همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت : مسمومیت عده‌ای در زاهدان ربطی به آفت کشها نداشته است.

محمدعلی باغستانی

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر محمدعلی باغستانی درنشستی گفت: پس از انتشار خبری مبنی بر اینکه افرادی درزاهدان به علت انتشار گاز ناشی از آفت کشها دچار مسمومیت شدند، مسئولان جهاد کشاورزی بلافاصله این موضوع را بررسی کردند که نتیجه بررسی ها نشان داد این مسمومیت ربطی به آفت کشها نداشته است.

وی گفت: افرادی حدود 300 بشکه فایبرگلاس خالی را در نزدیکی محلی که افراد مسموم شده‌اند شستشو دادند که هنگام شستشو به علت ترکیب این ماده شیمیایی با آب گازی سمی منتشر شد و عده‌ای مسموم شدند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: بررسی اطلاعات درج شده بر روی برچسپ روی این بشکه‌ها نشان می‌دهد محتوی ان با نام" ان متیل دی اتانول آمید" با نام اختصاری mdea و مربوط به یک شرکت هندی است.

وی با بیان اینکه این ماده شیمیایی درصنایع کاربرد دارد افزود : این ماده به عنوان یک ترکیب واسط یا حلال عمل می کند و درصنایع رنگرزی، پارچه بافی تولید مواد شوینده، جلادهنده، داروسازی و تولید آفت کش ها کاربرد دارد اما مهمترین کاربرد آن استفاده درصنایع پالایش گاز طبیعی است.

این مقام مسئول دروزارت جهاد کشاورزی افزود: این ماده شیمیایی غیرسمی است اما هنگام مخلوط شدن با آب گاز سمی متصاعدمی کند که مسمومیت تنفسی، سردرد و ریزش اشک از عوارض آن است. باغستانی با بیان اینکه ظروف حامل مواد شیمیایی باید امحا یا با رعایت ضوابط ایمنی استفاده شود گفت : وزارت صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت باید موضوع را پیگیری کنند. وی با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده گفت:این بشکه ها از جایی حد فاصل تهران ‌ـ قم به زاهدان منتقل شده است تا در آغاز فصل سرما که خرید بشکه برای ذخایر سوخت بازار خوبی دارد فروخته شود.

خاطر نشان می شود دو روز پیش عده ای در زاهدان دچار مسمومیت شدند که علت ان انتشار گاز سمی اعلام شد. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان، گاز سمی متصاعد شده از سموم گیاهی ریخته شده در کانال فاضلاب شمال شهر زاهدان را علت مسموم شدن عده‌ای از ساکنان این منطقه اعلام کرد . رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در این باره گفت: حدود 235 نفر بر اثر انتشار گاز سمی مسموم و بستری شدند که 150 نفر انها پس از مداوا مرخص شدند.

عباسعلی ارجمندی، فرماندار زاهدان نیز درباره علت این حادثه گفته بود کارگر یک شرکت خصوصی به علت ناآگاهی، مقادیری سموم گیاهی تاریخ مصرف گذشته را در کانال فاضلاب (رودخانه) خیابان شهید رجایی و رسالت و مسجد ابوذر ریخت که گاز سمی منتشر شده از این مواد باعث آزار و مسمومیت ساکنان این محله شد.وی " امنیتی بودن" این حادثه را رد و تصریح کرد: فرد خاطی دستگیر شده و انبار او نیز پلمپ شده است.

کد خبر 276396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha