دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: قیمت نان در سال جاری افزایش نمی یابد و وزیر بازرگانی دستور‌العمل ویژه‌ای برای تبدیل واحدهای سنتی تولید نان ابلاغ کرده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر ،گفت: براساس دستورالعمل وزیر بازرگانی درباره تبدیل واحد‌های سنتی به آزاد، واحد‌های جدید و برخی واحد‌های فعال فعلی در این زمینه فعال می‌شوند و احتمالا قیمت نان تولیدی آن‌ها 10 تا 15 درصد از نانی که در واحد‌های سنتی فعلی تولید می‌شود، گران‌تر خواهد بود.

مسعود پارسانیا ، افزود: وزارت بازرگانی نمی‌خواهد آینده نان را به نان صنعتی گره بزند چراکه تولید نان صنعتی پدیده فرهنگی، کیفیتی و بهداشتی مخصوص به خود بوده و به جهت تنوع، سلیقه‌ای است و هیچ فرمول جایگزینی ندارد. 5 تا  7درصد از هزینه‌های نان سنتی را آرد تشکیل می‌دهد در حالی که 73 درصد هزینه‌ها سهم نیروی انسانی است ،لذا برای رفع این مشکل نیز دستورالعمل تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است که براساس آن مجوز احداث نانوایی به شکل آزاد به متقاضیان داده می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی درباره شرایط فعالیت واحد‌های نانوایی خصوصی، گفت: واحد‌های آزاد نانوایی سنتی حتما باید با کارت‌هایی که در شبکه خرید آرد وجود دارد، خرید کنند و روزانه حداقل 400 کیلو مصرف آرد داشته باشند، از سویی نیز قیمت نان تولیدی آن‌ها نیز از سوی اتحادیه قیمت‌گذاری می‌شود.

وی وجود تناقض در سیاست دولت برای تولید انبوه نان صنعتی و حمایت از تولید نان به شکل سنتی را رد کرد و گفت: با اتخاذ سیاست فعلی فضای رقابتی برای نان صنعتی به وجود می‌آید چراکه در چنین شرایطی مصرف‌کننده حق انتخاب دارد .  ترغیب واحدهای تولیدی برای بهبود کیفیت نان سنتی و ارائه نان صنعتی یکی دیگر از اهداف وزارت بازرگانی است.

باید تولید انبوه با کیفیت و قیمت پایین جایگزین وضعیت فعلی صنعت نان کشور شود به نحوی که بتوان یارانه نان را حذف کرد . همچنین  توجه به بهداشت و درمان، حذف جوش شیرین و نمک اضافه در تهیه نان امری ضروری است.

وی در زمینه خرید  و ذخیره سازی  برنج، روغن و شکر، گفت: همه ظرفیت خرید وزارت بازرگانی در محصولات مذکور ، اجرایی شده به نحوی که اکنون  650 هزار تن شکر،600 هزار تن برنج و 500 هزار تن روغن خام خریداری شده است.

کد خبر 27817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز