همشهری آنلاین: وضعیت شهر فرگوسن آمریکا روز شنبه در آستانه اعلام نظر هیات عالی منصفه در مورد قتل یک نوجوان سیاهپوست بدست یک افسر پلیس سفیدپوست، متشنج شد و رییس جمهوری این کشور را به فراخوان طرفین برای حفظ آرامش واداشت.

 تشدید تنش ها در فرگوسن آمریکا

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از فرگوسن ایالت میسوری آمریکا، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خواستار خونسردی همه طرف ها و برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در شهر فرگوسن از توابع سنت لوئیس شد.

بر پایه این گزارش با وجود سرمای شدید در فرگوسن از توابع شهر سنت لوئیس، گروهی از معترضان شامگاه جمعه با برگزاری تظاهرات اعتراضی خواستار محاکمه 'دارن ویلسون' افسر سفیدپوست پلیس شدند که روز 9 اوت (18 مرداد) مایکل براون نوجوان هیجده ساله سیاهپوست آمریکایی را به ضرب گلوله کشته بود.

در صورتی که هیات منصفه 'ویلسون ' را مقصر بشناسد وی باید در دادگاه حاضر شود و دستگاه قضایی در مورد وی رای خواهد داد، اما اگر هیات منصفه او را مقصر نشاسد به این معناست که او نیازی به پاسخ در مورد تیراندازی به 'براون ' جوان سیاهپوست ندارد.

فرماندار این ایالت از سه شنبه هفته گذشته (27 آبان) گارد ملی را در میسوری به حالت آماده باش درآورده است، پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) نیز یکصد نیروی اضافی به این شهر اعزام کرده است.

مردم شهر بعد از کشته شدن براون به طور پراکنده با به راه انداختن تظاهرات اعتراضی خواستار محاکمه و مجازات این مامور پلیس شده و بدون اعتنا به تهدیدها و هشدار های پلیس شهر به اعتراضات خود ادامه داده اند.

بی اعتنایی مسوولان دولتی و به ویژه جی نیکسون فرماندار این ایالت به خواسته مردم شهر برخشم و اعتراض آنها افزوده و موجب بالا گرفتن اقدامات خشونت آمیز آنها در فرگوسن و شهرهای اطراف شده است.

فرگوسن شهرستان کوچکی از توابع شهرستان سنت لوییس در ایالت میسوری آمریکاست که بر اساس آمارگیری سال 2010، 21 هزار و 203 نفر جمعیت دارد و با ترکیب جمعیتی 67 درصد سیاهپوست و 29 درصد سفیدپوست، بیشتر به عنوان شهری سیاهپوست نشین شناخته می شود.

با این حال سیاهپوستان در مناصب مدیریتی و دولتی آن، کمتر جای دارند و پلیس این شهر نیز تماما از سفیدپوستان تشکیل شده است.

معترضان خشمگین همچنین در تظاهرات ماه اکتبر (مهر) در اعتراض به رفتارهای نژادی پلیس و نقض حقوق بشر، پرچم آمریکا را در شهر فرگوسن به آتش کشیدند.

در جریان تظاهرات و ناآرامی های گسترده در ایالت میسوری و شهر فرگوسن که برای بیش از یک ماه ادامه داشت، همچنین دو نفر از تظاهرکنندگان با تیراندازی نیروهای پلیس کشته شدند و دهها نفر نیز در این ایالت دستگیر و به زندان انتقال یافتند.

اعتراضات مردمی در ایالت میسوری آمریکا علیه نقض حقوق بشر ، به دیگر نقاط امریکا نیز سرایت کرد و نیروهای پلیس و امنیتی برای مقابله با معترضان به حال آماده باش در آمده و در مکان های حساس این کشور مستقر شدند.

کد خبر 278727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha