محمد باریکانی: هیأت ۱۴نفره مقامات دولتی و شرکت‌های خصوصی گردشگری کره‌جنوبی برای نخستین‌بار پس از یک دهه روابط سرد در گردشگری ۲ کشور به ایران سفر کردند تا نویدبخش توسعه گردشگری میان ۲ کشور شوند.

گردشگری - کره جنوبی

مقامات مسئول هر دو كشور، تحريم‌هاي وضع شده عليه ايران را مهم‌ترين دليل كاهش تعاملات در بخش گردشگري 2 كشور اعلام مي‌كنند.

نخستين نشست تخصصي جدي گردشگري ميان ايران و كره‌جنوبي در حالي برگزار شده كه هنوز خط پرواز مستقيم ميان 2 كشور وجود ندارد و گردشگران ناچار به پرواز از طريق دوبي يا تركيه به كشورهاي يكديگر هستند.جالب آنكه كره‌جنوبي پروسه لغو رواديد با 6 كشور حاشيه خليج‌فارس را اجرا كرده است، اما تسهيل رواديد ميان ايران و كره‌جنوبي تاكنون به نتيجه نرسيده و حتي مذاكراتي براي لغو رواديد يا تسهيل در صدور آن ميان 2 كشور انجام نشده است. در ايران نيز تنها 3 شركت خدمات گردشگري تورهاي انحصاري كره‌جنوبي را در اختيار دارند.

خيز كره‌جنوبي براي بازار گردشگري ايران

كيم كوآنك هي، مدير دفتر خاورميانه وزارت گردشگري كره‌جنوبي در دوبي كه براي نخستين بار به ايران سفر و از جاذبه‌هاي گردشگري شيراز، اصفهان و تهران نيز ديدار كرده است، با تأكيد بر اقدام مشترك ايران و كره‌جنوبي در موضوع توسعه گردشگري به همشهري مي‌گويد: كره‌جنوبي بر بازار گردشگري ايران تمركز جدي دارد.

دوره طلايي گردشگري ايران و كره‌جنوبي به سال 2011 و به زماني بازمي‌گردد كه حدود 10هزار ايراني از جاذبه‌هاي گردشگري كره‌جنوبي ديدار كردند. اما از آن سال تاكنون به‌دليل بحران اقتصاد جهاني و همچنين تحريم‌هاي وضع شده عليه ايران، تعداد گردشگران ايراني كره‌جنوبي در سال 2012 به 6500گردشگر و در سال 2013 به 5500گردشگر ايراني رسيد.

كره‌جنوبي اكنون و همزمان با مذاكرات 5+1 با ايران، بازار ايران را يكي از پرسودترين بازارهاي گردشگري خاورميانه اعلام كرده و آنطور كه رئيس دفتر خاورميانه سازمان ملي گردشگري كره‌جنوبي به همشهري خبر داده‌ است، مسئولان كره‌جنوبي تأكيد ويژه‌اي بر توسعه روابط گردشگري با ايران و حضور در اين بازار پرسود گردشگري خاورميانه دارند.

كره‌جنوبي سال گذشته 5 /12ميليون گردشگر داشت و توانست 14ميليارد دلار از صنعت گردشگري درآمدزايي كند. سال گذشته همچنين 14ميليون گردشگر از كره‌جنوبي به كشورهاي ديگر سفر كرده‌اند.

بر همين اساس نيز تلاش مسئولان كره‌جنوبي در گردهمايي تخصصي توسعه گردشگري با ايران بر ترغيب شركت‌هاي خدمات مسافرتي ايران با هدف جذب گردشگر بيشتر از ايران متمركز بود.

كيم كوآنك هي، مدير دفتر خاورميانه وزارت گردشگري كره‌جنوبي در دوبي مي‌گويد كه اين كشور با هدف جذب گردشگران خانوادگي از ايران برنامه‌ريزي كرده و اقدام به ايجاد بازار غذاي حلال هم كرده است.

پيش‌تر دولت تايلند تلاش كرده بود كه با طراحي مسيرهاي گردشگري خانواده براي ايراني‌ها، بتواند خانواده‌هاي ايراني را ترغيب به بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري آن كشور و درآمدزايي بيشتر از صنعت گردشگري كند.

اكنون وزارت گردشگري كره‌جنوبي به اين نتيجه رسيده است تا با آب شدن يخ‌هاي روابط سرد گردشگري با ايران طراحي مسير گردشگري خانواده را براي جذب گردشگران ايراني در اولويت قرار بدهد.

آغاز تعاملات جدي ايران و كره‌جنوبي

سونگ وونگ يئوب، سفير كره‌جنوبي در ايران اما در گفت‌وگو با همشهري فرصت كنوني ايجاد شده براي توسعه تعاملات گردشگري 2 كشور را مثبت ارزيابي كرد.او گفت: حركت خوبي در مسير تعاملات جدي گردشگري ميان ايران و كره‌جنوبي آغاز شده است.

سونگ وونگ يئوب، سفير كره‌جنوبي در تهران اما در پاسخ به اين سؤال همشهري كه برقراري پرواز مستقيم تهران- سئول در چه مرحله‌اي است و آيا امكان لغو رواديد براي شهروندان ايراني همچون شهروندان كشورهاي حاشيه خليج‌فارس نيز ميسر است؟ گفت: گفت‌وگوها در جريان است و اميدوارم به نتيجه خوبي برسد تا خط پروازي تهران- سئول بار ديگر برقرار شود.

سونگ وونگ يئوب گفت: در حال حاضر 3شركت خدمات گردشگري در ايران، ويزاي سفر به كره‌جنوبي را براي گردشگران دريافت مي‌كنند. بنابراين مشكلي براي سفر گردشگران ايراني به كره‌جنوبي وجود ندارد و لغو رواديد در اين شرايط ضروري نيست، اما ممكن است مذاكراتي در آينده بر سر لغو يا تسهيل در صدور رواديد بين 2 دولت انجام شود.

اگرچه سفير كره‌جنوبي در تهران معتقد است كه ويزاي سفر به آن كشور به‌راحتي در اختيار گردشگران ايراني قرار مي‌گيرد، اما در همان گردهمايي توسعه گردشگري ايران و كره‌جنوبي اعلام شد كه سفارت اين كشور در تهران اقدام به طراحي فرم‌هاي سختگيرانه‌تري نسبت به گذشته براي سفر گردشگران ايراني به آن كشور كرده است.

 

کد خبر 277982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha