شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

«سونامی سرطان در کشور نداریم» این گفته وزیر بهداشت هفته گذشته و در واکنش به برجسته‌شدن اخبار و اعداد مربوط به سرطان در کشور پس از مرگ مرتضی پاشایی بر اثر ابتلا به این بیماری بود.

سرطان

وزير بهداشت پايين‌تر بودن ضريب اشغال تخت در برخي بيمارستان‌ها را نشانه دروغ بودن ادعاي پر شدن بيمارستان‌ها در نتيجه گسترده شدن موج سرطان دانست‌‌. اما جالب توجه‌ترين نكته‌اي كه وزير بهداشت به آن اشاره كرد، 5تا 6برابر بودن آمار سرطان در كشورهاي اروپايي نسبت به ايران بود. بررسي اين اظهارنظر در منابع غيرايراني به چند منبع مشخص و البته معتبر در دنيا مي‌رسد كه مركز تحقيقات سرطان بريتانيا يكي از آنهاست.‌ در آخرين گزارش منتشرشده در سايت اين مركز نقشه توزيع سرطان در جهان منتشر شده است.

آمار سرطان در سراسر جهان

براساس اين گزارش 1 /14ميليون بزرگسال در جهان مبتلا به سرطان در سال 2012تشخيص داده‌شده‌اند و 2 /8ميليون مرگ ناشي از سرطان ثبت شده است. مقايسه اعداد و اطلاعات اين نقشه‌عدم وجود سونامي‌ سرطان در ايران را تأييد مي‌كند. ايران در اين نقشه در زمينه سرطان از بسياري از كشورهاي پيشرفته اوضاع بهتري دارد. ضريب اعتماد به آمار‌هاي اين گزارش در 8سطح طبقه بندي شده‌اند كه آمار ايران در سطح سوم است. البته قرار گرفتن آمار كشوري مانند آلمان در سطح 2و چين در سطح 3نشان مي‌دهد اين گزارش را بايد قابل اعتنا دانست. خلاصه همه اين عدد و رقم‌ها اين است: خبري از سونامي سرطان نيست. روي ديگر همه اين حرف‌ها البته توجه به اين نكته است كه با وجود همين آمار پايين باز هم خطر افزايش ابتلا به سرطان با مدرن شدن زندگي‌ها و فاصله گرفتن از زندگي‌هاي سالم پيشين كشور را تهديد مي‌كند و اگر حواسمان نباشد سرنوشت ماهم شبيه به كشورهايي نظير كشورهاي اروپايي و آمريكايي در تعداد بالاي مبتلايان به سرطان خواهد بود.‌

سرطان‌ها در ايران

از 85 هزار مورد سرطان جديد در سال، 5 /55درصد را مردها و 5 /44درصد را زنان تشكيل مي‌دهند. شايع‌ترين سرطان در ميان مردان، سرطان معده و سپس مثانه و روده بزرگ است. در ميان زن‌ها شايع‌ترين سرطان‌ها، سينه، پوست و سپس معده است. شايع‌ترين سرطاني كه باعث مرگ در هر دو جنس مي‌شود سرطان معده است. بيشترين آمار ابتلا به سرطان در ميان زنان در استان يزد و در ميان مردان در استان مركزي گزارش شده است.

وضعیت ایران روی نقشه سرطان دنیا

وضعیت ایران روی نقشه سرطان دنیا

کد خبر 278648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha