سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

زهرا رفیعی: در حالی که سن ابتلا به دیابت به دانش آموزان دوره ابتدایی رسیده است رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور از مقاومت جامعه پزشکی در برابر استفاده از روش های جدید درمان انتقاد کرد و در عین حال به همه افراد توصیه کرد با انجام دوبار تست قند خون جلوی ابتلا به دیابت را بگیرید.

دیابت

آمار دیابت در کشور واقعی نیست چون تحقیق جامعی انجام نشده است. فقط در برخی از شهرها این تحقیقات انجام شده و می‌دانیم در شهر یزد ۲۳ درصد و در قزوین ۱۵ درصد دیابتی داریم. به نظر انجمن خیریه دیابت به طور متوسط در کشور ۱۰ درصد از افراد دیابت دارند. از حدود ۸ میلیون نفر دیابتی کشور ۷۰ درصداز بیماری خود اطلاع ندارند. افراد زمانی متوجه دیابتشان می‌شوند که عارضه پرادراری، خستگی و تشنگی نشانه‌های ابتلا به دیابت است.

دکتر شکور امیدی موسس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کل کشور مهمترین نکته در مورد دیابت را پیشگیری از بروز و تشخیص زودهنگام آن عنوان کرد و گفت: همه افراد بالای بیست سال باید تست قند بدهند اگر در دوبار تست، دستگاه قند خون عدد بالای ۱۲۶ نشان بدهد آن فرد کاندیدای دیابت است. پیدا کردن دیابتی‌ها برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر شکور امیدی با اشاره به این که ژنتیک تا ۵ درصد در بروز دیابت تاثیر دارد گفت: عامل اصلی دیابت استرس مشکلات روحی و تنش‌های محیطی است. هم اکنون ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در انجمن ثبت نام کرده‌اند و خدمات دریافت می‌کنند. افراد می‌توانند با ثبت نام در سامانه www.Irdiabet.ir و دریافت کارت هوشمند از خدمات انجمن مثل دستگاه‌های تست قند خون و حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شوند. با یکی از بانکها و اپراتورهای تلفن همراه، صحبت کرده ایم تا مراحل صدور این کارت انجام شود. ما از وزارت بهداشت فقط حمایت معنوی می‌‌خواهیم. در همه جای دنیا تشکل‌های غیر دولتی همکار دولت هستند و به مردم خدمات ارائه می‌دهند ولی اینجا دولتی‌ها ما را رغیب خود می دانند.

وی با اشاره به این که حدود ۲۰۰ نفر عضو فراکسیون دیابت در مجلس شده‌اند گفت: هدف از این فراکسیون تصویب قوانین به نفع بیماران دیابتی در حوزه‌هایی مانند پوشش‌های درمانی و بیمه‌ای است. سالها بود که یبمه‌های تکمیلی بیماران دیابتی را تحت پوشش نمی‌گذاشتند. هر چند هم اکنون این مشکل رفع شده ولی بازپرداخت خسارت به این بیماران دیر انجام می‌شود. بیمه‌ها اهداف تجاری دارند و در حمایت از بیماران استراتژی غلطی دارند. این فراکسیون سال گذشته افزایش قیمت نوشابه‌ها را به تصویب رساند ولی کسی دیگر سراغ کارخانه‌های تولید نوشابه نرفت که آن ۱۰ درصد افزایش که ۵۰ میلیارد تومن می‌شد را بگیرد و صرف سلامت مردم کند.

وی با عنوان این مطلب که بیماران دیابتی باید همیشه تحت نظر پزشک باشند، گفت: 99 درصد بیماران دیابتی با مراجعه به پزشک عمومی، می‌توانند تحت نظر باشند و نیازی به ویزیت متخصص ندارند. این همان سیستم ارجاع وزارت بهداشت است.

انجمن با حمایت وزارت بهداشت شرکت‌های تولید مواد غذایی داخل کشور را برای تولید محصولات بدون قند و چربی تشویق کرده است. ۱۲۰ شرکت با تاییدیه انجمن محصولاتی تولید می‌کنند که برای عموم جامعه مفید است. با عوض کردن نوع قند و نمک می‌توان غذای سالم‌تر تولید کرد. اگر به جای نمک عادی در رب نمک کم سدیم استفاده شود، رب رژیمی می‌توان تولید کرد. این فرایند خیلی پیچیده نیست.

تمام دیابتی‌ها دو تا واکسن را به صورت سالانه باید تزریق کنند یکی از این واکسن‌ها آنفولاآنزا و دیگری واکسن پونوموکوک است به گفته‌ی دکتر امیدی یک دوز از واکسن پنوموکوک در کشور وجود ندارد. این دو واکسن باعث افزایش ایمنی در بدن بیماران به خصوص در بیماران دیابتی می‌‌شود. به همت یکی از محققان ایرانی واکسن G2 برای افزایش ایمنی ساخته شده است که نه تنها برای دیابتی‌ها بلکه برای همه افراد مفید است. دلیلی این که ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به بیماری ابولا نمی‌میرند قوی بودن سیستم ایمنی بدنشان است. ما همیشه می‌مانیم تا بیماری در کشور فراگیر شود بعد به فکر چاره می‌افتیم در صورتی که باید از قبل به فکر آن باید بود. زخم بیمار دیابتی به این دلیل دیر خوب می‌شود که ضعف سیستم ایمنی دارد. در حال حاضر نیز منتظر مجوز تولید انبوه این واکسن توسط سازمان غذا و دارو هستیم. و حاضریم ۵ دوز از این واکسن را با کمک خیرین رایگان در اختیار همه بیماران قرار دهیم. واکسن G2 فقط مختص ایران است.

دکتر صالح محقق حضرتی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مخترع تولید کننده واکسن G2 گفت: این واکسن با افزایش سطح ایمنی بدن، فرد را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند سرطان ایمن می کند.از حدود 22 سال قبل تحقیقات برای تهیه و تولید این واکسن در کشور آغاز شد و تمام آزمایش های لازم در مورد سمیت و تاثیرات آن بر سلامت بدن در سه فاز آزمایشگاهی، حیوانی و بالینی صورت گرفت.آزمایش های صورت گرفته نشان داده است که این واکسن ایمن است و عوارض جانبی ندارد.

حضرتی گفت: همچنین این واکسن بر روی حدود هزار بیمار مبتلا به آسم و آلرژی و تعدادی از بیماران سرطانی صورت گرفت و مشخص شد که این دارو می تواند به سلامت و طول عمر بیماران کمک کند. نتایج آزمایش های صورت گرفته نشان می دهد که استفاده از واکسن سبب می شود آسم بزرگسالان حدود 70 درصد و آسم کودکان حدود 90 درصد کاهش یابد. با توجه به اینکه ابتلا به بیماری ها، سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، استفاده از این واکسن می تواند علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، شدت بیماری را کاهش دهد.این واکسن می تواند آسم و تمام آلرژی ها را درمان کند و از بروز بیماری هایی مانند سرطان ها پیشگیری کند چراکه وقتی سیستم ایمنی بدن تقویت شود فرد نسبت به ابتلا به بسیاری از بیماری ها ایمن می شود.

حدود 500 هزار کودک ایرانی به دیابت نوع یک مبتلا هستند

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت و دبیر کمیته کشوری مبارزه با دیابت به ایسنا گفت : پیش بینی می شود که حدود 400 تا 500 هزار کودک در کشور به دیابت نوع یک مبتلا باشند. دکترعلیرضا مهدوی گفت: هر سال 78 هزار کودک در جهان به دیابت نوع یک مبتلا می شوند. کودک یا نوجوان مبتلا به این بیماری با علایمی همچون پرخوری؛ پرنوشی؛ کاهش وزن؛ تکرر ادرار و خستگی و ضعف مواجه می شود که این علایم نشان دهنده ابتلا به دیابت نوع یک است. متأسفانه دیدگاه خانواده ها و به تبع آن کودکان نسبت به انسولین بسیار منفی است. در بیشتر مواقع ، تصور تزریق روزانه چندین نوبت انسولین ناراحت کننده است به همین علت بیماران و خانواده‌ها مایل به اعلام بیماری به دیگران نیستند. همچنین در اغلب مدارس ممکن است معلمان و مربیان بهداشت در زمینه دیابت و نحوه برخورد با دانش آموزان مبتلا اطلاعات زیادی نداشته باشند.

کد خبر 278316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha