چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

روانشناسان شخصیت به همه، مخصوصا به روانشناسان هشدار داده‌اند که شخصیت آدمی بسیار پیچیده است و برای شناخت آن حتما باید ابزارهای متعددی چون آزمون‌های شخصیت، مصاحبه‌های بالینی و مشاهده علمی داشت

تا شاید بتوان اندکی از شخصیت پیچیده هر آدمی را شناخت. این هشدار را باید جدی‌تر گرفت، وقتی می‌خواهی درباره شخصیتی مانند سردار قاسم سلیمانی نظر علمی بدهی و راز و رمز او را بشناسی. چرا که او شخصیتی کم حرف و در سایه است و اطلاعات چندانی از رفتار‌ها و گفتار‌هایش در دست نیست تا از آن طریق بتوان شخصیتش را شناخت.

اما روانشناسان شخصیت هم می‌دانند آدمی کنجکاو است و این کنجکاوی ‌گاه در مورد شخصیت‌های ناشناخته بیشتر می‌شود؛ به خصوص وقتی جایگاه شخصی باعث ایجاد محبوبیت در میان مردم یک جامعه هم شده باشد. به همین دلیل برخی از روانشناسان شخصیت با استفاده از مدل یونگ به طراحی یک نظام‌نامه پرداخته‌اند که آن را «سنخ‌نمای شخصیتی» نامیده‌اند.

این روانشناسان نام خود را بر این شاخص نهاده‌اند و به همین دلیل این سنخ‌نما با عنوان مایرز و بریگز شناخته می‌شود. این سنخ‌نما یا «شاخص تیپ‌شناسیِ شخصیتی» دست روانشناسان را باز‌تر می‌گذارد تا بتوانند با اطلاعاتی که به دست می‌آورند، تیپ شخصیتی افراد را حدس بزنند. ما هم در این مطلب می‌خواهیم با استفاده از این نظام‌نامه شخصیتی، تیپ شخصیتی سردار سلیمانی را حدس بزنیم و بفهمیم کاراکتری مثل او چه دارد که این همه او را محبوب کرده .

ابعاد شخصیتی
مایرز و بریگز، معتقدند که آدمیان در یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی که آنها در این سنخ‌نما اشاره می‌کنند جای می‌گیرند. این 16 تیپ چگونه شکل می‌گیرد؟ این سنخ‌نما از چهار بعد شخصیتی تشکیل می‌شود؛
برون‌گرایی - درون‌گرایی
حسی - شهودی
متفکر - احساسی
قضاوت‌گر - دریافت‌گر

یعنی هر فردی در هر یک از این ابعاد دارای بعد غالب است و در نتیجه تیپ شخصیتی هر فرد از چهار بعدی که در شخصیت او بیشتر است، تشکیل می‌شود. حالا می‌خواهیم در هر بعد با استفاده از اطلاعات اندکی که از سردار قاسم سلیمانی در رسانه‌ها موجود است، حدس بزنیم که او دارای چه بعد شخصیتی غالبی است که در نتیجه بتوان تیپ شخصیتی او را شناخت.

در بعد برون‌گرایی - درون‌گرایی می‌توان با اتکا به حضور اندک سردار سلیمانی در رسانه‌ها و وضعیت امنیتی او، حدس زد درون‌گرایی او بر برون‌گرایی‌اش غالب است.

در بعد حسی - شهودی هم می‌توان حدس زد که فرمانده، شهودی است زیرا مایرز و بریگز معتقدند شهودی‌ها بیشتر از حسی‌ها به مسائل جهانی و آینده می‌اندیشند و بیشتر جذب مشاغلی می‌شوند که به خلاقیت آنها نیاز دارد. در واقع آنها به قدرت شهود خود اطمینان دارند.

در بعد متفکر - احساسی هم می‌توان حدس زد سردار به دلایل زیر جزو متفکران شناخته می‌شود: متفکر‌ها معمولا جسور‌تر از احساسی‌ها هستند و همین باعث می‌شود دارای اعتماد به نفس بیشتری باشند. معمولا آرام‌تر، یکنواخت‌تر و خونسرد‌تر حرف می‌زنند و رفتار می‌کنند. افکار آنها در اغلب مواقع سازمان‌یافته و منظم است؛ حتی در زمان استرس.


در بعد قضاوت‌گر - دریافت‌گر با خیالی راحت می‌توان گفت سردار سلیمانی قضاوت‌گر است؛ چرا که در شاخص تیپ مایرز - بریگز گفته شده است که قضاوت‌گران رسمی‌تر، جدی‌تر، مسئولیت‌پذیر‌تر، قاطع‌تر و سازمان‌یافته‌تر و منظم‌تر هستند.

تیپ شخصیتی
با توجه به تحلیل‌های بالا می‌شود حدس زد که تیپ شخصیتی فرماندهانی مثل سردار سلیمانی، درون‌گرا، شهودی، متفکر و قضاوت‌گر است. حال ببینیم که در این تیپ شخصیتی چه چیزی نهفته است که او را تبدیل به قهرمانی محبوب برای بسیاری از افراد، چه در ایران و چه عراق و سوریه و کشورهای دیگر کرده است.

شاخص تیپ مایرز - بریگز در توصیف این تیپ شخصیتی می‌گوید: تیپ شخصیتی درون‌گرا، شهودی، متفکر، قضاوت‌گر در میان تمام تیپ‌ها از همه مستقل‌ترند. معمولا آرام و تودار، و در تعاملات خود با دیگران خونسرد و رسمی‌اند. این ویژگی‌ها را می‌توان در عکس‌ها و فیلم‌های منتشره از سردار سلیمانی به وضوح مشاهده کرد. این تیپ شخصیتی بسیار مایل است که از قرارگرفتن در کانون توجه اجتناب کند و این‌‌ همان دلیلی است (البته جز اقتضای شغلی) که فرمانده محبوب ما بسیار کم در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کند.

قرار نگرفتن در کانون توجه آن هم از سوی شخصیتی مانند سردار قاسم سلیمانی که حضوری فعال و مهم در عرصه مبارزه دارد و نامش بار‌ها توسط مقامات سیاسی غربی و رسانه‌ها برده شده، تاثیری معکوس دارد و شخصیتی رازگونه به او داده است که‌ گاه روایت‌هایی -که درستی و نادرستی‌اش را نمی‌توان اثبات کرد- بر سر دهان‌ها می‌افتد و او که از قرارگرفتن در کانون توجه دوری می‌کند، توجهی دوچندان و‌ گاه صدچندان می‌بیند. این رازگونگی شخصیت البته موجب محبوبیت هم می‌شود و مردمان بسیاری هستند که شیفته این رازگونگی می‌شوند.

مایرز و بریگز در ادامه توصیف این تیپ شخصیتی می‌گویند: «افراد این تیپ شخصیتی آدم‌های بسیار پیچیده‌ای هستند و برای به کمال رساندن ایده‌ها یا پروژه‌های خود اغلب زحمت زیادی روی جزئیات می‌کشند.» این‌‌ همان صفت شخصیتی سردار سلیمانی است که از سوی رسانه‌های خارجی هم به آن اشاره می‌شود. لقب «ژنرال نخبه و مرموز ایرانی» صفتی است که از سوی آنها به سردار داده شده است.

سپاه قدس برای انجام درست فعالیت‌های خود نیازمند فردی است قاطع و سختکوش و پروژه‌محور. به همین دلیل است که در شاخص تیپ‌شناسی مایرز و بریگز گفته شده است افراد دارای این تیپ، شخصیتی فکورانه دارند و حساب‌شده عمل می‌کنند. البته این دو روانشناس برجسته شخصیت معتقدند که افراد این تیپ شخصیتی استانداردهای بسیار بالایی برای خودشان و دیگران تعیین می‌کنند و اغلب روسای سختگیر و دقیقی هستند.

دیگر ویژگی‌های شخصیتی افراد تیپ شخصیتی درون‌گرا، شهودی، متفکر و قضاوت‌گر عبارتند از:
قدرت طراحی خلاقانه استراتژی برای پیشبرد فعالیت‌ها و ماموریت‌ها
ژرف‌بینی
تحلیل‌گری
عزم راسخ
کمال‌گرایی
محبوبیت؛ چرا؟

اینکه چرا مردم کشورمان با افراد تاثیرگذار مانند یک قهرمان ملی رفتار می‌کنند، بیشتر جوابی جامعه‌شناسانه می‌خواهد تا روانشناسانه. آنچه در این موضوع می‌توان به آن اشاره کرد، دلیل این گرایش و علاقه دیگران به افراد این تیپ شخصیتی از جمله سردار قاسم سلیمانی است.

مایرز و بریگز به این سوال هم پاسخ می‌دهند که چرا افراد این تیپی مورد علاقه دیگران‌اند. آنها می‌گویند: «افراد دارای این تیپ شخصیتی اعتماد و تحسین دیگران را برمی‌انگیزند؛ تا حدی به این دلیل که چنان ارزشی برای توانایی و کارآمدی خود قائلند که به نظر می‌رسد کاملا از خودشان مطمئن هستند.»

منبع:همشهري جوان

کد خبر 277589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha