همشهری آنلاین: انتشارات ثانیه به‌تازگی ویرایش دوم کتاب «نرم‌خبر و سخت‌خبر؛ خبرنویسی پیشرفته» تألیف و ترجمه محمدرضا نوروزپور و مقدمه دکتر یونس شکرخواه را منتشر کرده است.

نرم خبر

در ویرایش دوم کتاب «نرم‌خبر و سخت‌خبر؛ خبرنویسی پیشرفته» سعی شده است، نرم‌خبر از همة ابعاد و زوایایی که در روزنامه‌نگاری امروز دنیا به آن توجه می‌شود، مورد واکاوی قرار گیرد.

نویسنده در مقدمه خود بر ویرایش تازه کتاب آورده است: برخی از آن‌چه دربارة نرم‌خبر در این کتاب خواهید خواند قطعاً شما را شگفت‌زده خواهد کرد و ممکن است با آن‌چه تاکنون از آن شنیده یا خوانده‌اید، متفاوت باشد، اما نگران نباشید؛ شما نرم‌خبر را از زاویة دیگری آموخته و شناخته بودید و حالا این فرصت را دارید تا از زوایای دیگری نیز به آن نگاه کنید و لذت ببرید. با این همه، نکتة مهم و کلیدی که لازم است با آن مأنوس باشیم و آن را با خود تکرار کنیم این است که: نرم‌خبرها را یاد می‌گیریم تا به حیطة بزرگ‌تر و کاربردی‌تری در مطبوعات امروز دنیا وارد شویم؛ چراکه آن‌چه سبب می‌شود تا روزنامه‌های امروز از ضرب‌آهنگ سریع اخبار عقب نمانند و بتوانند با هجوم رسانه‌های آنلاین و شبکه‌های تمام خبری ‌ـ‌ تلویزیونی مقابله کنند، رویکردِ فیچری به رویدادهای خبری است که پایة آن «نرم‌خبر» است.

او در بخش دیگری از مقدمه می‌نویسد: فراموش نکنیم صرفاً یادگرفتن تکنیک‌ها و فهمیدن تعاریف و حفظ‌کردن واژه‌های مربوط به نرم‌خبر یا فیچرنویسی، از ما روزنامه‌نگار حرفه‌ای نخواهد ساخت، زمانی ما حرفه‌ای خواهیم شد که یاد بگیریم ابتدا چگونه درست بنویسیم، چگونه در فرصت اندکی که داریم درست‌‌ترین روایت را از رویدادی که در برابر چشمان‌مان رخ می‌دهد، ولو با یک هرم وارونه کوتاه اما درست، روایت کنیم و بعد تمرین کنیم و آن را به نقد بگذاریم؛ و البته در همة مراحل صبور باشیم.

ویرایش دوم کتاب «نرم‌خبر و سخت‌خبر؛ خبرنویسی پیشرفته» را انتشارات ثانیه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، ۱۵۲ صفحه و به‌ بهای هشت هزار تومان روانه پیش‌خوان کتابفروشی‌ها کرده است.

کد خبر 277006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha