همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان این که ثبت جهانی تالاب هامون مسیر برای احیا آن را هموار می‌کند، گفت: به هیچ عنوان با طرح غیر اقتصادی انتقال آب از خلیج فارس به هامون موافق نیستیم.

به گزارش مهر، دکتر احمد علی کیخا گفت: نه تنها در ارتباط با تالاب هامون بلکه در مورد تمام تالاب‌های مرزی کشور هیچ‌گونه مرزبندی سیاسی وجود ندارد و سازمان محیط زیست خواستار احیای هر دو بخش هامون چه قسمت‌هایی که در ایران و چه بخش‌هایی که در خاک افغانستان قرار دارد است.

وی اظهار داشت: نگاه سازمان محیط زیست در مورد هامون به این شکل نیست که با افغانستان برای گرفتن آب جهت احیای بخش‌های ایرانی تالاب وارد مذاکره شود بلکه هدف‌گذاری ما احیای تمام بخش‌های هامون است و هرگز به دنبال این نیستیم که هامون ایرانی آباد و هامون افغانی خشک شود.

به گفته کیخا، در هر دو بخش ایرانی و افغانی زندگی مردم به احیای هامون بستگی دارد لذا در سفر اخیری که به کره جنوبی داشتیم با غلام محمد ملک یار معاون محیط زیست افغانستان جهت همکاری برای در نظر گرفتن هامون به عنوان یک ظرفیت بین‌المللی وارد مذاکره شدیم.

معاون طبیعی سازمان محیط زیست تصریح کرد: تالاب هامون یک ظرفیت بین‌المللی است که متعلق به جامعه جهانی بوده و نه فقط به دولت ایران افغانستان و یا مردم این کشورها.

وی افزود: بر این اساس سازمان محیط زیست از طریق اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قصد دارد هامون را به عنوان یک میراث طبیعی جهانی به ثبت برساند.

کیخا یادآور شد: این هفته در اجلاس جهانی IUCN یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که از طریق کارشناسان پیگیری می‌کنیم ثبت تالاب هامون به عنوان یک ذخیره‌گاه مرزی زیست کره است و به همین منظور گزارشی را از طریق دانشگاه محیط زیست آماده کرده و در این اجلاس ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به سفر هیئت دولت به سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: همه باید بدانند که این تالاب متعلق به گروه خاصی از مردم محلی نیست و مزیت‌‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد بایستی برای تمام دنیا جاافتاده تا به حفظ آن کمک کنند.

وی با بیان این که پاره‌ای از مشکلات هامون بایستی در ایران و بخشی دیگر در افغانستان حل شود تاکید کرد: در سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان هزار و 500 میلیارد تومان برای بهبود و ساماندهی فعالیت‌های کشاورزی و مدیریت منابع آب در دشت‌های اطراف تالاب هامون تصویب شد که در حال حاضر این اعتبار تامین هم شده است.

به گفته معاون طبیعی سازمان محیط زیست، تمام این اقدامات با هدف بهبود مصرف منابع آب و احیای تالاب هامون انجام شده است.

وی در پاسخ به این که بحث انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان برای احیای تالاب هامون منتفی شد گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به تالاب هامون از ابتدا نیز تنها یک شعار رسانه‌ای بود و هیچ عقل سلیم و دیدگاه کارشناسانه‌ای چنین طرحی را نمی‌پذیرد.

به اعتقاد کیخا، ممکن است انتقال آب از دریای عمان یا خلیج فارس به تالاب هامون از نظر فنی امکان‌پذیر باشد و ما به لحاظ اقتصادی شیرین کردن آب خلیج فارس و دریای عمان و انتقال آن پس از طی 900 کیلومتر به تالاب هامون به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.

کد خبر 278029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha