چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرفداران سرویس‌های پرداخت‌ الکترونیک در سوئد معتقدند اقتصاد تقریبا غیرنقدی این کشور از میزان قیمت‌ها و جرائم و کلاهبرداری‌ها کاسته‌است.

پول

براساس گزارش گاردين، فروشندگان دوره‌گرد روزنامه و مجله در خيابان‌هاي استكهلم ديگر نيازي ندارند تا از مشتريان خود درخواست پول خرد كنند، زيرا از اين پس مشتريان مي‌توانند از كارت‌هاي اعتباري يا بانكي به جاي پول نقد براي خريداري روزنامه يا مجله استفاده كنند.

در غيرنقدي‌ترين شهر جهان، تمامي فروشندگان در سرتاسر سوئد به كارت‌خوان‌هاي قابل حمل مجهز شده‌اند تا با يكي از مهم‌ترين رويكرد‌هاي مشتريان خود، همراه نداشتن پول نقد و پرداخت مجازي، سازگار شوند.

به گفته پيا استولت از مجله Situation Stockholm،‌نشريه‌اي توسط بيخانمان‌هاي استكهلم به در خيابان‌ها به فروش مي‌رسد، تعداد افرادي كه هرروز نسخه‌اي از مجله را مي‌خواهند اما پول نقد به همراه ندارند روز به روز افزايش مي‌يابد. از اين رو اين نشريه با همكاري با شركت پرداخت iZettle راه‌حلي براي فروش الكترونيكي اين مجلات يافتند.

به گفته استولت، نتيجه اين طرح نامشخص بود و احتمال مي‌رفت افراد علاقه‌اي نداشته‌باشند تا اطلاعات كارت‌هاي اعتباري خود را به افراد بي‌خانماني كه فروش مجلات را به عهده دارند، بدهند. اما نتيجه اين طرح شگفت‌انگيز بود و فروش دست‌فروشان 59 درصد افزايش يافت. استولت مي‌گويد آغاز ايجاد جامعه بدون پول نقد در سوئد حركتي بسيار مثبت و غيرقابل توقف است.

فعال‌ترين عضو جنبش جامعه بدون پول نقد، بيورن اولواس آهنگساز گروه موسيقي آبا است. وي بارها شاهد اين بود كه پسرش قرباني سرقت شده‌است و پس از آن بود كه به مبلغ جنبش پرداخت‌هاي الكترونيكي تبديل شد. وي معتقد است پول نقد اصلي‌ترين عامل جنايت است و اقتصاد سياره براي ادامه حياتش به پول نقد نياز دارد.

اولواس كه سازنده آهنگي مشهور به نام پول، پول، پول است، بيش از يك‌سال بدون دست زدن به پول نقد زندگي كرده‌است و مي‌گويد تنها براي دادن سكه در ازاي كرايه چرخ‌دستي در يك فروشگاه دلتنگ شده‌است. موزه آبا از زمان تاسيسش در مي سال 2013 بدون دريافت پول نقد فعاليت خود را آغاز كرده و اولواس معتقد است سوئد بايد به اولين جامعه غيرنقدي جهان تبديل شود.

به گفته نيكلاس آرويدسن استاديار ديناميك صنعتي در موسسه سلتنطي تكنولوژي سوئد، درحال حاضر از هر پنج خريدي كه در سوئد انجام مي‌شود،‌چهار خريد به صورت الكترونيكي پرداخت مي‌شود و قدم بعدي، غيرنقدي شدن كامل خريد و فروش‌ها است. به گفته وي بانك‌ها و بنگاه‌هاي تجاري در دهه 90 سرمايه‌گذاري سنگيني روي سيستم‌هاي پرداخت كارتي انجام داده‌اند و مردم نيز امروزه به اين سيستم خو گرفته‌اند.

سيستم حمل و نقل عمومي سوئد نيز چندين سال پيش غيرنقدي شد، زيرا اتحاديه حمل و نقل عمومي سوئد اعلام كرد حمل پول براي رانندگان اتوبوس‌ به يك مشكل تبديل شده‌است. بانك‌ها نيز از چندين سال پيش فعاليت غيرنقدي خود را آغاز كردند و اكنون 6 بانك بزرگ سوئد تا حد امكان بدون پول نقد خدمات ارائه مي‌دهند. به اين‌شكل به گفته انجمن بانكداران سوئدي، ميزان سرقت‌هاي مسلحانه از بانك‌ها در اين كشور طي 30 سال گذشته به كمترين ميزان خود رسيده‌ و از ميزان فساد‌هاي اقتصادي نيز كاسته شده‌است.

با اين‌همه 1.8 ميليون نفر از جمعيت 10 ميليون نفري سوئد هنوز به اين سيستم خو نگرفته‌اند و هرگز از كارت‌هاي الكترونيكي براي پرداخت استفاده نمي‌كنند. اين تحول براي توريست‌ها نيز به يك مشكل تبديل شده زيرا بايد براي استفاده از خدماتي مانند حمل و نقل شهري يا خط موبايل، پيش از ورود پول پرداخت كنند. از سويي ديگر نگراني‌هايي نيز درباره كلاه‌برداري‌هاي الكترونيكي و آنلاين وجود دارد و پس از افشاگري‌هايي كه درباره آژانس امنيت ملي آمريكا رخ داد، بسياري از شهروندان از اينكه تمامي فعاليت‌هاي مالي آنلاين آنها توسط شركت‌هاي بزرگ كنترل مي شود، احساس ناخوشايندي دارند.

يكي از مواردي كه مي‌تواند مانع از ادامه پيشرفت اين جنبش در سوئد شود، عواطف سوئدي نسبت به سكه‌ها و اسكناس‌هاي اين كشور است. براساس نظرسنجي كه به تازگي در اين كشور انجام گرفته، دو سوم سوئدي‌ها معتقدند حمل پول نقد بخشي از يك حق انساني است.

کد خبر 277568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha