاطمي، او اواخر آبان‌ماه در يك عمليات ضربتي دستگير شد و به اداره آگاهي انتقال يافت.

سرهنگ داوود فرد، رئيس پايگاه هفتم پليس آگاهي تهران با بيان اين خبر گفت: در بازرسي محل كار متهم، تعداد زيادي مهر جعلي متعلق به شعبات مختلف بانكي، مهرهاي منتسب به دفاتر رسمي ثبت اسناد و همچنين شعبات مختلف قوه قضاييه و سفارتخانه‌هاي مختلف خارجي به همراه پاسپورت و مدارك شناسايي متعدد و متعلق به مالباختگان كشف شد. وي ادامه داد: با توجه به شناسايي اين مرد از سوي ده‌ها مالباخته، قاضي پرونده براي او قرار قانوني صادر كرد و شاكيان احتمالي مي‌توانند براي شناسايي وي به پايگاه هفتم پليس آگاهي تهران مراجعه كنند.

کد خبر 278756

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha