شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

وزیر بهداشت روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته یک‌بار دیگر ضمن بررسی وضعیت سلامت و درمان کشور، کاهش ۲۵درصدی قیمت دارو در کشور و اجرای طرح تحول نظام سلامت را کم‌نظیر دانست.

داروی خارجی همیشه خوب نیست


دكتر حسن هاشمي ضمن تقدير از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در حمايت از طرح تحول نظام سلامت وتشكر از دولت و مجلس اعلام كرد: 15درصد مردم از طرح تحول سلامت خيلي راضي، حدود 40درصد نسبتا راضي و يك عده‌اي نيز ناراضي هستند. وي با ارائه گزارش و آماري از شاخص‌هاي حوزه سلامت در آغاز به‌كار دولت يازدهم گفت: درحالي‌كه شاخص هزينه مستقيم از جيب مردم بالا بود و سالانه 700هزار نفر به واسطه هزينه درمان زير خطر فقر مي‌رفتند و 8/5 تا 10ميليون نفر حاشيه‌نشين به اطراف كلانشهر‌ها اضافه شده بود، به‌واسطه تأكيد رئيس‌جمهور و اقدامات انجام شده شاهد ارتقاي شاخص‌ها در اين بخش‌ها و در حوزه سلامت هستيم.

هاشمي با كم‌نظير توصيف‌كردن تحولات انجام شده در حوزه سلامت طي چند‌ماه اخير، افزود: بيمه كردن همه ايراني‌ها به‌گونه‌اي كه 7ميليون و 300هزار نفر براي اين منظور ثبت‌نام كردند و تاكنون 65درصد آنها دفترچه دريافت كرده‌اند، ‌ پرداختي مردم كه 37درصد بوده ، امروز به 8درصد كاهش پيدا كرده است، افزايش دسترسي به اقلام دارويي، ماندگاري پزشكان در مناطق محروم، ارتقاي كيفيت هتلينگ در بيمارستان‌هاي دولتي، ارتقاي كيفيت خدمات ويزيت سرپايي و رايگان شدن زايمان طبيعي ازجمله محورهاي 9گانه بسته درمان است. وزير بهداشت و درمان همچنين با اشاره به كاهش 25درصدي قيمت دارو در كشور و ابراز اميدواري براي ادامه اين كاهش در سال‌هاي آينده گفت: در 6ماهه اول سال افزايش قيمت دارو نداشته‌ايم، هر چند هميشه داروي ارزان به معني كمك به مردم نيست و خيلي بد است كه بيماران را به مطب‌ها هدايت كنيم و دارويي كه اثربخش نيست، را به آنها بدهيم. ارتقاي كيفي داروهاي ايراني هميشه مورد سؤال مردم بوده است. نمي‌توانيم بگوييم همه داروهاي ايراني قابل رقابت با خارجي هستند اما مواداوليه‌اي كه وارد مي‌كنيم بهترينند، كاستي‌هايي داريم كه بايد اصلاح شود و نبايد اجازه بدهيم مواداوليه‌اي كه اثربخشي ندارد اما قيمت دارو را افزايش نمي‌دهد به كشور وارد شود.

وي با اشاره به راه‌اندازي پورتال دارويي سازمان غذا و دارو در آينده نزديك براي نظارت بر واردات، توزيع، زمان توليد و شناسايي انواع تقلبي داروها گفت: بسياري از داروهاي خارجي كيفيت مناسب را ندارند، با اينكه برندهاي پرفروشي هستند اما مواداوليه‌شان در كشورهاي اطراف ساخته مي‌شود در عين حال ما نسبت به توليدات داخل بايد حساس باشيم و اگر آزمايشگاه نياز به تشخيص دارد آن را مجهز كنيم.

کد خبر 278650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha