پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: استرالیا جزو ۵ کشوری است که از آغاز کار تلویزیون در دنیا، جزو پیشگامان به حساب می‌آید. روندی که البته عجیب نیست. کمپانیBBC عمدتا به کشورهای مشترک‌المنافع مثل استرالیا یا کانادا سرویس‌دهی فراوانی داشته است.

جوایز تلویزیونی استرالیا

حتی یکی از دلایلی که سینمای استرالیا همپای تلویزیون این کشور نتوانست رشد داشته باشد همین مقوله توجه بیشتر به جعبه جادو از سال ۱۹۵۳ به این سو بوده است.

 در این راستا تلویزیون ملی استرالیا چندین جایزه برای تولیدات داخلی و چند جشنواره‌ تلویزیونی ملی دارد. ضمن این‌که اهدا جوایز تلویزیونی به صورت بین‌المللی نیز مدت‌هاست در این کشور انجام می‌گیرد. یکی از جوایز پرسابقه که البته وجهه‌ای ملی دارد جایزه تلویزیونی پنگوئن است:        

  •  جایزه تلویزیونی پنگوئن (Penguin Awards)

این جایزه به تعبیری یکی از قدیمی‌ترین‌ها در نوع خود به حساب می‌آید. تقریبا از نیمه قرن بیستم به بعد راه و کار برگزاری چینش آثار منتخب ‌و سرانجام اعلام برندگان جایزه پنگوئن انجام شده است.

اما از سال ۱۹۵۴ جایزه تلویزیونی پنگوئن جنبه رسمی به خود گرفته و هر ساله به صورت منظم برگزار می‌شود و متولی این جایزه طبیعتا «انجمن تلویزیونی استرالیا» است. ضمن این که جایزه تلویزیونی پنگوئن در بخش‌هایی به بهترین کارهای تلویزیونی خبری نیز اهدا می‌شود که در نوع خود بسیار خلاقانه است.

  • جایزه تلویزیونی لوگی (Logie Awards)

جایزه تلویزیونی «لوگی»‌ یک جایزه هفتگی است؛ اسم کامل این جایزه‌ هم دقیقا ماهیت آن را نشان می‌دهد:Tv week Logie Awards، این جایزه قدمت طولانی دارد و از سال ۱۹۵۹ برگزار می‌شود و شعارآن انتخاب بهترین کارهای تلویزیونی در سراسر استرالیا است.

در سال‌های اولیه مجله «تی وی ویک» عمدتا متولی برگزاری، انتخاب و اعلام منتخبان بود اما در سال‌های بعد انجمن تلویزیون استرالیا عمده کار را به دست گرفتند و این جایزه جنبه حرفه‌ای به خود گرفت.

ضمن این که از همان سال‌های اولیه، مثل جایزه پنگوئن جنبه ملی کار بیشتر مورد توجه بود، اما ۱۰‌سال بعد از برگزاری اولین دوره، تولیدات کشورهای دیگر و عمدتا آثار متعلق به آمریکای شمالی نیز مورد قبول دبیرخانه این جایزه قرار می‌گرفت.

از سال ۱۹۶۱ که آوازه اهدای این جایزه هفتگی به همه جا رسیده بود، «لوگی اوارد» به صورت مستقیم برای همه بیننده‌ها پخش می‌گردد و کم‌کم سهم کارهای خبری و تولیدی در این بخش نیز صاحب جایزه شدند.

و در آخر این که از سال ۱۹۹۵ و از پانزدهم ژانویه آن سال عمدتا «ملبورن» و «سیدنی» میزبان برگزاری، شناخته شده‌اند.

  •  جایزه آسترا (Astra Awards)

جایزه تلویزیونی آسترا اگرچه نسبت به ۲ جایزه قبلی آنچنان شناخته شده نیست و حتی قدمتش یک دهم جایزه تلویزیونی پنگوئن یا جایزه لوگی نیست.(جایزه آسترا از سال ۲۰۰۳ پا گرفته است)‌ اما به هر حال در همین مدت کم هم توانسته علاقه‌مندان بسیار زیادی پیدا کند. آسترا عمدتا مربوط به بخش خصوصی تلویزیون استرالیا است.

Astra مخفف "Australian Subscription Television and Radio Association" است.

کد خبر 276478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha