کار ساخت نخستین نیروگاه زباله سوز کشور که در مجتمع آراد کوه کهریزک واقع شده تا ۹۷درصد پیشرفت کرده و درآینده نزدیک با حضور مدیران شهری و جمعی از مسئولان کشوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

کارخانه جدید زباله‌سوز

اين نيروگاه كه با هزينه 30ميليارد تومان احداث شده روزانه قابليت استفاده از 200تا 300تن زباله و تبديل آن به 3مگاوات برق را دارد. به گفته مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران ظرفيت اين نيروگاه براي توليد برق تا 6مگاوات هم قابل افزايش است. وي حتي از احداث كارخانه زباله سوز ديگري در مجاورت كارخانه فعلي خبر داد و گفت: ما به‌دنبال ساخت نيروگاه‌هايي با ظرفيت 2500تن زباله در روز و توليد 50مگاوات برق هستيم كه براي ساخت آن 2هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است. عبداللهي تأكيد كرد كه براي اجراي چنين طرح عظيمي نيازمند همكاري دولت هستيم.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به عزم مديريت شهري براي تعيين تكليف كل 7هزارتن زباله شهر تهران گفت: دراين باره با شركت‌هايي از كشور فرانسه وآلمان در حال مذاكره هستيم كه در آينده نزديك به عقد قرارداد منجر خواهد شد. عبداللهي همچنين از مشاركت شهرداري تهران و وزارت بهداشت براي احداث كارخانه زباله سوز بيمارستاني خبر داد و گفت: اين كارخانه مي‌تواند روزانه 100تن زباله بيمارستاني را بسوزاند كه كار احداث آن 2سال به طول خواهد انجاميد.

به گزارش همشهري، ديروز جمعي از اصحاب رسانه با حضور در مجتمع آرادكوه از نزديك با بخش‌هاي مختلف نيروگاه زباله‌سوز كهريزك آشنا شدند. اين نيروگاه درزميني به مساحت 30هزار مترمربع و زير بناي 8500متر احداث شده است اما به گفته عبداللهي براي احداث چنين نيروگاه‌هايي نياز نيست حتما همين ميزان فضا اشغال شود بلكه با توجه به اينكه اين نيروگاه اثرات تخريبي محيط‌زيستي ندارد مي‌توانيم مشابه آن را در داخل فضاهاي شهري ولي با متراژ كمتر نيز راه‌اندازي كنيم.

بنابراين گزارش روش دفن زباله از 5سال پيش در كل كشورهاي اتحاديه اروپا ممنوع اعلام شده و از آنجايي كه روش دفن زباله به ازاي هر تن 3تن آلاينده آزاد مي‌كند و خطرات بسياري از بابت آلودگي آب و خاك و... به محيط‌زيست وارد مي‌شود، به همين دليل شهرداري تهران درنظر دارد با پرهيز از روش دفن زباله، شيوه استحصال انرژي برق از زباله را جايگزين آن كند و به اين وسيله قدم بزرگي در راه بهبود سلامت محيط‌زيست شهرتهران بردارد و حتي تكنولوژي آن را به ساير شهرهاي كشور نيز انتقال دهد.

  • مزاياي استحصال انرژي از زباله

زباله سوزي و استحصال انرژي از آن مزاياي متعددي داردكه برخي از آنها عبارتند از: كاهش سريع حجم زباله، كاهش هزينه، از بين رفتن خطر آلودگي آب‌هاي سطحي، ازميان رفتن بوي بد، كاهش ميزان گازهاي گلخانه‌اي، كاهش ميزان آلاينده‌هاي هوا و از بين رفتن زيستگاه جانوران موذي.

کد خبر 278506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha