همشهری آنلاین: خانواده‌های قربانیان گروگان‌گیری مدرسه بسلان گفتند ویدیویی که اکنون درباره این تراژدی منتشر شده است، تقصیر را به گردن نیروهای امنیتی روسیه می‌اندازد.

خبرگزاری سوئیس از بسلان گزارش داد، گروه «مادران بسلان» اعلام کرد بر اساس این تصاویر، گروگان‌گیران عامل کشتار جمعی نبودند، بلکه نیروهای نظامی این جنایت را در سپتامبر 2004 مرتکب شدند.

بر این اساس، نیروهای امنیتی به سوی ساختمان مدرسه که به تصرف گروگان‌گیران در آمده بود، نارنجک پرتاب کردند.

سوزانا دودیوا (Susanna Dudijewa)، رییس این گروه پرسید: «چرا آنها به سوی سالن ورزش که بچه‌ها در آن بودند، شلیک کردند؟»

به گفته وی، روایت مقامات از این حادثه اشتباه است. دادستان کل پاسخی به سوالات این مادران نمی‌دهد و بدین ترتیب هیچ گناهی متوجه نیروهای امنیتی نشده است.

دادستان کل روسیه روز شنبه هیچ پاسخی به این اتهامات نداد.

سه سال پیش در ماه سپتامبر افراد مسلح که با جدایی‌طلبان چچن ارتباط داشتند، بهترین مدرسه بسلان واقع در جنوب روسیه را به تصرف خود در آورده و ده‌ها گروگان گرفتند. زمانی که پلیس می‌خواست این ساختمان را تخلیه کند، انفجار و تبادل آتش سنگینی رخ داد. بر اثر این انفجارها 331 تن کشته شدند که نیمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دادند.

پس از این جریان انتقادهای شدیدهای به اقدام نیروهای امنیتی وارد شد. با این حال از زمان تاکنون هیچ یک از مقامات از نظر حقوقی مورد سوال قرار نگرفته‌اند. در عوض به صورت رسمی گفته شده است که در آن عملیات، همه اقدامات ممکن برای نجات جان انسان‌ها انجام شد.

در ماه مه بود که دادگاه روسیه سه پلیس را که به دلیل سهل‌انگاری در آزاد کردن گروگان‌ها متهم شده بودند، تبرئه کرد . با این تصمیم در سالن دادگاه بلوا بر پا شد. تنها گروگان‌گیری که از این حادثه جان به در برد نیز چند وقت پیش به اتهام قتل محکوم شد.

کد خبر 27672

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز