جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

شهردار تهران با اشاره به برخی چشم‌اندازهای پیش روی پایتخت گفت: ما آینده تهران را به‌صورت شهری جهانی ترسیم کرده‌ایم و آن را در آینده به مثابه شهر دانش و شهر فرهنگ می‌بینیم؛ شهری تأثیرگذار در تحولات جهانی که مرکز تعاملات، گفت‌وگوها، آموزش‌ و تصمیم‌گیری در سطوح مختلف محلی و بین‌المللی است و در آن، مهم‌ترین عنصر شهری، هویت و مهم‌ترین کالا در شهر، تولیدات فرهنگی خواهد بود.

قالیباف

محمدباقر قاليباف طي سخناني در همايش بين‌المللي مديريت شهري كه در شهر دهلي هند برگزار شد، تصريح كرد: زماني كه 10سال پيش مسئوليت شهرداري تهران را پذيرفتم، پايتخت ايران اوضاع نامطلوبي داشت و چالش‌هاي زيست‌محيطي ازجمله آلودگي هوا و نبود سيستم كارآمد مديريت پسماند از مسائل جدي پايتخت به‌شمار مي‌رفت. در آن زمان شهرداري تهران از شيوه مديريتي از هم‌گسيخته و ناهماهنگي رنج مي‌برد.

شهرداري تنها به‌عنوان يك ارائه‌دهنده خدمات شهري محسوب مي‌شد و تسلط ديدگاه‌هاي تمركزگرايانه، مديران شهري را از مشاركت معني‌ دار مردم در اداره امور شهري بازداشته بود.

وي افزود: در زمان آغاز به‌كار بنده در شهرداري تهران عدم‌وجود زيرساخت‌هاي كافي در كنار كمبود و توزيع نابرابر امكانات تفريحي- فرهنگي موجب بروز نارضايتي شهروندان شده بود و نبود رويكردي اجتماعي براي پاسخ به نيازهاي شهروندان كمبود اصلي شهر تهران به شمار مي‌رفت.

قاليباف خاطرنشان كرد: تحقيقات ما نشان مي‌داد كه تهران نيازمند توسعه در زيرساخت‌هاي فيزيكي و زيرساخت‌‌هاي اجتماعي- فرهنگي است. از همين رو، تلاش‌ها به سمت تبديل تهران به شهري با سيستم حمل‌ونقل عمومي گسترده و بزرگراه‌هاي قابل دسترس كه 4گوشه شهر را به هم پيوند مي‌زنند، معطوف شد.

  • افزايش3‌ برابري خطوط مترو و 5 برابري تفكيك زباله از مبدا در تهران

وي گفت: برنامه‌ريزان شهري ما به اصلاح تقاطع‌ها از طريق ساخت پل و تونل پرداختند و همچنين اصلاحاتي در نحوه مديريت حمل‌ونقل با توسعه اتوبوس‌هاي تندرو (BRT) و سيستم تاكسيراني شهر انجام شد. همزمان، به‌منظور گسترش سيستم حمل‌ونقل سبز در تهران، متروي تهران از 2خط در سال 1384با بيش از 3‌برابر به 7خط در سال‌جاري افزايش پيدا كرد.

قاليباف به فعاليت‌هاي صورت‌گرفته به‌منظور گسترش فضاي سبز شهر شامل ايجاد پارك‌‌ها و كمربند سبز تهران اشاره كرد و عنوان داشت: در طول 10سال شاهد بيش‌از 1680هكتار افزايش مساحت فضاي سبز در شهر تهران بوده‌ايم. علاوه بر اين سيستم يكپارچه‌‌اي براي مديريت پسماندها با استفاده از امكانات جديد و نوآورانه تصفيه ايجاد شده و تفكيك زباله در مبدا نيز نسبت به سال1384، 5 برابر افزايش يافته است.

به گفته شهردار تهران بودجه سالانه شهرداري تهران از 16هزار ميليارد ريال در سال 84با رشد 10برابري به 160هزار ميليارد ريال در سال 93افزايش يافته است و اين افزايش از طريق ايجاد منابع درآمدزاي پايدار و ايجاد تنوع در منابع درآمدي شهرداري تهران حاصل شده است كه نتيجه اين تلاش‌ها بهبود استانداردهاي زندگي براي شهروندان بود.

  • حمايت از 7هزار كودك در برابر آسيب‌هاي اجتماعي

محمدباقرقاليباف با تأكيد بر اين موضوع كه همچنان با چالش‌‌هايي در مديريت تهران روبه‌رو هستيم، ابراز داشت: شهرداري تهران موفق شده است كه بيش‌از 7هزار كودك را از طريق جلب مشاركت نهادهاي غيردولتي حمايت از كودكان، آموزش داده و آنان را در برابر آسيب‌‌هاي اجتماعي حمايت كند. در كنار اين موضوع برنامه‌هاي مشابهي نيز براي معتادان، كودكان فراري و همچنان افراد بي‌خانمان انجام گرفته و امكان دسترسي هزاران نفر از افراد به اسكان موقت و امكانات ترك اعتياد و بازپروري فراهم شده است.

قاليباف با بيان اينكه اعتقاد دارم مادامي كه پايداري در دستاوردهاي اجتماعي و فرهنگي حاصل نشود، شهرداري به رشد مطلوب خود نرسيده است، گفت: بنابراين در دوره دوم مسئوليتم، رويكرد خود را در سياستگذاري و مديريت شهري بر تمركززدايي و تفويض اختيارات، با بهره‌‌مندي از مشاركت حداكثري شهروندان در اداره شهر پايه‌گذاري كردم؛ رويكردي كه آن را توسعه اجتماعي- فرهنگي مي‌نامم. شهردار تهران در ادامه با تأكيد بر اينكه توسعه شهري در غياب همگرايي اجتماعي مشكل‌آفرين خواهد بود، عنوان كرد: هرگونه توسعه شهري و تغيير اقتصادي بايد همراه با مشاركت عمومي، آموزش عمومي و بهبود وضعيت معيشتي اقشار كم‌ درآمد و آسيب‌‌پذير باشد.

وي خاطرنشان كرد: توسعه شهري درصورتي سازنده خواهد بود كه توسعه پايدار و دربرگيرنده تمامي شهروندان بدون درنظر گرفتن سن، جنسيت، قوميت، مذهب و وضعيت اجتماعي- اقتصادي آنان باشد. شهردار تهران به ارائه گزارشي از اقدامات صورت گرفته در اين زمينه پرداخت و گفت: ما توجه ويژه‌اي به ساخت و توسعه فضاهاي سبز، خانه‌هاي سلامت، مجتمع‌هاي ورزشي و خانه‌هاي اسباب ‌بازي در مناطق كم ‌درآمد و مستضعف شهري كرده‌ايم. به گفته قاليباف رويكرد اصلي مديريت شهري تهران حركت به سمت ارتقاي مشاركت اقشار آسيب‌ پذير در برنامه‌هاي توسعه شهري و تبديل شهرداري تهران از يك سازمان خدماتي به يك نهاد اجتماعي است.

شهردار تهران همچنين عنوان كرد: ما معتقديم كه مشاركت آگاهانه مردم، ستون اصلي توليد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت در شهرها و به تبع آن در سراسر كشور است. مردم سالاري حقيقي تنها زماني تحقق مي‌يابد كه مردم حقوق و همچنين مسئوليت‌هاي خود را در اداره خانواده، جامعه و دولت‌هايشان بشناسند. همچنين تلاش كرده‌ايم كه با استفاده از رويكرد محله ‌‌محور و تشكيل شوراها و سراهاي محلات، مشاركت شهروندان را در اداره شهر افزايش دهيم.

محمدباقر قاليباف به برخي از برنامه‌هاي پيش رو اشاره كرد و گفت: شهرداري تهران در كمپين‌هاي آينده خود ازجمله «خط سفيد» تلاش مي‌كند تا با افزايش آگاهي شهروندان از اهميت رفتار ترافيكي، الگوي مصرف و سبك زندگي خود، زمينه لازم براي افزايش مشاركت آنان را در داشتن آسماني آبي و زميني پاك فراهم آورد. وي با تأكيد بر اينكه ما قصد داريم تهران را به يكي از قابل سكونت‌ترين شهرهاي جهان تبديل كنيم، گفت: تهران شهري مي‌شود كه شهروندانش به آن افتخار مي‌كنند.

شهري امن، سبز و با مديريت‌ مناسب كه در آن ارزش‌هاي انساني از قبيل عدالت و مهرباني حاكم هستند. شهري كه در آن هر كس ازجمله اقشار آسيب‌‌پذير و گروه‌هاي اجتماعي مانند شهروندان سالخورده، كودكان و معلولان مي‌توانند در پيشرفت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مشاركتي پويا داشته باشند.

قاليباف به برخي چشم‌اندازهاي پيش روي پايتخت اشاره كرد و گفت: ما آينده تهران را به‌صورت شهري جهاني ترسيم كرده‌ايم. شهري تأثيرگذار در تحولات جهاني كه مركز تعاملات، گفت‌وگوها، آموزش‌ و تصميم‌گيري در سطوح مختلف محلي و بين‌المللي در زمينه‌هاي ديپلماتيك، سياسي، فرهنگي و اجتماعي خواهد بود. وي ادامه داد: ما تهران آينده را به مثابه شهر دانش مي‌بينيم كه در آن دانش و افكار به‌عنوان مهم‌ترين محرك‌هاي توليد مشاغل دانش‌‌بنيان خواهند بود. همچنين ما تهران را به‌صورت شهر فرهنگ مي‌بينيم كه در آن مهم‌ترين عنصر شهري هويت و مهم‌ترين كالا در شهر توليدات فرهنگي خواهد بود.

  • تهران شهري دانش پايه، هوشمند و جهاني

شهردار تهران با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي تبديل پايتخت به يك شهر دانش‌پايه، هوشمند و جهاني، گفت: تهران تلاش بسياري انجام داده است تا خود را بيشتر به دنيا معرفي كرده و از تجربيات آنها استفاده كند. حتي كشور ما در ديپلماسي عمومي نيز نياز دارد كه شهرها و مخصوصا پايتخت بتوانند تأثير بيشتري در حوزه مسائل ديپلماسي عمومي، مسائل فرهنگي و ارتباطات بين مردم شهرها و كشورها داشته باشند. محمدباقر قاليباف در حاشيه همايش بين‌المللي مديريت شهري طي سخناني در جمع خبرنگاران، ابراز داشت:

در سطح دنيا نشست‌هاي متعددي براي موضوع شهرها و شهرنشيني برگزار شده و سازمان‌هاي متعددي همچون سازمان ملل، UN Habitat و بسياري از مؤسسات اقتصادي و دانشگاه‌ها براي اين موضوع در دنيا برنامه‌ريزي مي‌كنند. شهردار تهران تصريح كرد: در ايران هم‌اكنون 70درصد مردم شهرنشين هستند. اين در حالي است كه اين رقم در سطح دنيا هنوز به 50درصد نرسيده است. با وجود اين آمار شهرنشيني همه دنيا به بيش از 50درصد خواهد رسيد و مردم در شهرهاي بزرگ زندگي خواهند كرد.

وي در ادامه به حضور شهر تهران در همايش بين‌المللي مديريت شهري اشاره كرد و گفت: ما نيز در اين نشست فرصت داشتيم تا گزارشي از شهر تهران را ارائه دهيم و همچنين چالش‌هايي كه تهران، هچون بقيه شهرها با آن روبه‌رو است را مطرح كنيم. محمدباقر قاليباف در پاسخ به سؤالي پيرامون برنامه شهرداري تهران براي پيگيري رويكرد تبديل پايتخت به شهري هوشمند و جهاني، گفت: براساس طرح جامع، تهران بايد شهري دانش پايه، هوشمند و جهاني باشد و در طول 4سال گذشته نيز برنامه‌هاي متعددي در حوزه هوشمند‌سازي‌ شهر اجرايي شده است،

به‌نحوي كه براساس توسعه صورت گرفته بيش از هزار كيلومتر فيبر نوري، هزار دوربين و مراكز IT در شهر تهران راه‌اندازي شده است، علاوه بر اين كارهاي اداري شهرداري تهران كاملا به‌صورت آي.‌‌تي محور و تحت وب انجام مي‌شود. شهردار پايتخت در پايان از سفر خود به پكن در آينده نزديك به‌منظور حضور در نشست شهرهاي آسيايي خبر داد.

  • ابراز تمايل بنياد هرآوسن آلمان براي همكاري اقتصادي با تهران

شهردار پايتخت در حاشيه همايش بين‌المللي مديريت شهري با توماس ماتوسك، مديرعامل بنياد هرآوسن وابسته به دويچه بانك آلمان ديدار و گفت‌وگو كرد. محمدباقر قاليباف در اين ديدار با تأكيد بر توسعه ارتباطات جهاني تهران با شهرهاي مهم آسيا و اروپا، به‌منظور ايجاد فضاي همكاري با برلين در زمينه‌هاي مختلف ابراز آمادگي كرد. توماس ماتوسك، مديرعامل بنياد هرآوسن نيز پيشنهادهايي به‌منظور برقراري تبادلات فرهنگي ميان تهران و برلين ارائه داد و توافق‌هاي لازم به‌منظور برقراري روابط فرهنگي ميان 2پايتخت صورت گرفت. دبيركل اجلاس عصر شهرنشيني همچنين با تقدير از حضور شهردار تهران در اين اجلاس، محورهاي همكاري مشترك به‌منظور برگزاري نشست‌هاي سالانه آتي در تهران را تشريح كرد. مديرعامل بنياد هرآوسن در ادامه ضمن ابراز تمايل براي سرمايه‌گذاري در تهران، نسبت به همكاري‌هاي اقتصادي ابراز آمادگي كرد.

کد خبر 277809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha