همشهری آنلاین: دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو در سومین همایش ملی طلای سبز به نگاه مثبت این وزارتخانه به صنعت داروهای گیاهی اشاره کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، وی که در مراسم افتتاحیه سومین همایش طلای سبز در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و در حضور دکتر محمود خدادوست نخستین معاون طب سنتی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، دکتر امیرحسین جمشیدی مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو و جمعی دیگر از مسئولان ارگان‌های دولتی، مدیران بخش خصوصی، صاحبان صنعت، فن‌آوران و دیگر فعالان صنعت داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی سخن می گفت، افزود: علی‌رغم پیشینه تاریخی و گذشته درخشان ما در حوزه طب سنتی و فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی متاسفانه در دنیای امروز که یک رویکرد مجدد و اقبال جدیدی به فرآورده‌های طبیعی شده است پا به پای دنیا حرکت نمی‌کنیم و عقب هستیم و سهم این‌ها در طبابت امروز ما کم است.

دیناروند بیان کرد: در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و بر اساس مصوبات قانونی هدف توسعه روش‌های جایگزین و طبابت ایرانی-اسلامی و استفاده از این فرآورده‌هایی که نعمت خداوند هستند و طب امروز هم آن‌ها را پذیرفته‌اند،‌ البته شرط و شروطی دارد.

وی گفت: وزارت بهداشت در 10 سال اخیر روند رو به رشد و مثبتی داشته است و تعداد فرآورده‌ها از هزار مورد نیز گذشته است و دکتر جمشیدی در تمام این سال‌ها که متولی این حوزه بودند، کارهای خوبی انجام شده است و همه این‌ها در جهت توسعه فرآورده‌های طبعی است و به نفع سلامت کشور است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: نگاه طب سنتی نگاه کل‌نگر است و بنده با این‌که در حوزه نانوتکنولوژی فعالیت می‌کنم، اما از نظر اعتقادی به شما نزدیک هستم.

نگاه وزارت بهداشت در این دوره در جهت توسعه و حمایت از این حرکت مثبت است، اما شرط آن دوری از شیادی است.

مخاطبان سومین همایش ملی طلای سبز بسیار گسترده هستند

در ادامه دکتر امیرحسین جمشیدی مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز در یک سالگی دومین همایش طلای سبز شاهد برگزاری سومین همایش هستیم. اولین همایش دی‌ماه 91 برگزار شد و نقطه مثبت این همایش‌ها تقدیر از پیشکسوتان است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های سومین همایش طلای سبز اظهار کرد: تاکنون 872 مقاله به این همایش ارسال شده است که 142 مقاله در بخش پوستر و 5 مقاله به صورت شفاهی ارائه می‌شود و برای علاقمندان برنامه بازآموزی، کارگاه‌های آموزشی و ... هم در نظر گرفته شده است.

جمشیدی اضافه کرد: مخاطبان سمینار‌های این همایش بسیار گسترده هستند. زیرا گیاهان و طب سنتی به همه گرو‌ه‌ها می‌پردازد، در نتیجه مخاطبان آن نیز بسیار گسترده هستند.

اگر می‌خواهید نتیجه و عملکرد کاری را بسنجید در تعداد، آمار و اعداد نباید جست‌وجو کنیم باید در فرهنگ مردم و عرضه به دنبال نتیجه باشیم.

وی بیان کرد: ما باید هر روزمان بهتر از دیروز باشد؛ فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی مهم است، نه به خاطر آن‌که در تهیه و تولید آن افراد زیادی دخیل هستند و در فرهنگ مردم ریشه دارد و به آن اعتقاد دارند بلکه اثر دارو با روح و روان مردم در ارتباط است و گیاهان دارویی دارای این خواص هستند.

مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: خدا به ما لطف کرده است و ما را واسطه قرار داده است که یکی از بزرگ‌ترین مواهب و الطاف را به مردم برسانیم و آن شفاء است.

دکتر جعفر میرفخرایی، ‌رییس شورای سیاست گذاری سومین همایش ملی طلای سبز دیگر سخنران همایش گفت: با تصویب صنعت ملی گیاهان دارویی که در تیرماه سال 92 به همت و کوشش دکتر عصاره دبیر ستاد گباهان دارویی انجام شد، سند ملی گیاهان دارویی با سیاست مدبرانه ایشان در ستاد انقلاب فرهنگی در تیرماه سال گذشته به تصویب رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: در طول این مدت 309 مجوز عصاره و اسانس، 274 مجوز طب سنتی و 1082 مجوز فرآورده‌های طبیعی صادر شده است که این خود معرف اقبال جامعه نسبت به فرآورده‌های طبیعی است. هنوز هدف صدور مجوز برای تاسیس داروخانه‌های گیاهی یا خانه‌های سلامت را با شرایط ویژه برای فارق‌التحصیلان گیاه‌پزشکی و داروسازان در دستور کار قرار دادیم و در هر شرایطی آن را دنبال می‌کنیم.

میرفخرایی بیان کرد: ما توانستیم 500 میلیارد تومان فروش داروهای گیاهی را افزایش دهیم و از دکتر جمشیدی، دکتر دیناروند و سایر دست‌اندر کاران گذشته و حال معاونت غذا و دارو که ما را یاری و مددکاری نمودند از پیش سپاسگذاری می‌کنم.

وی تصریح کرد: تا سال 85 حدود 300 پروانه برای ساخت داروهای گیاهی صادر شده بود، اکنون 8 سال از آن تاریخ می‌گذرد، افزایش پروانه‌ها بیش از 1600 عدد کاری است.

در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی طلای سبز از 3 پیشکسوت عرصه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی دکتر ابوالقاسم سلطانی، دکتر حسن فرسام و دکتر ولی‌الله مظفریان تقدیر شد و سپس شرکت‌کنندگان در مراسم به دیدن نمایشگاه جانبی این همایش پرداختند.

کد خبر 276402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha