مهناز محمدی: خیلی از ما، حتی سه‌شنبه‌ها هم که بلیت نیم‌بها است، حال سینما رفتن نداریم. نه این‌که ما خیلی روشن‌فکر باشیم ها، نه!

دوچرخه

 کبود شده‌ایم این‌قدر كه فیلم‌هاي کمدی را با شوخی‌هایي تکراری درباره‌ي ازدواج دیده‌ایم. یک‌جورهایی دلمان یک فیلم درست و حسابی می‌خواهد که نه فقط در زمان جشنواره‌ي فجر، كه در تمام طول سال بشود رفت، دید و لذت برد.

خودمانیم دیگر؛ بعضی وقت‌ها، فیلم‌هایی روی پرده‌ی سینما مي‌روند و برداشته می‌شوند که ما حتي اسمش را هم نمی‌شنویم و شاید اگر بشنویم، دلمان بخواهد برویم و ببینم.

حالا انگار گروه سینمایی«هنر و تجربه» صداي ما را شنیده و فهمیده که نیاز مخاطب سینمای ما، چيزي بیش‌تر از فیلم‌های تجاری است و براي همين ترتیبی داده تا فیلم‌های خوبي را که سینمادارها به دلیل مخاطب کم آن‌ها، علاقه‌ای به اکران آن ندارند، در بعضی سینماها نمايش دهد.اين گروه كه اکران این فیلم‌ها را برعهده گرفته، با تبليغ در تلويزيون، اينترنت و انتشار مجله‌ي «هنر و تجربه»، فيلم‌ها را به ما معرفي مي‌كند و ما مي‌توانيم وقتي مي‌خواهيم به سينما برويم، انتخاب راحت‌تر و بهتري داشته باشيم.

برای آگاهی بیش‌تر از جزئیات برنامه‌های این گروه، پاي صحبت‌هاي «امیرحسین علم‌الهدی» مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاست‌گذاری سینمای هنر و تجربه مي‌نشينيم.  

گروه سینمايی «هنر و تجربه» چه تفاوتی با برنامه‌های مشابه در سال‌های گذشته دارد؟

مهم‌ترین تفاوت، هدفمند‌بودن این گروه است. ما نیامده‌ایم که مشکلات اکران‌نشدن فیلم‌ها را حل کنیم؛ بلکه آمده‌ایم تا به هویت سینمای ایران، قوام ببخشیم.

در جلسه‌هاي شورای سیاست‌گذاری، بحث مورد توجه، محدودبودن سالن‌های سینما بود و مهم‌ترین موضوع، مشارکت‌دادن سینماها در این امر محسوب می‌شد؛ چرا که با توجه به مخاطب محدودی که این دسته از فیلم‌ها دارند، سینمادارها نگران بودند. برای رفع این مشکل، ما سینماهای «پرديس سينمايي آزادی»، «موزه‌ي سینما»، «خانه‌ي هنرمندان»، «پردیس سينمايي کوروش» را در تهران و «پرديس سینمايی هویزه»‌ي مشهد را براي يك سال اجاره کردیم. در خصوص اکران این فیلم‌ها، تعداد مخاطب اهمیتی ندارد و هر‌فیلم حتی با یک تماشاگر هم نمايش داده می‌شود.

در دوره‌‌های گذشته، هر فیلمی می‌توانست به فهرست اکران وارد شود، اما در این دوره، گروه هنر و تجربه، تعاریف مشخصي دارد که براساس آن فیلم‌ها انتخاب می‌شوند. به‌عنوان مثال از 70 فیلمی که به دبیرخانه‌ي هنر و تجربه رسید، فقط 50درصد آن‌ها توانستند به مرحله‌ي اکران راه یابند.

اين فيلم‌ها چه‌طور اكران مي‌شوند؟

هر فیلمی که مورد تأیید قرار بگیرد، چه فیلم سينمایی باشد، چه فيلم کوتاه، مستند يا انيميشن،  از طرف این گروه حمایت می‌شود. ما تمام هزینه‌های تبلیغ را می‌پذیریم، آن فیلم را در برنامه‌ی اکران سینماها قرار می‌دهیم و تمام درآمد فروش فیلم را به مالک حقوقي فيلم تقدیم می‌کنیم.

یعنی عملاً اکران این فیلم‌ها بازده مالی برای شما ندارد؟

خير، گروه هنر و تجربه تحت نظارت سازمان سینمایی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود و تمام هزینه‌های آن برعهده‌ی دولت است. در همه‌جای دنیا دولت‌ها برای ایده‌های نو و تجربه، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سینمای کودک و نوجوان هم در این گروه نقشی خواهد داشت؟

بخش سینمای کودک و نوجوان مکانیزم دیگری را می‌طلبد. اگر فیلمی دارای شاخصه‌های فرهنگی باشد، ما قطعاً استقبال می‌کنیم. اما به‌دلیل تفاوت ماهیت، معمولاً به این حوزه وارد نمي‌شويم. اما اگر فیلمی با موضوع كودك و نوجوان يا براي اين گروه سني، دارای ارزش‌های هنری و تجربی باشد، ما حتماً آن را می‌پذیریم.

هنگام انتخاب فيلم‌ها براي اكران، به تماشاگرهاي نوجوان و سيلقه‌ي آن‌ها هم فكر مي‌كنيد؟

سینمای هنر و تجربه، سینمای ایده‌هاست. نوجوان‌ها هم که کم‌کم دارند به جوانی و بزرگسالی قدم می‌گذارند، می‌توانند از این ایده‌ها استفاده کنند. هدف این گروه اين است كه سینمای دیگری برای نوجوان‌ها به ارمغان بیاورد؛ سينمايي كه سرگرم‌كننده و تجاری نیست و با توجه به وجود ایده‌های جدید و بروز خلاقیت‌‌ها، می‌تواند سینمایی را به نوجوان‌ها نشان بدهد که با تجربه و فکر خلق شده است. قطعاً این سینما به‌جز کودکان، برای رده‌های سنی ديگر و نوجوان‌ها جذابیت دارد. ما سعی می‌کنیم به مخاطب نشاني اشتباه ندهیم، ما نمی‌خواهیم تماشاگر را به هر بهانه‌ای به سینما بکشانیم. ترجیح ما این است که مخاطب خودش ما را پیدا کند.

در بخش فراخوان سایت «هنر و تجربه»، اعلام کرده‌اید که فیلم‌سازان می‌توانند فیلم‌هایشان را به دبیرخانه ارسال کنند. يک فیلم‌ساز نوجوان هم می‌تواند در این گروه فیلمی ارائه دهد؟

ما برای سازندگان فیلم محدودیت سنی درنظر نمی‌گیریم. هر فیلم‌سازی که بتواند فیلمی بسازد که با شاخصه‌های اصلی سینمای هنر و تجربه هماهنگ باشد، از نظر ما قابل قبول است و حتماً از آن استقبال می‌کنیم.

به‌جز تهران و مشهد، شهرهای دیگری هم به این برنامه اضافه خواهد شد؟

ما اعلام آمادگی کرده‌ایم  و در حال بررسی این موضوع هستیم که بتوانیم سالن‌هایی را در شهرهای مختلف مثل  اصفهان، شیراز و اهواز، به این فیلم‌ها اختصاص دهیم. به اميد خدا تا چندماه دیگر این برنامه را در اصفهان و اهواز شروع خواهیم کرد.

کد خبر 277566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha