چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سینمای سوئد در سالهای دهه ۴۰ و ۵۰ سرشار از چهره‌های خاص و قابل احترام بود، حتی از سال‌های اولیه پیدایش سینما عمدتا سینماگرانی از این کشور یافت می‌شدند که بدنه اصلی هالیوود آن زمان را شکل می‌دادند.

آشنایی با جایزه تلویزیونی‌سوئد: کریستالن/Kristallen

ظهور بازیگرانی مانند اینگرید برگمن و اینگرید تولین و همچنین ظهور غول‌هایی مثل اینگمار برگمان باعث شد سینمای سوئد بیش از پیش به جامعه سینمایی شناسانده شود.

تلویزیون سوئد از دهه 50 به این طرف محلی شد برای همین استعدادیابی‌ها. کسانی که بعد از سال‌ها کار در تلویزیون از سینما سر در آوردند و موفق هم شدند. جوایز سینمایی و فستیوال‌های سینمایی در سوئد فراوان هستند و یکی از مهم‌ترین آنها "جشنواره فیلم استکهلم" است. اما از نظر فستیوال‌های تلویزیونی؛ جایزه "کریستالن" از همه معروف‌تر است.

از سال 2005 جایزه کریستالن(The Crytal) یا همان «جایزه بلورین» به طور حرفه‌ای به بهترین اثر تلویزیونی سوئدی اهدا می‌شود. کانال‌های تلویزیونی SVT»، «TV3»،  Tv4 »و مهم‌تر از همه کانال تلویزیونی‌5 «5 Channel »که کانال‌هایی ملی به حساب می‌آیند و دارای ساخت و ساز قابل توجه‌ای می‌باشند؛ و همچنین چند کانال کوچک‌تر و خصوصی و حتی کابلی برای دریافت جایزه‌های «بلورین» به رقابت می‌پردازند.

پیش از سال 2005، به طور پراکنده آثار ممتاز تلویزیونی سوئد توسط خود کانال‌ها انتخاب می‌شدند اما از این سال با اهدای جایزه حالتی رسمی‌تر و حرفه‌ای‌تر به خود گرفته است. جایزه‌های کریستالن عمدتا طی هفته اول ماه سپتامبر هر سال اهدای می‌گردد.

کد خبر 276480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha